نشست علمی بررسی جنبه‌های فنی، زیست‌محیطی و اشتغال‌زایی پروژه پتروشیمی سقاوه در دانشگاه یاسوج برگزار شد .
کد خبر: ۹۰۳۴۱۱۱
|
۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲

به گزارش سرویس بسیج اساتید خبرگزاری بسیج ، نشست علمی بررسی جنبه‌های فنی، زیست‌محیطی و اشتغال‌زایی پروژه پتروشیمی سقاوه در دانشگاه یاسوج برگزار شد ، در این نشست زوایای پنهان راه اندازی این پروژه بررسی و کارشناسان از مشکلات اقتصادی . زیست محیطی و اشتغال این طرح پرده برداری کردند.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه یاسوج گفت: دانشگاه در اقناع جامعه پیرامونی نقش زیادی دارد و پتروشیمی بویراحمد در راستای همین اقناع جامعه توسط اساتید دانشگاه از جنبه‌های مختلف بررسی شد.

علی مرادی با بیان اینکه از نماینده ادارات و اساتید دانشگاه دعوت کردیم تا پتروشیمی بویراحمد به صورت علمی بررسی شود، اظهار داشت: این جلسه با جریانات سیاسی همراه نیست و برای اقناع افکار عمومی است.

بررسی زوایای پنهان راه اندازی پتروشیمی سقاوه در بویراحمد

وی افزود: ما از اساتید دانشگاه خواستیم که از دیدگاه علمی خود به بررسی موضوع بپردازند تا یک نگاه علمی به موضوع داشته باشیم.

در ادامه این نشست علمی و کارشناسی،  عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه ارزیابی‌های زیست محیطی می‌تواند دست‌خوش اعمال نظر سیاسیون باشد گفت:رودخانه بشار شریان حیاتی کهگیلویه و بویراحمد است و نباید اجازه داد با ایجاد پالایشگاه در آینده شاهد دشت‌های سوخته کشور و استان باشیم.

محمد پروین نیا با تبین مشکلات زیست محیطی این طرح افزود: باید فراتر از بعد اقتصادی این طرح برای سرمایه گذار خاص این پالایشگاه به این نکته توجه کرد آقایانی که سرمایه را از کشور چین و ایتالیا به شهر یاسوج می‌آورند، همچون شرکت «توتال» درآمد را برای کشور خودشان می‌برند و قطعاً آلودگی‌های زیست‌محیطی را همراه خود نخواهند برد که این آلودگی‌ها در چرخه‌های آب و غذای ما باقی می‌ماند و مردم استان مصرف کننده اصلی سموم حاصل از پالایشگاه می‌باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه در گروه محیط زیست اظهار داشت: نباید با ایجاد این پالایشگاه استان را وارد بحران‌های محیط زیستی کرد چرا که در آینده فرزندان ما با این خطرات روبرو می‌شوند.

او عنوان کرد تمام توجیهاتی که برای طرح پتروشیمی ارائه می‌شود در ابتدا زیبا است، اما در آینده نچندان دور مشاهده می‌شود که حتی اجازه ورود و نظارت به کارشناسان محیط‌زیست برای ارزیابی را نمی‌دهند و آن‌قدر این مسائل پیچیده می‌شود و بهانه‌هایی همچون اشتغال، سرمایه‌گذار و هزار داستان می‌بافند که از آن‌طرف محیط‌زیست و جان انسان‌ها فدای طرح‌های اقتصادی می‌شود.

دکترپروین نیا در بررسی اقتصادی محیط زیست اذعان داشت:  در یک ارزیابی که از استان بوشهر صورت گرفت، اشتغالی که مردم بومی بوشهر از منطقه پارس جنوبی سهم برده‌اند، تنها حراست منطقه و آبدارچی‌ها بوده‌اند و مردم محلی اشتغالی را احساس نکرده‌اند و به طور حتم در آینده شاهد ورود کارشناسان پروازی به استان و نگهبانان هم استانی در این طرح می‌باشیم.

دکتر اصغر لشنی‌زادگان یکی دیگر از کارشناسان و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج بود که در این نشست گفت:خروج از خام فروشی و صادرات از برنامه‌های نظام می‌باشد که برای رسیدن به این مهم، ایجاد پتروشیمی در مناطق مختلف راه برون رفت از خام فروشی و تحقق توسعه صادراتی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پتروشیمی دو نوع صنایع بالادستی و پایین دستی وجود دارد، خاطرنشان کرد: پتروشیمی بویراحمد جزء صنایع بالادستی پتروشیمی‌هاست که صنایع پایین دستی بسیاری در کنار آن می‌تواند شکل بگیرد.

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه ما نباید انتظار داشته باشیم که پتروشیمی بویراحمد تمام مشکلات اشتغال در استان را حل کند، تصریح کرد: انچه که مشکلات اشتغال را حل می‌کند، صنایع پایین دستی این پتروشیمی است که ایجاد شغل در آن برخلاف صنایع بالادستی، حدود ۵ میلیون تومان برای هر شغل است.

لشنی‌زادگان تصریح کرد: سرمایه گذاری پتروشیمی بویراحمد با دلار کنونی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است که اگر بخواهیم یک گام از محرومیت به سمت توسعه حرکت کنیم باید چنین سرمایه گذاری‌هایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از تولیدات پتروشیمی بویراحمد مستقیما صادر می‌شود، عنوان کرد: متانول هم ماده اولیه‌ای است که از طریق آن صد‌ها محصول دیگر تولید می‌شود.

ارسال نظرات