خبرهای داغ:
چندي است كه كالاهاي خارجي جاي محصولات داخلي را در بازارهاي كشور گرفته اند كه بيكاري يكي از تبعات خطرناك اين مسئله مي باشد و بهره گيري از ظرفيت هاي نخبگان جهت توليد محصولات مطابق با علم روز دنيا مي تواند راهي موثر براي برون رفت از اين گرداب باشد.
کد خبر: ۹۰۳۵۳۱۴
|
۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
توليدات داخلي تشنه تعامل نخبگان 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از اردبيل؛ اين روزها همه جا سخن از حمايت از كالاي ايراني است، اما به راستي چرا در كشور ما قبل از وقوع بيماري به فكر پيشگيري از ان نمي افتيم. سالهاست كه كالاهاي چيني با ظاهري زيبا و قيمتي ارزان جاي محصولات كشور ما را گرفتند و توليدكنندگان بسياري را ورشكست و روانه زندان كردند. اگر از همان ابتدا مسوولين با نگاهي دقيق و عالمانه به تبعات جبران ناپذير اين موضوع فكر مي كردند و مانع از ورود اين كالاها مي شدند اينك به فكر برون رفت از اين مشكل نبوديم.

البته غير از كالاهاي چيني واردات محصولات ساير كشورها هم به ايران انجام مي گيرد با وجود اينكه برخي از ان محصولات در كشور ما توليد مي شود، ولي متاسفانه كشورهاي ديگر در تبليغات و معرفي محصولات خود به شكلي هنرمندانه موفق بوده اند و توانسته اند در كشور ما جايگاهي براي خود داشته باشند.

مقام معظم رهبري با بصيرت و آگاهي با نامگذاري هر سال در صدد تلنگري به مسوولين و مردم هستند كه با افات مهم روز جامعه مقابله كنند  و چندين سال است كه شعارهايي بر مبناي اقتصاد بيان مي كنند و امسال هم شعار مهار تورم و رشد تولید مطرح شد.

در تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید مسئولين، توليدكنندگان و مردم سه ضلع يك مثلث هستند، بدين تريب كه مسئولين با حمايت از توليدكنندگان مي توانند زمينه موفقيت و توسعه كالاهاي داخلي را فراهم كنند، البته نه با وام هاي سود بالا كه بجاي دست گرفتن از توليد كنندگان انان را به زمين مي زند بلكه وام هايي با سود مناسب و مشاوره هايي خردمندانه و بسترسازي براي موفقيت در بازار هدف مي توانند نقش خود را ايفا كنند.

جامعه هدف كالاهاي ايراني مردم هستند و اكثر مردم معتقدند كه قيمت كالا و كيفيت ان دو معيار مهم براي خريد هستند. علاوه بر اين عدم استفاده از خلاقيت و نوآوري و منطبق نبودن برخي از كالاهاي داخلي با استانداردهاي روز دنيا توليدات داخلي كنار زده شدند و كالاهاي خارجي جاي انها را گرفتند، بدين ترتيب تفكر مناسب بودن كالاهاي خارجي در جامعه ما نهادينه شد.

اينك رسانه ها از جمله صدا و سيما نقش خطيري در ارائه نتايج مصرف كالاهاي خارجي و تعطيلي كارخانه هاي داخلي و بيكاري هزاران كارگر دارد كه با بيان دقيق اهميت مصرف كالاهاي داخلي و معرفي محصولات باكيفيت نقش مهمي در فرهنگ سازي مي تواند داشته باشد.

توليدكنندگان هم با ارتقاي كيفيت محصولات و قيمت تمام شده پايين مي توانند در بازار جايگاه مناسبي پيدا كنند. توليدات داخلي بايد با بهره گيري از علم روز دنيا به طور مداوم در مسير توسعه و پيشرفت حركت كنند و بدون ايجاد واحدهاي R&D نمي توانند در بازار رقابت موفق شوند. در اين ميان نخبگان در واحدهاي تحقيق و توسعه مي توانند بسيار موثر واقع شوند و بهره گيري از ظرفيتهاي نخبگان توانمند كشور نه تنها باعث پيشرفت و توسعه صنعت كشور مي شود، بلكه انگيزه اي مضاعف در انها ايجاد كرده و بيش از پيش  استعدادهايشان در جهت رشد و ترقي كشور شكوفا مي شود.

ارسال نظرات