محقق مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي يزد خبر:

نیترات، مواد غیرقابل تجزیه و باقيمانده فلزات سنگین در پساب عامل بروز مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی است

کد خبر: ۹۰۳۵۶۲۲
|
۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبر گزاری بسیج از يزد، محقق مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي يزد با اشاره به مشكلات استفاده از پساب در بخش كشاورزي گفت: باقيمانده نیترات، فسفات و فلزات سنگین در پساب عامل بروز بيماري‌هاي مهمی در انسان و دام است.

سيدرضا فاني در جلسه راهبردي اساتيد دانشگاه پيرامون مسئله پساب با برشمردن برخي مشكلات ناشي از استفاده از پساب تصفیه نشده در بخش كشاورزي اظهار داشت: تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد كه آثار مخرب استفاده از آب آلوده در گياهان مي‌تواند هم به دام و هم به انسان صدمات جدي وارد كند.

وي با برشمردن برخي از اين خطرات عنوان كرد: به دلیل بالا بودن فسفات ناشی از شوینده ها در فاضلاب و نیترات ناشی از فضولات، استفاده نادرست از پساب در کشاورزی میتواند موجب مسمومیت، سقط جنین، انواع نارسايي نوزادان و سرطان‌زایی شود. علاوه بر این به دلیل وجود انواع آلودگی های انگلی، میکروبی و ویروسی در فاضلاب، استفاده از آن در کشاورزی بدون تصفیه صحیح و نظارت می تواند منجر به بیماری های مهمی در کشاورزان و مصرف کنندگان به ویژه در مورد محصولات تازه خوری مانند سبزی و صیفی جات شوند.

محقق مركز تحقيقات و فناوري كشاورزي يزد ادامه داد: استفاده از پساب تصفیه شده در تولید محصولات کشاورزی غیرغذایی، مراتع و نهالستانها با نظارت کامل امکان پذیر است اما استفاده از این نوع آب در تولید سایر محصولات نیاز به بالاترین کیفیت تصفیه را دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار