خبرهای داغ:
مدیر شبهه‌یابی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه گفت: حجاب مادامی که به عنوان رفتاری اجتماعی مورد توجه قانونگذار قرار می‌گیرد، همه افراد جامعه را در بر می‌گیرد و رعایت قانون اجتماعی ربطی به انگیزه‌های دینی ندارد.
کد خبر: ۹۰۳۴۴۸۹
|
۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، با گرم شدن هوا، بار دیگر نقشه‌های دشمنان با استخدام و همراهی چهره‌های ضدانقلاب که درصدد زدودن عفت و پاکدامنی از جامعه ایرانی است، به اجرای پروژه‌هایی مانند آزادی‌های یواشکی، «نه به حجاب اجباری» و چهارشنبه‌های سفید انجامیده است. رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی فارسی، من و تو و صدای آمریکا هم در خدمت این جریان‌ها قرار گرفته و با موج‌سواری رسانه‌ای به تبلیغ آن می‌پردازند، به گونه‌ای که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک، تلگرام و اینستاگرام پاتوقی برای اعلام مواضع و تفکرات این گروه شده است.

پیش از این با دکتر طاهره همیز گفت‌وگو کرده‌ایم، وی حجاب را رعایت حقوق اجتماعی دانسته و بهترین شیوه برخورد با افرادی که چنین مباحثی را مطرح می‌کنند، برگزاری مناظره می‌داند و معتقد است که نوع پوشش زن مسلمان در قرآن و روایات کاملاً مشخص است.

اصل وجوب پوشش شرعی حکم فقهی مسلم است

این مبحث را با حجت‌الاسلام احمدرضا دردشتی مدیر شبهه‌یابی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه هم دنبال کردیم، وی با بیان اینکه اصل وجوب پوشش شرعی(حجاب) برای زن و اینکه باید اعضای بدن و از جمله موها را از نامحرم بپوشاند، حکم فقهی مسلم است، افزود: حتی می‌توان گفت حجاب از ضروریات دینی به شمار می‌آید، آیات و روایات فراوانی صراحتاً بر وجوب پوشش خاصی برای زنان دلالت دارند، فقیهان شیعی با استناد به برخی آیات قرآن کریم و روایات پرشماری از پیامبر(ص) و امامان اهل‌ بیت(ع) پوشش همه‌ بدن جز گردی صورت و دست‌ها تا مچ را برای زنان مؤمن واجب می‌دانند.

 

 

شکل و رنگ لباس به سلیقه و فرهنگ جامعه واگذار شده است

حجت‌الاسلام دردشتی بیان داشت: بر اساس ادله فقهی آنچه مسلم و یقینی است، اصول وجوب حجاب برای زنان مسلمان است. مرزهای حجاب و قواعد کلی حاکم بر پوشش بانوان مؤمن نیز مشخص شده است اما نه در روایات و نه در آیات قرآن شکل خاصی از حجاب به عنوان قالب وجوبی مطرح نشده است، به تعبیر دیگر زنان مؤمن وظیفه دارند تا در برابر نامحرمان همه اعضای خود را مگر گردی صورت و دست‌ها تا مچ، بپوشانند، اما شکل و رنگ لباس به انتخاب، سلیقه و فرهنگ جامعه واگذار شده است. البته چه شکل و چه رنگ لباس نباید به گونه‌ای باشد که حکمت وجوب حجاب را از میان ببرد و پوشش خود به عاملی برای تبرج و خودنمایی تبدیل شود.

حجاب ذاتاً امری اجتماعی است

وی ادامه داد: تردیدی نیست که حجاب ابتدا واجبی شرعی است که خود مرد و زن مسلمان باید آن را با انگیزه ایمانی و از سر خداخواهی یا خداترسی رعایت کند؛ اما این امر هرگز به معنا این نیست که حجاب امری فردی است و جنبه اجتماعی ندارد. اصلاً حجاب ذاتاً امری اجتماعی است و در ارتباط با دیگران معنا پیدا می‌کند. حجاب یک رفتار اجتماعی است و زن و مرد در قلمرو رفتارها و تعاملات اجتماعی باید حدود و مرزهای پوشش معتبر شرعی را رعایت کنند.

حتی خرید و فروش جزئی مواد مخدر در دنیا هم جرم است

مدیر شبهه‌یابی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه در تمامی نظام‌های حقوقی دولت می‌تواند نسبت به رفتارهایی که به خودی خود از امور شخصی محسوب می‌شوند، ولی در بازه‌ زمانی و شرایط خاصی آثار اجتماعی مهمی دارند، قوانینی وضع کند که دامنه‌ اختیارات و آزادی‌های فردی را به سود منافع اجتماعی تنگ‌تر کند، خاطرنشان کرد: در این خصوص می‌توانیم به انواع رفتارهایی که ماهیتاً فردی هستند، ولی در کشورهای گوناگون، با آن‌ها به صورت امور اجتماعی برخورد شده است، اشاره کنیم، خرید و فروش جزئی و مصرف مواد مخدر ابتدا اموری فردی هستند که در اکثر کشورهای دنیا ممنوع شده و جرم تلقی می‌شود.

رعایت نکردن پوشش شرعی به خودی خود هم گناه و ممنوع است

وی گفت: در ماده 638 قانون مجازات اسلامی ظاهر شدن در مناظر عمومی بدون پوشش تعریف‌شده شرعی جرم تلقی شده و مجازات‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است، این شیوه‌ عقلایی البته از جانب شرع مقدس تأیید شده است، به گونه‌ای که حتی رفتارهایی که بر اساس حکم اولی اسلام، مباح و انجام آن‌ها جایز است، اگر به سبب تغییر عنوان یا مصالحی که حاکم عادل و حکومت اسلامی تشخیص می‌دهد، اقتضای الزام به ترک یا فعل پیدا کند، قانونگذار می‌توان آن را موقتاً و تا زمانی که مصالح جامعه منوط به انجام یا ترک  آن است، لازم‌العمل یا ممنوع اعلام کند؛ این در حالی است که رعایت نکردن پوشش شرعی به خودی خود هم گناه و ممنوع است!

اجباری بودن حجاب هرگز نافی مسأله فرهنگ‌سازی در این عرصه نیست

حجت‌الاسلام دردشتی درباره محدوده اجرایی حجاب تصریح کرد: حجاب مادامی که به عنوان رفتاری اجتماعی مورد توجه قانونگذار قرار می‌گیرد، همه افراد جامعه چه مسلمان و چه غیرمسلمان را در بر می‌گیرد و رعایت قانون اجتماعی ربطی به انگیزه‌های دینی افراد ندارد. هر چند اگر زن با انگیزه اطاعت امر خداوند و رعایت تقوای شرعی به رعایت حجاب اقدام کند سزاوار پاداش الهی در دنیا و آخرت خواهد بود.

وی درباره مبحث اجباری بودن حجاب و واگذار کردن انتخاب حجاب به بانوان اظهار داشت: اجباری بودن حجاب هرگز نافی مسأله مهم فرهنگ‌سازی در این عرصه نیست. برخی از افراد می‌پندارند که بهتر است مسأله حجاب را به انتخاب افراد واگذار کرده و صرفاً با فرهنگ‌سازی و روش‌های غیراجباری انگیزه رعایت حجاب را در میان مردان و زنان جامعه تقویت کنیم. بله! ما هم فرهنگ‌سازی را امر بسیار مهمی می‌دانیم و معتقدیم که آگاه‌سازی، بالابردن انگیزه‌های مثبت، تشویق، ارائه الگوهای مؤثر و جذاب در حوزه زیباشناسی مد و لباس و ترغیب خانواده‌ها در مسأله حجاب مهم و ضروری است.

امروزه اصل اجبار در روانشناسی پذیرفته شده است

مدیر شبهه‌یابی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه در پایان ابراز داشت: امروزه اصل اجبار هم به همراه شیوه‌های دیگری مانند تشویق و پاداش و تنبیه، در روانشناسی و علوم تربیتی پذیرفته شده است. مهم‌ترین اصل تربیتی، خصوصاً برای کودکان و نوجوانان وجود قوانین شفاف و منطقی در محیط زندگی است و نمی‌توان همه چیز را به انتخاب و اختیار خود فرد واگذار کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها