سید ساجد یعقوبی
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل خبر داد:
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل گفت: نخستین جشنواره‌ه فرهنگی، هنری و ورزشی کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای دانشگاه جامع علمی کاربردی سراسر کشور با حضور ۲۰۰ شرکت کننده از ۲۳ استان ۲۴ و ۲۵ تیر ماه در اردبیل برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۰۳۴۰۸۲
|
۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

نخستین جشنواره کشتی پهلوانی و ورزش های زوخانه ای کشور در اردبیل برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، داریوش لطیفی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه اردبیل اظهار داشت: در راستای گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در جهت افزایش روحیه نشاط و خودباوری دانشجویان، نخستین جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای دانشگاه جامع علمی کاربردی سراسر کشور ۲۴ و ۲۵ تیر در اردبیل برگزار خواهد شد.

وی زمان برگزاری این جشنواره با ۲۴ و ۲۵ تیر ماه عنوان کرد و افزود: در روز ۲۴ تیر مسابقات کشتی پهلوانی از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ در سالن فوتسال دانشگاه محقق اردبیلی و مسابقات مهارت‌های فردی ۲۴ و ۲۵ تیر ماه در زورخانه علی ابن ابیطالب (ع) اردبیل خواهد بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل گفت: ۲۰۰ ورزشکار دانشجو از ۲۳ استان کشور در این رویداد ورزشی حضور خواهند داشت و هر تیم ۶ وزن در کشتی پهلوانی شرکت خواهند کرد.

لطیفی ادامه داد: آئین اختتامیه این جشنواره روز ۲۵ تیر ماه در مجتمع فدگ اردبیل برگزار خواهد شد و نمایشگاه عکس، نقاشی و خوشنویسی و آثار دریافت شده از دانشجویان در نگارخانه محتمع فدک در معرض نمایش قرارخواهد گرفت.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل تصریح کرد: محور‌های این جشنواره در دو رشته اردبیلی و بخش اردبیل و هنری شامل بخش‌های کشتی پهلوانی و مهارت‌های فردی؛ زورخانه ای، سنگ، کباده، چرخ تیز و میل بازی و در بخش ادبی و هنری شامل شعر، متن ادبی و دلنوشته، مجسمه سازی، عروسک سازی، نگارگری و حجم سازی، نوشت افزار، انیمشین و بازی‌های کامپیوتری، فیلم، عکس و نقاشی و خوشنویسی و نقاشی خط برگزار می‌شود.

وی با توجه میزبانی استان اردبیل از اولین جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی کشتوی پهلوانی و زورخانه‌ای دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گفت: این رشته‌های ورزشی بر می‌گردد به فرهنگ و ریشه ما و وارداتی نیست و در صدد آن هستیم با شناسایی و تقویت و برگزاری چنین جشنواره‌هایی بتوانیم در این زمینه موثر واقع شویم.

وی گفت: شناساندن ورزش‌های باستانی و پهلوانی از وظایف مااست چرا که داشته هایمان را باید در سطح جهانی بشناسانیم و برای ورود این ورزش‌ها به عرصه مدرن و بین المللی تلاش داشته باشیم.

لطیفی بیان کرد: اعتلای معنویت همراه با پرورش جسم و قدرت جسمانی در آحاد جامعه ما می‌باشد چنان که در گذشته نه چندان در کثرت شهر‌های ایران پهلوانان در زورخانه‌ها یکی از متخلق‌ترین چهره‌های مردمی و تکیه‌های قابل اعتماد برای قشر ضعفا و مظهر احقاق حق شجاعت و ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و ماقبله با ستم و ستمگری بوده است.

وی ادامه داد: این ورزش از اهمیت بسیار بالایی برخودار است چرا که قدمت تاریخی فرهنگی چند هزار ساله و اصلات ایرانی این ورزش و نقش آن در تحکیم هویت ملی ایرانیان داخل و خارج کشور بسیار تاثیر گذار است و جذابیت، و ابعاد ظاهری و باطنی این ورزش در قومیت‌ها و اندیشه‌های مختلف خصوصا جوانان تاثیر مثبت آن بر اتحاد و همگرایی ملی و دینی دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل افزود: ورزش یک رویداد فرهنگی و تاریخی است و با حرف و شعار نمی‌توان به آن پرداخت که قوام اصلی و قوه ما تقویت یکی از ویژگی‌های کشور است چرا که ورزش‌های باستانی و زورخانه در کشور همچون سایر ورزش‌ها دیده نشده است لذا بایدفرهنگ این ورزش‌ها را در کشور و در سطح جهانی ترویج دهیم.

این جشنواره جزو رویداد‌های ورزشی دانشجویی در دانشگاه‌ها و جزو ورزش‌های مهم در کشور است و ما بتواتیم این ورزش و توانمندی‌های پهلوانان و توانمندی‌های ورزشکارانی آنطور نوانسته اند خودنمایی کنند را ترویج دهیم.

 

نخستین جشنواره کشتی پهلوانی و ورزش های زورخانه ای کشور در اردبیل برگزار می شود

ارسال نظرات