در حالی که قرار بود کارت‌های طرح ترافیک سیار در اختیار نهادهای امنیتی قرار بگیرد اما اخیراً تعدادی از این کارت‌ها در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۰۳۷۰۴۵
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مدیریت شهری در این دوره بارها از فساد و رانت در شهرداری سابق انتقاد کرده بود و همیشه مدیریت شهری در این دوره شفاف و خواهنده است.

محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در خصوص اجرای طرح ترافیک جدید از مسئله مبارزه با رانت خبر داده و عنوان کرده که طرح ترافیک بر اساس برنامه‌ریزی توزیع خواهد شد.

یکی از موضوعاتی که معاون شهردار در خصوص آن اظهار کرده است توزیع کارت‌های طرح ترافیک شناور یا سیار است، موضوعی که معاون شهردار تهران در خصوص توزیع این کارت‌ها عنوان کرده بود که تعداد این کارت‌ها محدود بوده و به نهادهای امنیتی داده خواهد شد.

با اجرای طرح ترافیک جدید نیز مجوزهای شناور حذف نشد و برابر اعلام رسمی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران امسال 10 هزار مجوز سیار طرح ترافیک توزیع شده است. به‌گفته پورسیدآقایی، با استفاده از این کارت‌ها می‌توان با سه خودروی مختلف در یک روز، وارد محدوده طرح ترافیک شد و به همین خاطر عنوان «سیار» یا «شناور» به آنها اطلاق می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران زمانی که تغییر طرح ترافیک را کلید زد، به‌صراحت از کارت‌های شناور به‌عنوان رانت یاد کرد و با تأکید بر اینکه کسانی که سال‌ها رانت خوردند، رانت دادند و از جیب مردم برای خود یارگیری کردند، در حق شهروندان تهرانی خیانت رواداشته‌اند، تصریح کرد: اگر آنها واقعاً معتقدند طرح ترافیک قبلی خوب بوده و طرح ترافیک جدید، خیانتی در حق شهروندان است، از ما بخواهند که اعلام کنیم در دوره پیشین چند کارت شناور با حدود قیمت 5 میلیون تومانی را به‌صورت رایگان پخش کرده‌اند.

در همان ایام خبر لغو مجوز و از رده خارج کردن حدود 600 کارت شناور که به‌شکل غیرقانونی در اختیار برخی افراد قرار گرفته بود منتشر شد، با وجود این، مدیران ترافیکی جدید تهران در جریان بازنگری در طرح ترافیک جدید این مجوزهای منشأ رانت را حذف نکردند و 10 هزار مجوز سیار امسال توزیع شد.

اما اخیراً مشخص شد که تعدادی از این کارت‌ها در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته است که؛ این سؤال مطرح می‌شود که آیا شورای شهر یک نهاد امنیتی است؟

در همین زمینه علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در مورد اهدای کارت سیار طرح ترافیک به هر عضو با شارژ یک میلیون تومان اظهار کرد: برای هر عضو سه کارت سیار با شارژ یک میلیون تومان که به‌اندازه مصرف 30 روز است، صادر شده و البته تعدادی از اعضا نیز موافق نبوده و حتی این کارت‌ها می‌تواند به دو ماشین نیز تغییر داده شود و البته به‌نظر من نباید این کارت‌های شارژشده در اختیار اعضا قرار داده می‌شد اما کارشناس‌های شورای شهر که مسائل نظارتی را دنبال می‌کنند، می‌توانند از این کارت‌های سیار استفاده کنند، چرا که در کل شورا تنها چهار خودرو وجود دارد که می‌توانند کارشناسان از آن استفاده کنند. هرچند که در سال 96 در مدتی که ما برای انجام کارهای هماهنگی پیش از ورود به شورا جلسه داشتیم نیز به هر عضو سه کارت شناور داده شد و به‌نظر می‌رسد همکارانمان نه برای استفاده شخصی بلکه برای کارشناسانشان این کارت‌ها را استفاده کنند هرچند که به‌نظر من خیلی این مسئله قابل پذیرش نیست.

وی در پاسخ به این انتقاد که چرا اعضای شورای شهر این کارت‌ها را قبول کرده‌اند، چرا که با شعار شفافیت در تضاد است و چرا با مسئولان مربوطه برخورد نکردند، گفت: من این انتقاد را قبول می‌کنم اما اعضا این کارت‌ها را گرفته‌اند تا همکارانمان که کارهای مرتبط  نظارتی‌مان را انجام می‌دهند، راحت‌تر باشند اما تصور نشود که این کارت‌ها برای استفاده شخصی است، هرچند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، بهتر بود.

ارسال نظرات