یک کارشناس بین‌المللی انرژی:

عربستان، کویت و امارات به تعهدات خود در اوپک پای‌بند نیستند

کارشناس بین‌المللی انرژی سنگاپوری معتقد است، عربستان به دنبال افزایش سهم خود در بازار انرژی است، به همین دلیل کمترین توجهات را به سهم خود در اوپک دارد.
کد خبر: ۹۰۳۳۶۵۶
|
۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵


به گزارش  خبرگزاری بسیج، کارشناس بین‌المللی انرژی سنگاپوری در تحلیل جدید خود که در این رسانه منتشر شده است، آورده است، عربستان سعودی به دنبال افزایش سهم خود در بازار انرژی است، به همین دلیل کمترین توجهات را به سهم خود در اوپک دارد و این سیاست عربستان موجب شده است تا بازار های مناسبی را برای نفت خامش در منطقه آسیا به دست آورد.

این کارشناس انرژی معتقد است، عربستان سعی دارد با افزایش تولید نفت ضمن پایین نگه داشتن قیمت نفت و حتی ارائه تخفیف به مشتریان خودبه تعهدی که به آمریکا داده است، پای‌بند باشد.

سلیمان تصریح می‌کند، عربستان در تعهدی که به آمریکا داده است، سعی دارد، ضمن تحریک افزایش تقاضای نفت با تخفیف تولید خود را برای جایگزین کردن نفتش به جای نفت لیبی، ونزوئلا و ایران برنامه ریزی کند و این دقیقا همان چیزی است که آمریکا به دنبالش است، زیرا این کشور می‌داند که با تحریم نفت ایران، بازار نفت جهانی با فشار روبه روخواهد شد و عربستان باید این نفت را از مخازن دیگر تامین کند.

این کارشناس انرژی ادامه می‌دهد، عربستان برای دست آوردن مجدد سهم بازار خود در آسیا تمام تلاشش را خواهد کرد، حتی حاضر است بیش از تعهدش به اوپک نفت تولید کند و آن را روانه بازار های جهانی به ویژه بازارهای آسیایی کند.

به گفته سلیمان قیمت نفت در جهان در حال حاضر به سطح خوبی بازگشته است، اما تحریم نفتی ایران موجب می‌شود تا قیمت نفت رشد کند، ولی توافقی که عربستان با امریکا کرد، موجب می شود تا قیمت ها رشد چندانی نداشته باشد و این همان چیزی است که آمریکا و عربستان به دنبالش هستند.

این کارشناس انرژی سنگاپوری خاطرنشان می‌کند، تحریمهای آمریکا علیه ایران به خریداران آسیایی نفت این کشور از جمله ژاپن و کره جنوبی فشار وارد می‌کند، اما عربستان سعی دارد تا نفتش را روانه این بخش از آسیا کند تا به اقتصاد ژاپن و کره فشاری وارد نشود.

سلیمان ادامه می دهد، البته تنها نباید عربستان را به عنوان بازیگر اصلی جایگزین نفت ایران شناخت بلکه کشورهایی مانند کویت و امارات نیز به دنبال افزایش تولید نفت خود هستند که این موضوع خلاف تعهداتی است که اعضای اوپک در جلسه اخیر متعهد شده‌اند.

اخیرا امارات اعلام کرده است، می‌تواند تولید نفت خود را روزانه 200 تا 300 هزار بشکه تا پایان سال جاری میلادی افزایش دهد و این نفت را به ژاپن وکره و چین صادر کند.

که با این شرایط به نظر می رسد، تا حدودی مشکل نفت ژاپن و کره و چین برطرف خواهد شد.

ارسال نظرات