خبرهای داغ:
مستندساز و مسئول انجمن فیلم بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی در گفتگو با بسیج:

نبود فهم هنری برخی از مدیران فرهنگی؛ مشکل عمده فرهنگ/ مسئولان وعده سرخرمن می دهند

مسئول انجمن فیلم بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی، نبود فهم هنری برخی از مدیران فرهنگی را مشکل عمده فرهنگ عنوان کرد.
کد خبر: ۹۰۳۳۸۹۹
|
۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸

ناصر طریحی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، افزود: همیشه وقتی امام خامنه ای در مورد فرهنگ و هنر صحبت می کنند می بینیم این افراد خیلی با دقت کاغذ و قلم در دستشان انگار دیکته می نویسند و در سخنرانی ها حتی پرطمطراق تر از آقا در مورد هنر صحبت می کنند ولی درونشان اعتقادی ندارند و این برای ما ثابت شده است.

وی ادامه داد: کار فیلمسازی یعنی حرکت در میدانی است که موانع آن حتی دیده نمی شوند چراکه فیلمسازی در فرهنگ ما هنوز جدی نشده است! و غیر از اوج و بنیاد روایت و قسمتی از عمار و ... کدام نهاد انقلابی واقعا اعتقادی به فیلم دارد؟

طریجی اضافه کرد: هنوز تفکرات کهنه گوتنبرگی و مارتینی در مورد فرهنگ سازی در میان متدینین ما رواج دارد، کدام اهل مسجدی یا هیات امنای مساجد ما این تفکر را دارد که بجای کلی خرج بدرد نخور سالانه بیاید و به بچه های مسجد 10میلیون پول بدهد که یک مستند یا داستان در مورد شهدای محله خودشان بسازند! اصلا گیرم که خراب کنند، توفیقات این کار به مراتب برای همان جوان ها به مراتب بیشتر از کهنه گویی هایی است که مدام نق می زنند و اثری ندارد!

این مستندساز بسیجی بیان کرد: کار خیلی دشوار است و بنده و امثال بنده از هیچ کسی هیچ انتظاری نداریم و کار خودمان را به فضل پروردگار پیش خواهیم برد و هرکس هم که قدمی پیش بیاید قدردان محبتش هستیم.

طریحی با اشاره به مستند «اسماعیل ترک» در خصوص شهید مدافع حرم؛ اسماعیل کریمی و نحوه ساخت و مراحل آن، اظهارداشت: شهید اسماعیل کریمی از جمله شهدای گمنام مدافع حرمی است که حتی در خود استان هم به ایشان پرداخت درست و حسابی نشده و اطلاعاتم در مورد زندگی این شهید بقدری ضعیف بود که حتی من تصور می کردم اسماعیل متاهل بوده است.

وی ادامه داد: حدود یکسال گذشته فیلمنامه کوتاهی نوشتم به نام آقای مجری که داستانش را در مکانی از روستاهای هشترود طراحی کردم ولی طبق معمول با وعده سرخرمن مسئولان مواجه شدیم و نتوانستیم فیلم را بسازیم.

طریحی افزود: پس از گذشت یکسال از این قضیه آقای حامد شب خیز؛ مسئول بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی پیشنهاد ساخت مستند زندگی اسماعیل کریمی را داد و گفت تا حالا کسی برای او مستندی کار نکرده و گمنام است و چون زمینه ذهنی داشتم و حرفش هم صادقانه و از ته دلش بود مقدمات کار برای هماهنگی و جمع آوری اسناد و مدارک شهید آغاز شد.

مسئول انجمن فیلم بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی، گفت: از هشتم فروردین امسال کار ضبط مصاحبه ها را در هشترود آغاز کردیم که کنار مصاحبه ها خانم معصومه موسوی؛ مسئول هنرمندان هشترود و آقای حسین کریمی برادر شهید در این کار خیلی کمکمان کردند که جا دارد قدردانی کنم.

طریحی اظهار کرد: با وجود این همه تلاش دوستان نتوانستیم از همرزمان شهید کریمی مصاحبه کنیم، چراکه امکانات نداشتیم و کسی یا جایی، یک ریال که چه عرض کنم حتی یک دهم دلار! هم با آن قیمت جدیدش دستمان نداد که بتوانیم سراغ این نفرات را بگیریم، کاملا آتش به اختیار تمام زحمتمان را با آنچه می توانستیم فراهم کنیم کشیدیم تا فیلم بتواند کارکرد خود را داشته باشد.

کارگردان حنجره های زخمی اضافه کرد: پیش از این از جیبمان خرج می کردیم و منتی نبود ولی الان دولت قیمت دلار را تا حدی بالا برده که هرجوری حساب می کنیم پولمان نمی رسد که فیلم بسازیم! چون حتی پنیرفروش محله هم قیمت پنیر را با دلار بالا می برد و نقدی می خواهد. برای حداقل نان و پنیر عوامل هم نمی توانیم به آن ها بگوییم فعلا گرسنه نباشید چون قرار است بعدا حمایت کنند.

طریحی در ادامه با اشاره به پرداخت زندگی شهدا در قالب هنر، اظهارداشت: در حوزه شهدا مستقیم گویی کارکردش را از دست داده است، بی تعارف امروزه نسل جوان می گوید من می دانم این شهید خوب است چرا دوباره می گویی، بنابراین اگر این موضوع به شکل غیرمستقیم و در داستان بیاید مخاطب ناچار تمام وجودش را تسلیم این مساله خواهد کرد.

ناصر طریحی مسئولیت انجمن فیلم بسیج هنرمندان سپاه عاشورا را بر عهده دارد که چند هفته گذشته مستند «اسماعیل ترک» در خصوص زندگی شهید مدافع حرم؛ اسماعیل کریمی به نویسندگی و کارگردانی وی رونمایی شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها