خبرهای داغ:
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، بابیان اینکه پیوست فرهنگی برای نهادینه کردن یک مقوله اجتماعی نیاز است، گفت: استفاده از رسانه‌ها برای اشاعه کار فرهنگی ضرورت است.
کد خبر: ۹۰۳۵۶۴۳
|
۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان،  حجت الاسلام علی شکری در نشستی با فرماندار سمنان به میزبانی دفتر وی درباره پدیده های اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه و نقش رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی در مدیریتشان، تاکید کرد: نقش رسانه‌ در پیوست مقوله‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، بسیار مهم است لذا امروز شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که نمی‌توان مقوله اقتصاد را از فرهنگ و اجتماع و حتی سیاست جدا کرد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از معضلات اجتماعی ما ریشه در اقتصاد دارند، تصریح کرد: خشک‌سالی وقتی باعث کمبود زراعت و درنتیجه خوراک دام می‌شود، شاهد پدیده اجتماعی به نام مهاجرت هستیم که مدیریت آن در بخش سیاسی بر عهده مسئولان است و در مقوله فرهنگی نیازمند برنامه‌های مختلف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی؛ پس همه موارد امروز می‌تواند به اقتصاد مرتبط باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: یکی از اتفاقاتی که در دهه‌های اخیر رخ‌داده، مهاجرت محسوب می‌شود که دارای چند بعد است، نخست مهاجرت از روستا به شهر که نتیجه آن امروز در برخی شهرهای استان مثل شاهرود به‌وضوح دیده می‌شود که به خالی شدن برخی روستاها انجامیده است.

شکری بیان کرد: دومین نوع مهاجرت که امروز در جامعه باب شده، مهاجرت شغلی است، یعنی افراد کشاورزی را رها کرده و برای شغل دیگری به شهرها مراجعت می‌کنند که هردوی این موارد متأسفانه فرصت تولید را از روستاها گرفته است.

وی با طرح این پرسش که چرا امروز بسیاری از مشاغل سخت روستایی ماند گله‌داری توسط اتباع خارجی انجام می‌شود، تأکید کرد: سابقاً تمام مردم ساکن روستا مایحتاج خودشان را از همین مشاغل سخت تأمین و حتی به تولید شهری نیز سود می‌رساندند اما امروز این‌گونه نیست و این امر پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی سوء را پیش می‌آورد پس درنتیجه تفکیک مقوله‌های اقتصادی و فرهنگی صحیح نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بابیان اینکه مشکل ما ازآنجا شروع شد که فرهنگ کار کم با درآمد زیاد در جامعه جای خود را به سخت‌کوشی و کارهای تولیدی در روستاها و شهرها داد، گفت: وقتی کشاورزی مشاهده می‌کند که فردی در شهر با کمترین تلاش در مشاغلی مانند دلالی، درآمد یک سال کشاورز و یا گله‌دار را دارد، از کار وزندگی در روستا ناامید می‌شود و ناخواسته به شهرنشینی فکر می‌کند.

شکری با ابراز اینکه برخی کنش‌های رفتاری در جامعه رخ داد که نتیجه آن اختلاف بین نسل‌ها و تعارض‌ها است که درنتیجه نظام خانواده را دستخوش تغییر می کند، بیان کرد: برخی حفره‌ها و کمبودهایی در فضاهای فرهنگی و اجتماعی ما در سطح کشور، استان سمنان وجود دارد که پر کردنشان نیازمند عزم همگانی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها است.

وی افزود: امروز فراوان فرزندانی هستند که از خیلی لحاظ با مادران و پدران خود همخوان نیستند و این از یک تضاد شکل‌گرفته از فرهنگ ایجاد می‌شود و این نتیجه کنش‌هایی قلمداد می‌شود که در اجتماع شکل‌گرفته و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره آن برعهده نهادهای فرهنگی و به خصوص رسانه‌ها اعم از نوشتاری، اینترنتی، الکترونیکی، چاپی، کتاب و ... است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها