کارشناس مسکن با رد ادعای وزیر راه و شهرسازی درباره علل افزایش قیمت مسکن، گفت: بخش مسکن از سوی دولت رها شده و فقط کارهای کوچکی توسط دولت انجام شده که نتیجه آن التهاب و بالاترین سطح افزایش قیمت و سوداگری بوده است.
کد خبر: ۹۰۳۵۲۹۰
|
۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

به گزارش سرویس  بسیج مهندسین عمران ومعماری خبرگزاری بسیج، افشین پروین‌پور در برنامه مناظره شبکه یک با بیان این‌که نکته اصلی مسکن این است که در این بخش مشکلی در رابطه با نهادهای مسکن نداریم و زمین، مصالح، نیروی انسانی و... را در اختیار داریم، اظهار کرد: این در حالی است که در حد اعلاء مشکل مسکن در کشور داریم، التهاب هر چند سال یکبار خود را نشان داده است.

وی با بیان این‌که بازار مسکن به حال خود رها شده است، افزود: وقتی بازار رهاست و بدون مدیریت نتیجه این می‌شود که می‌بینیم.

وی ادامه داد: سیاستگذار و دولت هیچ کاری برای بخش مسکن انجام نمی‌دهد و بازار را نگاه می‌کند. دولتی‌ها می‌گویند پیش بینی داشته‌ایم که افزایش نقدینگی روی می‌دهد اما در کمال تعجب آنها فقط این نابسامانی را تماشا کردند.

وی با بیان این‌که الان می‌گویند بسته‌ای برای این نابسامانی‌ها دارند، گفت: اگر آنها این روزها را پیش بینی می‌‌کردند، چرا کاری انجام ندادند.

کارشناس مسکن با بیان این‌که الان وزیر محترم بسته‌ ای پیشنهاد داده که به گفته مشاورانش در آن اولویت‌ها تغییر کرده است. به نظرم این روش درستی نیست. بازیگران در بازار مانند بانک‌ها و موسسات مالی هر کاری دلشان بخواهد انجام می‌دهند، الگوی رفتاری بازار را تغییر می‌دهند و کسی جلودار آنها نیست.

پروین‌پور یادآور شد: تا صحبت از حضور دولت می‌شود دوستان می‌گویند کار غلطی است. دولت قصدی برای ورود ندارد و این تصدی گری است و نمی کنیم این کار را انجام دهیم. اما واقعیت آن است که دولت در اقتصاد سه سطح دخالت حاکمیتی، مالکیتی و مدیریتی می‌تواند در اقتصاد دخالت کند. در بحث حاکمیتی دولت باید با ابزارهای قانونی خود جهت اصلاح اقتصاد اقداماتی را انجام دهد که دولت آمریکا به عنوان اقتصاد باز این کار را انجام می دهد.

وی با بیان این‌که در بخش مالکیتی ابزارهای مانند زمین یا تکلیف کردن بانک‌ها در اختیار دولت است که با استفاده از آن تعادل بخشی به اقتصاد از جمله مسکن را اجرایی کنند، افزود: در بخش مدیریتی میز دولت بیاید در اقتصاد دخالت کرده و مثلا مسکن بسازد، متاسفانه دوستان فقط قسمت سوم را می‌گویند.

وی ادامه داد: دوستان درباره مسکن مهر کم لطفی نکنید، این طرح توسط بخش خصوصی ساخته شد، دولت در سطح حاکمیتی و مالکیتی دخالت کرد و در بحث مدیریتی دخالت نکرد.

وی همچنین گفت: کارهای خیلی کوچکی توسط دولت انجام داده که نتیجه آنرا در بازار می‌بینیم. التهاب و بالاترین سطح افزایش قیمت و سوداگری نتیجه کارهای دولت است.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که عرضه مسکن هر چه قدر انجام شود اما در مقابل سوداگری کنترل نشود بازار مسکن ساماندهی نمی‌شود، درباره ادعای وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که نوسانات بازار مسکن سیاسی است، افزود: این یک حرف غلط است. این‌گونه نیست که نوسانات قیمت مسکن سیاسی باشد، این‌که گفته می‌شود بار خارج شدن ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از برجام بازار مسکن بر هم خورد. قبل از اظهارات ترامپ افزایش قیمت مسکن را هم داشتیم.

به گفته پروین‌پور، برخلاف بسیاری کشورها که با حضور دولت بازار مسکن کنترل شده در کشورمان دولت حضور موثری در این بخش ندارد و وظیفه خود را انجام نداده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات