سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید سیاست های غلط بانک مرکزی عامل سقوط ارزش پول ملی شده است و برای ارتقا آن باید نظام بانکداری کشور اصلاح شود.
کد خبر: ۹۰۳۳۶۴۹
|
۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، سعید باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به کاهش 32درصدی ارزش پول ملی کشور، اظهار داشت:  متولی اصلی کنترل جایگاه ارزش پول کشورها بانک مرکزی است.  این بانک سیاست های پولی کشور را تنظیم می کند اگر سیاست های پولی درست تنظیم شود، تولید ناخالص داخلی و میزان ذخایر کشور مشخص باشد سیاست ارزش پول قابل کنترل است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اتفاقی که در کشور افتاد این است که به دلیل عدم اتخاذ سیاست های پولی درست خلق پول از سوی بانک ها خیلی زیاد شده است، این سیاست های غلط  حجم نقدینگی کشور به  هزار و 300 هزار میلیارد تومان رساند.

نماینده مردم تریب حیدریه در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت اعتماد و امنیت سرمایه گذار در کشور، گفت: این عدد در پولی است که نقدینگی کشور را در بر می گیرد، اگر اعتماد و امنیت سرمایه را حفظ می کردیم، در تلاطم های سیاسی-اجتماعی این حجم نقدینگی را می توانستیم کنترل کنیمو  قاعدتا این پول قابلیت تبدیل شدن به کالا و ارز را داشت.

وی بیان داشت: در مقطعی از زمان که میزان تقاضای ارز افزایش یافت با توجه به حجم مشخص ارزی که در کشور موجود است بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا قابل پیش بینی بود، این روندی است که در کشور اتفاق افتاد، برای اصلاح این مسیر باید سر منشا یعنی بانک مرکزی را اصلاح کرد.

باستانی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید براینکه باید عملکرد بانک ها اصلاح شود، اظهار داشت: برای تقویت ارزش پول ملی کشور باید نظام بانکی کشور اصلاح و اگر درکنار آن حجم نقدینگی کنترل شود وارد بازار سرمایه می شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید حجم نقدینگی به کنترل شود که بر میزان تولید داخلی، پشتوانه طلا و صندوق ذخیره ارز اثرگذار باشد، عنوان کرد:  سیاست جدید برای ایجاد بازار ثانویه ارز می تواند در کوتاه مدت راه حل و مسکنی برای کنترل ارز پول ملی باشد؛ اما در بلند مدت باید مسیر نظام پولی و بانکی کشور متحول شود.

ارسال نظرات