رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی:

لایحه قانون جامع انتخابات به زودی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی گفت: لایحه قانون جامع انتخابات تا دو هفته آینده به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.
کد خبر: ۹۰۳۵۵۴۱
|
۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سید باقر تقوی‌عراقی رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز به کار شورای نگهبان در 29 تیرماه سال 59 گفت: امام (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نهاد های مختلفی را تشکیل دادند که یکی از آن نهاد ها شورای نگهبان بود.

وی افزود: با فراست، تیزبینی و هوشیاری که امام راحل داشتند پیش بینی کرده بودند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور به نهادهایی نیاز دارد از جمله اینکه برای پیشبرد اهداف انقلاب نیازمند بازوی مسلح بود تا بتواند دستاوردها را حراست کند و به این منظور دستور تشکیل سپاه پاسداران داده شد.

تقوی با بیان اینکه شورای نگهبان یکی از نهادهایی بود که به فرمان امام(ره) تشکیل شد، گفت: حضرت امام خمینی(ره) باتوجه به آیات قرآن و سفارشات معصومین(ع) و تجربه‌ای که از انقلاب مشروطه داشتند، فرمان دادند که شورای نگهبان در قانون اساسی گنجانده شود و اصل ۹۱ تا ۹۹ قانون اساسی مربوط به شورای نگهبان است.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران یكی از مهم‏ترین نهادهای حكومتی به شمار می‌رود.

وی اهمیت کار شورای نگهبان را در اصل ۹۳ قانون اساسی دانست و افزود: در این اصل اعتبار مجلس را در حضور و وجود شورای نگهبان عنوان کرده است، چراکه شورای نگهبان وظیفه دارد تمام مصوباتِ مجلس را از حیث عدم مغایرت با موازین اسلامی و قانون اساسی بررسی كند.

تقوی با اشاره به 12 وظیفه شورای نگهبان مطابق قانون اساسی گفت: اسداری از احکام اسلام و قانون اساسی، نظارت بر قانون‌گذاری در کشور، تفسیر قانون اساسی، نظارت بر انتخاب و حضور در مراسم تحلیف رئیس‌‌جمهور، حضور در مجلس در مواقع لزوم، حضور در شورای بازنگری قانون اساسی، حضور در شورای موقت رهبری، تهیه اولین قانون مجلس خبرگان رهبری، تأیید و توقف انتخابات در زمان جنگ، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اظهار‌نظر در خصوص مغایرت و عدم مغایرت اساس‌نامه‌های سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی وظایف شورای نگهبان است.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: نظارت بر فرایند انتخابات از جمله وظایف محوله به دفاتر استانی شورای نگهبان است. مجموعه عملیاتی که نهاد ناظر انجام می‌دهد تا اجرای دقیق و صحیح قانون و سلامت انتخابات را تضمین کند.

وی افزود: نظارت دارای سه رکن نظارت‌کننده(شورای نگهبان)، نظارت شونده(وزارت کشور) و موضوع نظارت(انتخابات) است و فلسفه نظارت بر انتخابات پیشگیری از رقابت ناسالم بین داوطلبان و جلوگیری از تخلفات برگزار‌کننده انتخابات و صیانت از آراء مردم است.

تقوی ادامه داد: طبق اصل ۶ قانون اساسی که آمده است در جمهوری اسلامی امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود، یعنی تمام مسئولیت‌هایی که داده می‌شود مستقیم یا غیر‌مستقیم به وسیله مردم است.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی با تاکید بر اینکه آرای مردم امانت بوده و مسئولان نباید در این امانت خیانت کنند، گفت: نظارتی که قانون برای شورای نگهبان در نظر گرفته نظارت استصوابی بوده که خدمت سه سویه به نظام، مردم و نامزدهای انتخاباتی است.

وی افزود: شورای نگهبان برای انجام وظایف خود شورای فقهی و پژوهشکده حقوقی را تشکیل داده است که فقها و حقوقدانان ان شورای نگهبان را از نظر فقهی و حقوقی کمک می‌کنند، هر مصوبه‌ای که از مجلس خارج می‌شود در شورای فقهی و پژوهشکده بررسی و پس از ارائه نظرات تخصصی به شورای نگهبان ارجاع و در صحن شورا این نظرات مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و بعد از آن به رای گذاشته شده و با کسب اکثریت آرای اعضا (6+1) مصوب یا رد می‌شود.

تقوی شورای نگهبان را یک نهاد مردمی دانست و گفت: در استان ۸ هزار نفر در شبکه نظارتی از اقشار مختلف مردمی در حال فعالیت هستند. این شبکه بر سلامت انتخابات نظارت دارند و اگر تخلفی در شعبه مشاهده شود به نماینده فرماندار تذکر داده و او موظف به توقف تخلف است.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی با بیان اینکه برخورد با متخلفین انتخاباتی با دستگاه قضا است، تصریح کرد: اگر این تذکر از سوی نماینده فرماندار نادیده گرفته شود، گزارش به سر ناظر ابلاغ و پس از آن به ما ارجاع داده می‌شود و ما نیز گزارش را به دستگاه قضا ارجاع می‌دهیم.

 

وی افزود: بارها در دوران انتخابات به استانداران و فرمانداران و کسانی که در هیئت‌‌های اجرایی هستند، اعلام کرده‌ایم که نیروهای خود را آموزش بدهند اما متاسفانه هنوز در عمل اقدامی در این راستا صورت نگرفته است. و بیشترین مشکل ما نیز در انتخابات بر سر این موضوع بود که بسیاری از این افراد با الفبای کار هم آشنا نبودند.

تقوی تاکید کرد: امکان تقلب در انتخابات به هیچ عنوان وجود ندارد، اما تخلف کم‌و‌بیش پیش می‌آید. تمام تلاش ما بر این است که انتخابات در بستری سالم انجام شود.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: رصد تمامی فعالیت‌های نمایندگان اعم از مصاحبه‌ها، نطق‌های مجلس و موضع‌های آنان، رصد فعالیت اعضا و گروه‌های انتخاباتی و نامزدهای احتمالی سال‌های بعد از جمله اقدامات و فعالیت‌های هیئت نظارت بر انتخابات در زمان آرامش است.

 وی با بیان اینکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۹۴ و اوایل سال ۹۵ و ریاست جمهوری سال ۹۶ عمده مشکلات را داشتیم، گفت: عمده مشکل پاسخگو نبودن قانون انتخاباتی، تخلفات نامزدها و تخلفات دستگاه‌های اجرایی بود که تحلفات دستگاه‌های اجرایی در این دوره از انتخابات طی ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بود.

تقوی افزود: با توجه به اینکه یکی از مشکلات ما قانون بود برای رفع این مشکل کمیسیونی متشکل از تعدادی از کارشناسان وزارت کشور و کمیسیون شوراهای مجلس و نظرات مشورتی اعضای شورای نگهبان مشغول تدوین قانون جامع انتخابات شدند که قانون تدوین شده تحویل دولت شده است و براساس زمان فرصت داده شده به دولت از سوی مجلس طی دو هفته آینده این قانون باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: اگر این لایحه در مجلس تصویب شود خیلی از مشکلات ما در انتخابات آینده حل می‌شود. با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات که مقام معظم رهبری در ۲۴ مهر‌ماه سال ۹۵، هیئت دولت و مجلس نمی‌توانند خیلی تغییرات اساسی در قانون پیشنهادی داشته باشند چراکه باید با سیاست‌های کلی انتخابات همخوانی داشته باشد.

وی به برگزاری انتخابات به نظر شورای نگهبان درخصوص به صورت الکترونیک نیز اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان موافقت خود برای الکترونیکی شدن انتخابات را اعلام کرده است به شرطی که ساز‌و‌کار در ۴ محور اینترنت فعال در همه جای کشور، حفظ امنیت آراء مردم، بسته شدن راه‌های تخلف و کم بودن زمان ثبت رأی مهیا شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات