دولت سوریه دستور العمل‌های لازم برای تهیه بودجه سال 2019 را به وزارتخانه ها و مقامات ذیربط صادر کرد.
کد خبر: ۹۰۳۶۶۴۹
|
۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲


به گزارش خبرگزاری بسیج، دولت سوریه دستورالعمل‌های اجرایی مربوط به تهیه پیش نویس بودجه عمومی دولت برای سال 2019 را صادر کرد.

قرار است با ارائه پیش‌نویس به مقامات اجرایی و قانون‌گذاران، بودجه این کشور تا قبل از پایان سال جاری (2018) تصویب شود.

به نوشته روزنامه الوطن سوریه، در دستورالعمل‌های دولت دمشق که به همه وزارتخانه‌ها و مقامات مربوطه ابلاغ شده تا در تهیه بودجه رعایت کنند تاکید شده که باید چندین مسأله را در طول آماده سازی پروژه‌های پیشنهادی مورد توجه قرار دهند.

اول اینکه خسارات ناشی از خرابکاری‌های مسلحانه به تاسیسات و جاده‌ها را معین کرده و از تاسیسات و جاده‌هایی که نیاز به تعمیر و بازسازی ناشی از موارد دیگر دارند، جدا شود.

بنابراین هیچ پروژه یا کار مالی مربوط به بازسازی ساختمان‌ها، تاسیسات و نهادهای دولتی که تحت تاثیر عملیات خرابکارانه توسط گروه‌های تروریستی مسلح قرار گرفتند در بودجه سرمایه‌گذاری وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی قرار نمی‌گیرد.

قرار است کمیته‌ای برای بازسازی با مبلغی مستقل در بودجه سرمایه گذاری سال 2019 تعیین شود که مبالغ لازم برای پروژه‌های بازسازی را به وزارتخانه‌ها تحویل دهد.

در مورد ملاحظات طرح سرمایه‌گذاری سالیانه و پروژه‌های سرمایه‌گذاری، دستورالعمل‌های دولت سوریه بر ضرورت افزایش بهره‌وری در استفاده از منابع موجود برای دستیابی به اهداف توسعه تأکید کرده است. برنامه سالانه سال 2019 همچنین باید با اهداف کلی و جزیی تصویب شده توسط شورای عالی برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی سوریه منسجم باشد.

دستورالعمل‌ها بر این تأکید کرده که پروژه‌های جدید یا پروژه‌هایی که سه سال به بالا از تصویب آن گذشته و اجرایی نشده نباید در بودجه سال 2019 قرار گیرد مگر پس از اینکه بر اساس داده‌ها و اطلاعات جدید مورد بررسی قرار گرفته و توسط سازمان برنامه‌ریزی و همکاری بین‌المللی تصویب شود.

دستورالعمل‌ها بیانگر این است که برنامه سالانه باید مطابق با معیارهای متعددی باشد، از جمله بخش تولید، که برای ترمیم و بازسازی منابع تولیدی با قابیلت‌های بیشتر تلاش می‌شود تا تولید خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و با کم‌ترین هزینه از سر گیرند.

این کار با کمک به ایجاد ارزش افزوده و تأمین منابع مالی بومی آغاز می‌شود و به تنظیم تعادل تجارت کمک می‌کند به طوری که پروژه‌هایی که اجرای آنها به مراحل پیشرفته رسیده در اولویت قرار می‌گیرند و همچنین استفاده از مواد خام و اولیه بومی در آنها اولویت دارد تا کالاهای مصرفی مردم را تامین کنند.

 تولید کالاها و محصولاتی است که بازسازی سوریه به آن نیاز دارد از جمله سیمان، مصالح ساختمانی، آهن و شیشه هم در راس کارهای تولید صنایع بومی سوریه قرار می‌گیرد.

در زمینه استفاده از منابع ارز خارجی اولویت بندی واردات اهمیت دارد و اینکه نیازهای اساسی، مواد اولیه و پروژه‌های حیاتی در راس واردات قرار گیرد.

دستورالعمل‌های دولت سوریه همچنین بر اولویت‌بندی پروژه‌های وزارت کار عمومی و مسکن تاکید دارد به گونه‌ای که بر اهمیت پیاده‌سازی پروژه‌ها توسط شرکت‌های دولتی این وزارتخانه و نه خصوصی‌ها تاکید می‌کند.

علاوه بر اینکه دولت سوریه در نظر دارد منابع مالی مورد نیاز وزارت برق و شرکت‌های وابسته به آن برای ادامه تولید، انتقال و توزیع برق و تامین منابع انرژی مناطق و شهرهای صنعتی و تجهیزات لازم  ایستگاه‌های تولید و انتقال نفت را تامین کند.

بخش دیگری از دستور العمل‌های بودجه‌ای دولت سوریه مربوط به ضرورت سرمایه‌گذاری‌های وزارت حمل و نقل جهت بهبود جریان حمل و نقل، افزایش حجم حمل و نقل و کاهش هزینه‌ها با گسترش و افزایش ظرفیت تولید بنادر سوریه و راه‌های ارتباطی زمین و ریلی بین بنادر و مناطق امن، به ویژه منطقه مرکزی سوریه و همچنین پیگیری بودجه لازم برای تضمین ادامه فعالیت فرودگاه‌های سوریه است.

دولت سوریه سرمایه گذاری‌های وزارت نفت و معادن را هم در راستای افزایش تولید نفت و گاز در منطقه مرکز و جنوب سوریه و پردازش واحدهای پر کردن گاز و سوخت در استان‌های امن و امکان ساخت مخازن برای ذخیره سوخت در مناطق امن ضروری برشمرد.

تاکید دولت سوریه همچنین بر صرف هزینه برای پروژه‌های بهداشتی و آموزشی و ارائه تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌های دولتی است که تحت فشار زیادی هستند.

در خصوص پروژه‌های وزارت آموزش و پرورش هم دولت دمشق بر ضرورت تامین الزامات فرایند آموزشی و ساخت دانشگاه‌ها در مناطق امن و اجرای قانون مشارکت در سرمایه گذاری به منظور کاهش فشار بر بودجه عمومی تاکید می‌کند.

در زمینه تجارت خارجی و ذخیره ارز خارجی، دستور العمل‌های دولت مراعات دقت در ارزیابی کالاهای مورد نیاز برای واردات کالاها و خدمات و اولویت بندی نیازها برای پروژه های سرمایه‌گذاری است.

ارسال نظرات