استاندار آذربایجان شرقی در نشست مشترک با مدیران و اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان، تبدیل دانش به فناوری را یکی از نیازهای ضروری جامعه برشمرد و گفت: دانشگاه و صنعت با همکاری یکدیگر می‌توانند ارزش افزوده تولید کنند.
کد خبر: ۹۰۳۷۰۴۰
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی استانداری، مجید خدابخش با اشاره به بازدید خود از توانمندی‌های علمی و پژوهشی این دانشگاه و خوب توصیف کردن تجهیزات آزمایشگاهی و فضای فیزیکی آن، اظهار داشت: ارتباط این دانشگاه با بخش صنعت ارزشمند است و این ارتباط باید گسترش یابد.

وی با بیان اینکه در موضوع دانش‌بنیان دو بخش تولید علم و فناوری مطرح است، افزود: دانشی که در دانشگاه‌ها تولید می‌شود باید به فنّاوری و ثروت تبدیل شود که ارزش افزوده هم دارد.

خدابخش با تأکید بر استفاده از ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای، خاطرنشان کرد: منطقه ویژه ربع رشیدی باید بستری برای فعالیت‌های مختلف فناورانه باشد.

وی با بیان اینکه امروز ما نباید نیازهای 40 یا 50 سال قبل را ادامه دهیم بلکه نیازهای روز را تأمین کنیم، گفت: جای آی‌تی و آی‌سی‌تی در این دانشگاه خالی است.

خدابخش با اشاره به موضوع اینترنت اشیا و راه‌اندازی شهر هوشمند، خاطرنشان کرد: در حوزه شهر هوشمند خدمات بسیار وسیعی نیاز است که با همکاری صنعت و دانشگاه می‌توان آنها را پوشش داد و ضمن اینکه با استفاده از فناوری می‌توان جلوی اتلاف زمان و هزینه را نیز گرفت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه ماهیت اصلی این دانشگاه را تربیت تکنسین و نیروی کار ماهر اعلام کرد و گفت: هشت دانشکده فنی و حرفه‌ای با 9 هزار دانشجو در استان آذربایجان شرقی وجود دارد.

غلامرضا کیانی تعداد رشته‌های کاردانی دانشگاه را 90 و رشته‌های کارشناسی را 40 رشته در دو بخش خواهران و برادران برشمرد و افزود: رشته‌های مکانیک، الکترونیک، عمران مخصوص برادران و رشته‌های طراحی، دوخت و گرافیک مخصوص خواهران است.

وی آموزش مبتنی بر مهارت با استفاده از اساتید و تکنسین‌های آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را ازجمله مزایای آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعلام کرد و گفت: 70 درصد فارغ‌التحصیلان این مرکز در صنایع و واحدهای تولیدی مشغول هستند و 50 درصد تکنسین‌ها و مربیان آموزشی نیز از واحدهای صنعتی هستند.

کیانی با بیان اینکه امروزه چالش نوینی تحت عنوان شهر هوشمند مطرح است که کلید توسعه پایدار و رشد سریع اقتصاد دانش‌بنیان است، اظهار داشت: راه‌اندازی پایلوت مدیریت هوشمند زباله و اقدام برای طراحی و راه‌اندازی دانشگاه هوشمند به‌صورت پایلوت ازجمله اقدامات دانشگاه فنی و حرفه‌ای تبریز است.

وی عضویت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در شورای اشتغال، مساعدت جهت راه‌اندازی مرکز رشد این دانشگاه و ایجاد دفتر دائمی ارتباط با صنعت با محوریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای را خواستار شد.

استاندار آذربایجان شرقی پیش از این نشست از توانمندی‌های علمی، پژوهشی و فناورانه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بازدید کرد.

در حاشیه این بازدید همچنین از پوستر ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (Rinotex 2018) رونمایی شد.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خرداد ماه سال 1390 به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش‌های عالی فنی و حرفه ای از وزارت آموزش و پرورش منفک و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شروع به کار کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها