پیشگیری از ابتلای 1480 نوزاد به معلولیت؛ با اجباری شدن آزمایش ژنتیک

پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان بهزیستی ری افزایش یافت

خبرگزاری بسیج: رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری با تشریح عملکرد این اداره از یکسال گذشته تا کنون از افزایش سقف تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان زیر پوشش این اداره در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۰۳۵۵۸۷
|
۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ مینا رجایی  رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به  مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، گفت: سقف تسهیلات پرداختی به مددجویان بهزیستی در سال گذشته 15 میلیون تومان بوده که این میزان در سال جاری به 20 میلیون تومان با کارمزد 4 درصد افزایش پیدا کرده است و به منظور حمایت بیشتر به مددجویان تنفس داده می شود و بازپرداخت تسهیلات شش ماه تا یکسال بعد آغاز خواهد شد.  

 وی با اشاره به ایجاد اشتغال پایدار بویژه برای زنان سرپرست خانوار، گفت: پارسال 300 نفر از مددجویان زیر پوشش بهزیستی برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند که 140 نفر از آنان موفق به دریافت وام خود اشتغالی شدند و برای 50 نفر از مددجویان بهزیستی شهرستان ری، اشتغال پایدار ایجاد شد.

همچنین در سه ماهه نخست سال جاری 37 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی و 22 نفر نیز بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی و چهار نفر برای اشتغال به کارفرمایان معرفی شدند.

 رجایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با اشاره به اجباری شدن آزمایش ژنتیک گفت: از زمان اجرای این طرح تا کنون از ابتلای 1480 نوزاد به معلولیت پیشگیری شده است.

خانم رجایی با اشاره به وجود 44 کمپ ترک اعتیاد در شهرستان ری افزود: یکی از این مراکز ویژه بازپروری زنان معتاد است؛ همچنین دو مرکز نگهداری کودکان معتاد زیر 18 سال در کشور وجود دارد که یکی از این مراکز در زاهدان و دومین مرکز با عنوان مرکز شکوفه های زندگی در شهرستان ری مستقر است و به صورت پایلوت کشوری اقدام به پذیرش کودکان معتاد زیر 18 سال می نماید و در حال حاضر 17 کودک معتاد در این مرکز نگهداری می شود.

وی با اشاره به آمارهای جهانی در ارتباط با بهبود معتادان تصریح کرد: کمتر از 10 درصد از این افراد موفق به ترک اعتیاد می شوند بنابراین ما بیشترین تلاش خود را   برای پیشگیری از اعتیاد به کار می گیریم و در این راستا کمیته فرهنگی پیشگیری از اعتیاد در شهرستان تشکیل شده که این کمیته دارای 15 عضو از ادارات مرتبط با این موضوع از جمله ادارات آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، سپاه، بسیج، شهرداری، فرمانداری و... است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه فعالیت می کنند.

رجایی افزود: برای پیشگیری از ابتلای افراد به اعتیاد برنامه های مختلف آموزشی ویژه تمامی گروه های سنی در سطح  شهر برگزار می شود.

 رجایی با اشاره به ظرفیت پذیرش 400 نفر در مرکز شفق واقع در شورآباد   کهریزک، گفت: براساس مصوبه  استانی، 300 نفر به ظرفیت پذیرش این مرکز افزوده شده که خاص معتادان متجاهر شهرستان ری خواهد بود و در صورت آمادگی مسئولان   روز سه شنبه عملیات اجرایی ساخت این مرکز آغاز خواهد شد.

 رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری با اشاره به مرکز اورژانس اجتماعی دولت آباد  گفت: با توجه به نوع عملکرد، مرکز اورژانس دولت آباد،  پایلوت کشوری محسوب می شود. وی ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال 250 فقره تماس با اورژانس اجتماعی شهرستان ری صورت گرفته که همسرآزاری و کودک آزاری در صدر بیشترین تماس ها بوده است.

 رجایی با بیان اینکه مشارکت های مردمی پشتوانه بزرگی برای بهزیستی است، افزود: پیشبرد اهداف سازمان بهزیستی به تنهایی میسر نیست و نیازمند مشارکت همه دستگاه ها و نهادها هستیم، وی ادامه داد: سال گذشته میزان مشارکت های مردمی 25 درصد افزایش یافت که با توجه به قرار داشتن عید سعید فطر در ابتدای امسال میزان مشارکت های مردمی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 9 درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول در بهزیستی شهرستان ری، با اشاره به شناسایی 13000 معلول در شهرستان ری گفت:  200 نفر از معلولان شهرستان ری صاحب مسکن شدند،  وی همچنین در ارتباط با مسکن خانواده های دو یا چند معلول گفت: خانواده های دارای دو معلول از وام 30 میلیون تومانی بهره مند می شوند. مسکن ویژه معلولان در پرند نیز به علت مشکلات فنی که پیمانکار ایجاد کرده راکد مانده و هیچ واحدی تحویل نشده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری تاکید کرد: 220 کودک شبه خانواده در شهرری وجود دارد که 53 مورد آن در شیرخوارگاه هستند و بقیه در مراکز شبه خانواده شهرستان ری نگهداری می شوند.

وی به موضوع فرزند پذیری اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 97 کودک واگذار شد و در سه ماه اول سال جاری نیز 20 کودک واگذار شدند که در حال حاضر نیز 60 خانواده در نوبت دریافت فرزند هستند.

رجایی تصریح کرد: در طرح حامی حدود 300 تا 350 نفر از گروه هدف تحت حمایت شرکاء اجتماعی بهزیستی هستند که به صورت حقیقی و حقوقی حمایت می کنند.

وی افزود: خانه رفاه کودک و خانواده برای اولین بار در سطح شهرستان ری راه اندازی شده و مادرانی که دارای فرزندان زیر 12 سال هستند می توانند در ساعات کاری خود که با ساعات کاری مهدها یکسان نیست کودکان خود را تا پایان ساعت کاری  به این مرکز بسپارند.

 

ارسال نظرات