نماینده ولی فقیه در استان از برگزاری طرح تقویت مبانی اعتقادی در چهارمحال و بختیاری خبر داد.
کد خبر: ۹۰۳۴۶۶۵
|
۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام و المسلمین نکونام، گفت: اگر بخواهیم راه امام و هدف بلند امام و اهداف بلند شهدای به خون خفته در این راه نورانی را خلاصه کنیم باید در یک جمله گفت همه این ها رفتند تا ما باورمند زندگی کنیم، تا ما دست از باورهایمان برنداریم و باورهای انسان ساز ما روز به روز قوت پیدا کند.

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: هر قدر انسان باورش قوی تر و مستحکم تر باشد اثرگذاریش در این دنیا هم بیشتر است و معمولا اثرگذاری ماندگار برای انسان هایی است که باورمند قوی و قَدَر هستند، آدم هایی که باور ندارند اثرشان هم بی محتوا و بی پایه، ضعیف و سست است.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: باور یعنی آنچه که خدای تبارک و تعالی به وسیله پیامبرانش برای ما ارسال کرده است و از ما خواسته که به آن معتقد باشیم، از ما خواسته که به خودش(به خدا) باور پیدا کنیم، باور ایمانی نه باور زبانی و گذرا، از ما خواسته که به پیامبر باور پیدا کنیم، به قرآن باور پیدا کنیم، به معاد و پرسش و پاسخ و جهنم باور پیدا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام خاطرنشان کرد: علم غیر از باور است؛ علم همین است که بالاخره به ما می گویند ما هم یک چیزی را می فهمیم این دانش است، باور عمق است، نهادینه شدن در درون است، خداوند این را از ما می خواهد و علم را از ما نمی خواهد زیرا علم چیزی در آن نیست و اگر ما بدانیم که خدا هست، بدانیم که خدا پیغمبر فرستاده است، بدانیم که بهشت و جهنم است، این در اعمال ما تاثیر نمی گذارد و در ما تحول ایجاد نمی کند؛ علم حاکم بر اعمال و اعضا و جوارح ما نمی شود اما باور بر وجود انسان حکومت می کند.

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: از ما خواسته اند که باورمند شوید تا باور شما بر شما حکومت کند و اعضا و جوارحتان را به دست بگیرد و کارهایتان را هدایت کند و اگر این شد اثرگذار است و امام این بود، امام باورمند بود، این باور بر او حاکم شد و یک انسان اثرگذار این چنینی شد، تمام انسان های اثرگذار همین اند، علمای باورمند، مردان خدای باورمند، شهدای باورمند و امروز در این نظام، واقعا انسان می تواند به عنوان یک مصداق باورمند رهبر معظم انقلاب را یاد کند.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: باورمندی اثرگذاری ایجاد می کند؛ این را از ما می خواهند و باید روی این معنا کار بکنیم، حالا اینکه ما چگونه کار بکنیم و چه کارهایی بکنیم و چه چیزهایی باور را در ما تقویت می کند، خیلی مفصل است اما عمده این است که از هر زاویه ای که می توانیم استفاده کنیم و بر باورها بیفزاییم، از هر فرصتی که می توانیم استفاده کنیم و بر باورها بیفزاییم.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: یکی از راه های تقویت باورمندی مردم به اسلام، نوع خدمت ما کارگزاران است؛ ما خدمتِ خوبِ صادقانه داشته باشیم، باور مردم را به اسلام تقویت می کند؛ ما خدمت سست ارائه دهیم، باور مردم را به اسلام تضعیف کرده ایم؛ فرصت ها و عرصه های مختلف برای باورمندی وجود دارد که باید روی این ها کار بکنیم.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: برنامه هایی که طرح تقویت مبانی اعتقادی دنبال می کند همین هاست؛ هیچ ادعایی نمی توانیم داشته باشیم که بگوییم تنها راه باورمند کردن جامعه این هاست اما این ها راه های اساسی است، یعنی مردم را سر جلسه موعظه، نصیحت، ارشاد و بیان حقایق بنشانیم و گفتگو صورت بگیرد و در سایه این گفتگوها انگیزه ها قوت پیدا بکند، این انگیزه ها باعث بشود که به تدریج به سمت عمل و آرام آرام قوت پیدا کردن این پایه های دین و عقیده برویم.

امام جمعه شهرکرد تاکید کرد: به این برنامه های طرح تقویت مبانی اعتقادی هم اِشکال خیلی وارد است و ما خودمان می دانیم، اشکالاتی را هم که عزیزان معمولا وارد می کنند واقف هستیم اما این را به عنوان یک مجموعه در برنامه قرار داده ایم و کار می کنیم به عنوان اینکه از بزرگان، از اهل نفس، از اهل بیان و از موضوعات روز استفاده بشود، تمرکز روی موضوعات روز و نیازمندی هایی که جامعه به او محتاج است، توجه دادن، گفتن و کالبدشکافی کردن این مباحث و امثال این هاست.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: ما این رویه را رویه سنتی می دانیم و رهبر معظم انقلاب هم به این اعتقاد دارند و می دانند که ما چه می کنیم؛ در تمام این سال هایی که طرح تقویت مبانی اعتقای شکل گرفته است مدام و مستمر در جریان گزارش هایش هستند یعنی می دانند که جلسه سخنرانی و گفتن و شنیدن است و این بزرگان می آیند و شکل می گیرد و در حواشی آن هم بعضی مطالب دیگر جنبی هست.

 

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب همین گفتن و شنیدن را یکی از کارهای مهم سنتی برای تقویت معارف و باورها می دانند و به طور مستمر این طرح را دنبال می کردند و تشویق و تعریف و تایید می کردند.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: ما آثار این ها را کم و بیش دیده ایم، البته ما به این چیزها قانع نیستیم، به یک گام و دو گام و سه گام؛ خیلی بالاتر از این ها انتظار داریم که هر مرحله ای نسبت به مرحله قبلش بالاتر و بهتر باشد اما نشده است یعنی دلمان می خواهد خیلی از پیشنهادهایی که عزیزان در این برنامه ها دارند را عملی کنیم.

امام جمعه شهرکرد افزود: مثلاً یکی از پیشنهادهای که دارند این است که چرا این طرح در سال در یک ماه یا کمتر و بیشتر و در یک زمان مشخص و معین متمرکز است؟ چرا در طول سال پخش نمی شود؟ این نشدنی است، ما هر کاری کردیم نشد، نه اساتید معمولا به این شکل می آیند و نه عرصه های دیگر فراهم است، ویژگی این طرح این است که به این شکل باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: البته در مواقع و فرصت های دیگر هم سخنران های دیگر می آیند، در مناسبت های دیگر سخنران هایی می آیند و برنامه ها هست اما ویژگی این برنامه این است که در این مقطع به این شکل صورت بگیرد و نمی شود هم کاری کرد، خیلی ها پیشنهاد داده اند و ما هم خواسته ایم ولی نشده است.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: مثلا گفته می شود که همه جلسه به پرسش و پاسخ بگذرد، پیشنهاد خوبی است ما همین را هم تجربه کرده ایم ولی آنچه که می خواستیم نشده است، بخشی از جلسات را گاهی به پرسش و پاسخ اختصاص دادیم که خوب بوده ولی گاهی به اَشکال مختلف می دیدیم که آنجور که باید نتیجه گرفته نشده است.

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: البته نباید این پرسش و پاسخ تعطیل بشود و حتما باید به هر شکلی که می شود ادامه پیدا بکند و پرسش و پاسخ در این برنامه باشد زیرا لازم است اما معمولاً سخنران ها وآقایانی که می آیند و مخاطبینی که حضور دارند، خیلی اقتضا نکرده است که آنچه مخاطب می خواهد را جامع و کامل در اختیارش قرار بدهیم و همیشه ناقص بوده است، خودمان هم می گوییم ناقص بوده است و اعتراف هم داریم ولی این برنامه بیش از این جواب نداده است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام خاطرنشان کرد: ما اعتقادمان این است که این رویه را دنبال بکنیم و برنامه ها و کارهای دیگری هم در کنارش هست کما اینکه می بینید ما الان کارهای فرهنگی مان این ها نیست و این طرح یک بخش کار فرهنگی است.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: من در یکی از جلسات شورای فرهنگ عمومی حدود یازده مورد از کارهایی که به عنوان کار فرهنگی داریم دنبال می کنیم را شمردم و این ها بخشی از آن ها بود و کارهای فرهنگی فراوانی در دست برنامه داریم که کار فرهنگی مان فقط منحصر به یک طرح یک ماهه نیست اما این یک کار برجسته ای است و  عزیزانی در کنار هم قرار می گیرند و موضوعات مشخص و حساب شده مورد بحث قرار می گیرند و طبعاً استفاده رسانه ای از آن می شود و مفید است.

امام جمعه شهرکرد تاکید کرد: من اعتقادم این است که می تواند مباحث مفیدی باشد البته کمک شما در این جهت خیلی مهم است و از طرف شما عزیزان انصافاً تا الان خیلی کمک شده است و هر کدام به نوبه خودتان، دستگاه های مختلف، چه رسانه ملی و رسانه های دیگر، چه دستگاه های اداری و فرهنگی، همه و همه، هر کدام به نوبه خودشان نقش آفرین بودند و کمک کردند؛ امسال یک چیز ویژگی ای در کنارش دیدیم و یک کمک ویژه می خواهیم که امیدواریم این مورد عنایت قرار بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: امسال برنامه را به صورت یک کارگاه آموزشی درآوردیم که به صرف آن سخنرانی و شنیدن و رفتن نباشد یعنی یک سخنران می آید، یک مهمان مدعو با یک موضوع مشخص، این مهمان این موضوع مشخص را برای مخاطب مشخص آموزش می دهد یعنی مثلاً اگر دو شب یک شخصیتی، یک عزیزی دعوت شده است، برای آن عزیز موضوع مشخص در نظر گرفته شده است و آن موضوع مشخص را به عنوان موضوع آموزشی برای مخاطبین مشخص در نظر گرفتیم.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: این طرحی است که ما امسال داریم که کارگاه آموزشی شکل بدهیم و ظاهراً الان 12 یا 13 سخنران در نظر گرفته شده است و برای هر سخنران هم یک موضوع در نظر گرفته شده است و برای این 25 روز برنامه حدوداً 10 تا 12 موضوع به عنوان کارگاه آموزشی آموزش داده می شود و ارتقا فکر و فرهنگ صورت می گیرد.

امام جمعه شهرکرد تاکید کرد: اصل موضوع امسال، آن دغدغه بسیار مهم رهبر معظم انقلاب را در نظر گرفتیم که از مسائل مهم و از ضرورت های مهم جامعه مان هم هست و آن «انقلابی؛ باید ها و نبایدها» است؛ پیرامون این باید ها و نباید ها موضوع مشخص می شود و فرض بکنیم انقلابی؛ ضرورت معنویت، ضرورت کفرستیزی، ضرورت دشمن شناسی، ضرورت وحدت و ... .

حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: مثلا در مورد انقلابی؛ باید ها و نباید ها در موضوع دشمن شناسی یا در موضوع مقاومت و... موضوعاتی که گاهی ممکن است یک چیز اولیه هم به حساب بیاید اما گفتمان درباره آن مهم است، گفتگو نسبت به او خیلی مهم است که حتما مورد گفت و گو قرار بگیرد و گفتمان بشود و فرهنگ جدی و  نهادینه بشود.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: ما الان خیلی هایمان به انقلابی بودن به معنای واقعی نرسیده ایم، هرچند به مواضع رهبر معظم انقلاب و به فرمایشات رهبری و به هدایت های ایشان باور داریم و رهبر معظم انقلاب می فرمایند و ما هم قبول می کنیم اما اینکه به یک گفتمان در جامعه تبدیل بشود چیز دیگری است؛ انقلابی بودن به عنوان یک گفتمان در جامعه، یک گفتمان حاکم، یک فرهنگ حاکم، باید روی این کار کرد و این را جزء برنامه امسال قرار دادیم، موضوع هایش هم تقسیم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام تاکید کرد: مخاطبین باید مشخص بشود، آقایان تقسیم می کنند و هر جلسه ای را به عزیزانی می سپارند که آن عزیزان صاحب آن جلسه اند و با مخاطبین خودشان و آموزششان و بعد هم برای نیروهای تحت امرشان گواهی صادر بکنند و احیاناً امتیازهایی را هم می توانند در مجموعه خودشان قائل بشوند.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: یک شب ممکن است دو یا سه دستگاه متولی کار و صاحبان آن جلسه باشند، با همدیگر همفکری می کنند؛ موضوع مشخص، مخاطب مشخص بنابراین رصد می کنند و جلسه را خودشان اداره می کنند ضمن اینکه مستمع آزاد هم هست و مستمعین دیگر هم می توانند شرکت داشته باشند.

امام جمعه شهرکرد در پایان گفت: البته این غیر از آن جلساتی است که معمولا در کنار این برنامه هست و در ادارات و جاهای دیگر شکل می گیرد و از حضور آقایان در این برنامه و این فرصت استفاده می شود.

ارسال نظرات