رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد:

التهابات ارزی موجب افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه شده است

رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد گفت:متاسفانه صنعتگران در شرایطی کار می کنند که یک شب قیمت ارز چند برابر می شود و این موضوع مشکلات متعددی از جمله افزایش قیمت مواد اولیه را به دنبال دارد و در این شرایط بی ثباتی اقتصاد کار در صنعت بسیار دشوار خواهد بو
کد خبر: ۹۰۳۶۷۳۱
|
۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد با اشاره به نحوه تاسیس این تشکل گفت: خانه صنعت و معدن استان یزد یکی از اولین خانه های صنعت و معدن در کشور بوده و یک تشکل کاملا خصوصی است که تمام اعضای آن سرمایه گذاران و صنعتگران واقعی هستند و برای عضویت در این تشکل باید حتما پروانه بهره برداری داشته باشند تا بتوانند عضو این تشکل شوند.

علی اکبر کلانتر با بیان این که هدف از تشکیل خانه صنعت و معدن ایجاد حلقه واسط بین دولت و صنعت و معدن بوده اظهار داشت: خوشبختانه خانه صنعت و معدن استان در ستاد ها و کارگروه های مختلف استانداری حضور دارد و توانسته نظرات این بخش را نیز منتقل کند و این امر نتیجه بخش نیز بوده است به طوری که از سال گشذته وظیفه ارزیابی از دستگاه های دولتی به این تشکل واگذار شده است.

وی اظهار داشت: خانه صنعت و معدن یزد دارای 15 انجمن تخصصی ماندد فولاد، نساجی، کاشی و سرامیک و ... است که بعضا بیش از 500 عضو دارند و در مجموع بیش از سه هزار و 600 عضو در بخش صنعت و بیش از 400 عضو در بخش معدن دارد که پروانه بهره برداری دارند.

کلانتر در خصوص اقدامات انجام شده توسط خانه صنعت و معدن یزد گفت: با استفاده از روش های گوناگون مانند راه اندازی کانال، ساخت اپلیکیشن و... سعی شده اعضا از آخرین اخبار و بخش نامه های مرتبط و ... با خبر شوند و اطلاع رسانی دقیق انجام شود. همچنین ارتباط و هماهنگی خوبی با اتاق بازرگانی استان وجود دارد. در مجموع خانه صنعت و معدن یزد یکی از فعال ترین خانه های کشور است که به خوبی عمل کرده است.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات این خانه می توان به برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با مسائل روز صنعت و معدن اشاره کرد تا فهم نظری مدیران میانی و ارشد صنعت و معدن استان افزایش یابد. دوره های آموزشی مانند آشنایی با قانون کار، مسائل بانکی، مالی، حقوقی و مالیاتی که با هزینه های بسیار ناچیز این دوره ها برگزار شده است.

کلانتر با اشاره به مشکلات موجود در پرداخت وام های زود بازده گفت: متاسفانه در این خصوص بعضا افرادی درخواست وام و تسهیلات برای واحدهایی داده بودند که اصلا وجود نداشتند و یا چندین سال از تعطیلی آن ها می گذشت از این رو سعی شده در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی از صنعتگران واقعی دفاع شود و این تسهیلات به اهلش پرداخت شود.

رئیس خانه صنعت و معدن یزد در خصوص گرامی داشت روز صنعت گفت: بیست و چهارمین دوره بزرگداشت روز صنعت با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار خواهد شد و در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از افرادی که سرمایه، آبرو و اندیشه خود را در این راه قرار داده اند مشکلات صنعتگران نیز بیان می شود.

کلانتر با اشاره به تغییرات ناگهانی در شرایط اقتصادی کشور گفت: متاسفانه صنعتگران در شرایطی کار می کنند که یک شب قیمت ارز چند برابر می شود و این موضوع مشکلات متعددی از جمله افزایش قیمت مواد اولیه را به دنبال دارد و در این شرایط بی ثباتی اقتصاد کار در صنعت بسیار دشوار خواهد بود.

وی با بیان این که 49 درصد اشتغال استان یزد در بخش صنعت است و از این جهت یزد یکی از خاص ترین استان های کشور است افزود: صنعتگران مدت هاست با مشکلات متعددی چون مسائل بانکی و نقدینگی و افزایش ناگهانی مواد اولیه مواجه هستند و هزینه های تولید به شدت افزایش یافته است اما به دلیل کسادی و رکود در بازار اکثر تولیدکنندگان نمی توانند قیمت های خود را به همان نسبت افزایش دهند.

کلانتر اعلام کرد: بر اساس پیشنهادی که در ستاد اقتصاد مقاومتی استان ارائه کردیم کلیه محصولات تولیدی در استان به ویژه محصولاتی که قابلیت برند شدن دارند را شناسایی و در یک کتاب جمع آوری خواهیم کرد. تاکنون بیش از 800 محصول تولید استان شناسایی شده اند و طبق دستور استاندار دستگاه های اجرایی استان باید تمام نیاز های خود را از محصولات تولید داخل استان تهیه کنند.

وی خبر از راه اندازی کمپین «فکر تو عوض کن؛ کالای ایرانی بخر» داد و افزود: مشابه تجربه کشور سنگال در این کمپین از مردم خواشته می شود برای چند سال کالای گران و با کیفیت پایین تر داخلی را بخرند و ما تولیدکنندگان نیز قول می دهیم طی چند سال کیفیت محصولات خود را ارتقا دهیم.

کلانتر با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه صنایع گفت: بانک مرکزی می توانست تدبیری کند و قبل از شروع بحث تحریم های جدید و افزایش قیمت ارز مواد اولیه بسیاری از صنایع را تهیه کند اما بسیار دیر عمل کرد.

وي مهمترين مشکل واحدهای صنعتی را نقدینگی دانست و گفت: در طرح رونق تولید 16 هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به صنایع کوچک و توسط در نظر گرفته شده بود اما عملا فقط 9 هزار میلیارد آن پرداخت شد. این طرح بسیار خوبی بود اما در اجرا با مشکل مواجه و از اهداف خود دور شد.
ارسال نظرات