مدیر کل دفتر آموزش های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر درکشور 640هزار هنرجو درهنرستان های کشور تحصیل می کنند که از این تعداد 350هزار هنرجو در شاخه های کار و دانش و 290هزار در شاخه فنی و حرفه ای است.
کد خبر: ۹۰۳۵۵۸۹
|
۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۲

سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفترآموزش های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری دوازدهمین جشنواره مهارت های هنری هنرستان های سراسر کشور که در بیت تاریخی امام راحلس (ره) برگزار شد، در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری بسیج استان مرکزی از خمین گفت: دوازدهمین جشنواره مهارت های هنری کار و دانش هنرستان های کشور به مدت سه روز در یازده رشته هنری و صنعتی در استان مرکزی حال برگزاری است.

وی بیان کرد: بیش از 9هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که پس از داوری در سطح هنرستان، استان و کشوری به 76 اثر رسیده است که 70 اثر ازهنرجویان دختر و 6 اثر از هنرجویان پسر به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند و در اختتامیه این جشنواره 33 اثر نفرات برتر ازیازده گرایش، هر گرایش سه اثر پذیرفته شده با اهدای نشان طلا، نقره و برنز تجلیل می شود.

آذرکیش با اشاره به اهداف جشنواره گفت: هدف از برگزاری جشنواره در راستای معرفی توانمندی و قابلیت های دانش آموزان هنرستانی به جامعه، کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی، مشارکت دستگاه های متولی در اجرای آموزش و نقش هنر و صنایع فرهنگی در کمک به توسعه و رونق اقتصادی کشور است.

وی در ادامه اظهارکرد: در کشور هفت هزار هنرستان وجود دارد که شامل 4400 هنرستان کار و دانش و 2700 هنرستان فنی و حرفه ای است و تعداد 640هزار هنرجو، که در حدود 350هزار هنرجو در شاخه کار و دانش و 290هزار در شاخه فنی و حرفه ای در 1600 رشته شاخه کار و دانش و 43 رشته فنی و حرفه ای در حال تحصیل هستند.

مدیرکل دفتر آموزش های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بیش از 38درصد دانش اموزان دوره متوسطه در هنرستان های کار و. دانش و فنی و حرفه ای د تحصیل می کنند و بر اساس تکلیف برنامه ششم توسعه بنابر این است که تا پایان برنامه ششم توسعه تحصیل دانش اموزان در هنرستان ها به 50درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: مبنای افزایش تحصیل دانش اموزان در هنرستان ها تا پایان برنامه ششم توسعه سالانه 2درصد است و متناسب سازی آموزش با نیاز بازار کار و توسعه رشته های مهارتی در راستای همین موضوع مدنظر است.

آذرکیش با اشاره به روش های جذب و ترغیب تحصیل دانش آموزان در رشته های هنرستان گفت: برگزاری جشنواره ها و مسابقات مهارتی و هنری و معرفی برترین ها، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مزیت های رشته های تحصیلی هنرستانی ، اجرای طرح هدایت تحصیلی آگاهانه و آزادانه از جمله برنامه ها آموزش و پرورش در جذب دانش آموزان و تحصیل در رشته های هنرستان است.

وی اذعان کرد: فارغ التحصیلان رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای به طور عمده وارد بازار کار می شوند و می توان گفت میانگین 70درصد هنرجویان بعد از تحصیل داری شغل هستند و در برخی از رشته ها هنرجویان 100درصد وارد بازار کار می شوند.

آذرکیش خاطرنشان کرد: رشته های تحصیلی در هنرستان های کشور متناسب با بازار در هر منطقه است، که در مناطق شمالی و جنوب، رشته های دریایی و در شهرهای با ساختمان های بلند و چندطبقه رشته تعمیر و نصب آسانسور و در برخی از مناطق کشت زعفران و گیاهان دارویی و آپارتمانی و.... می توان اشاره کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات