مدیر عا منطقه ای سمنان وجود چاه های غیر مجاز را یکی از اصلی ترین علل افت سطح آب های زیرزمینی دانست و گفت: با این حال استان سمنان دارای کمترین چاه های غیر مجاز در کشور است.
کد خبر: ۹۰۳۷۱۳۷
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، ایرج حیدریان در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان در فرمانداری شاهرود، اظهار کرد: کاهش ۱۰ درصدی مصرف در بخش کشاورزی، بازچرخانی واستفاده از آب‌های خاکستری و پساب در صنعت و کاهش میزان مصرف برای فضای سبز دستکم به میزان ۳۰ درصد در دستور کار است.
وی با بیان اینکه بارندگی‌های امسال در زمان مناسب انجام نشده افزود: رودخانه‌های استان به نسبت پارسال با ۲۸ درصد کاهش روان آب روبرو شدند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان بیان این که آب چشمه‌ها نسبت به پارسال ۱۴ درصد و نسبت به دوره دراز مدت ۲۷ درصد کاهش داشته، تصریح کرد: دبی قنات‌ها نسبت به پارسال چهار درصد و نسبت به دوره دراز مدت ۱۷ درصد کم شده است.
حیدریان با بیان اینکه ۹۲.۵ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی و ۱.۵ درصد در صنعت استفاده می‌شود، افزود: در استان سمنان وضعیت بهتر بوده وبخش‌های کشاورزی و صنعت به ترتیب ۸۶ و پنج درصد منابع آب را مصرف می‌کنند، اما هنوز فاصله زیادی با کشور‌های توسعه یافته و میانگین جهانی داریم.
وی درباره شاهرود هم با بیان اینکه در بیشتر نقاط این شهرستان به دلیل کویری بودن منابع آبی موجود نیست، عنوان کرد: میزان بارندگی این شهرستان از ۳۰۰ میلی متر در شمال تا کمتر از ۲۵ میلی متر در جنوب متفاوت بوده و به همین دلیل تنوع اقلیمی ایجاد کرده است.
حیدریان با بیان اینکه میزان تبخیر آب در جنوب شهرستان چهار برابر بخش‌های شمالی است، افزود: در مجموع از آب‌های سطحی و زیرزمینی این شهرستان سالانه ۲۹۴ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود.
وی همچنین با اشاره به افت ۲۰ متری آب‌های زیرزمینی در بسطام از سال ۷۹ تا ۹۶، تصریح کرد: در این مدت ۱۹۰ میلیون متر مکعب بیشتر از ظرفیت آبخوان برداشت شده و سبب افت سالانه یک متر از سطح آب‌های زیرزمینی این دشت شده است.
مدیر عامل آب منطقه‌ای سمنان به کاهش ۱۵ متری سطح آب در محدوده مطالعاتی شاهرود از سال ۷۳ تاکنون اشاره داشت و گفت: ۳۰۵ میلیون متر مکعب از این محدوده و ۱۳۳ میلیون متر مکعب هم از حوزه بیارجمند در سال‌های گذشته اضافه برداشت شده است.
حیدریان با اشاره به کسری سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون متر مکعب آب در محدوده مطالعاتی مزج و جیلان از سال ۷۵ تا ۹۶، بیان کرد: در محدوده خارتوران و کویر چاه جام هم افت منابع آب مشاهده می‌شود.
وی وجود چاه‌های غیر مجاز را یکی از اصلی‌ترین علل افت سطح آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: با این حال استان سمنان دارای کمترین چاه‌های غیر مجاز در کشور است.
حیدریان با اشاره به نصب کنتور هوشمند بر ۸۰ درصد چاه‌های استان افزود: در شاهرود ۶۱۷ حلقه چاه مشمول نصب کنتور شده که ازاین تعداد ۴۰۹ مورد انجام شده وامسال هم حدود ۱۰۰ کنتور نصب می‌گردد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها