کد خبر: ۹۰۳۷۱۴۱
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
سیدمحمد علی فروتن در گفتگو با خبرنگاربسیج یزد در مورد جریان ارزشی وگفتمان آزادی گفت:
جریان ارزشی با اینکه هیچ مخالفتی با آزادی‌های مشروع نداشته است، اما هیچ گاه نتوانسته است نماینده گفتمان آزادی باشد و اتفاقا در بسیاری از موارد متهم به مخالف با آزادی از سوی جریان رقیب می‌شود.
مسئول سیاسی ناحیه مرکزی یزد افزود: گفتمان‌ها معمولا در جامعه متناسب با نیاز‌ها و مشکلات هر جامعه شکل می‌گیرند و این نیاز و مطالبه جامعه است که یک گفتمان جدیدی را ایجاد می‌کند. در واکاوی گفتمان‌های بعد از انقلاب اسلامی شناخت نیاز‌های هر زمان ضروری می‌باشد. بعد از پایان جنگ و خسارت وارد شده به کشور، مطالبه اصلی مردم رسیدن به حدی از رفاه و آسایش بود و در پاسخ به همین نیاز دولت کارگزاران هاشمی رفسنجانی شکل گرفت. در این زمان تفکراتی هم، چون رفاه بر دیگر تفکرات غالب شد و تا نیمه دهه ۷۰ ادامه یافت. از نیمه دهه ۷۰ نیاز‌های جامعه دچار تغیراتی می‌شود و توسعه اقتصادی جای خود را به توسعه سیاسی می‌دهد و گفتمان آزادی اکثریت جامعه را در بر می‌گیرد. در این زمان اینترنت وارد کشور می‌شود، فضای مطبوعات گسترش می‌یابد و متناسب با نیاز‌های جامعه گفتمان آزادی، گفتمان مسلط می‌شود. این جریان تا سال ۸۴ ادامه پیدا می‌کند و باز گفتمان مسلط دچار تغییراتی می‌شود. از سال ۸۴ مطالبه اصلی مردم و جامعه مبارزه با فساد و گسترش عدالت می‌شود و با انتخاب احمدی نژاد که با همین شعار وارد انتخابات شده بود خود را نشان می‌دهد. سال ۹۲ بازب ۶ اشته و مطالبه مردم دچار تغییراتی می‌شود و گفتمان اعتدال همراه با آزادی به نمایندگی حسن روحانی پیروز انتخابات می‌شود و این خواسته تا انتخابات ۹۶ ادامه پیدا می‌کند.
نکته‌ای در همه انتخابات و ادوار خود را نشان می‌دهد این است که جریان ارزشی بااینکه هیچ مخالفتی با آزادی‌های مشروع نداشته است، اما هیچ گاه نتوانسته است نماینده گفتمان آزادی باشد و اتفاقا در بسیاری از موارد متهم به مخالف با آزادی از سوی جریان رقیب می‌شود.
در این زمان جریان ارزشی دریافتند شروع یک نگاه جدید نه تنها لازم بلکه بسیار مهم و راهبردی است. در همین زمان بود که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در سخنانی از ضرورت پرچمداری حقوق عامه و حفاظت از آزادی‌های مشروع توسط قوه قضاییه سخن گفتند.  
از نگاه رهبر معظم انقلاب آ‍زادی به دلیل اصالت الهی در فطرت و طبیعت انسانی ریشه دارد و جزءحقوق اساسی همه انسان هاست و قابل سلب نیست. (بیانات در دیدار مسئولان نظام، ۱۵/۵/۸۲)؛ و در سخنان دیگری فرمودند: «اسلام ملازم با آزادی است، به گونه‌ای که هیچ کدام بدون دیگری قابل تصور نیست.» (۱/۶/۶۱)
رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) درباره حقوق شهرندی نیز نگاه ویژه‌ای دارند. از این رو تصریح دارند به اینکه «ما وقتی می‌خواهیم یک ایرانی را به حقوق حقه خودش برسانیم، از او سوال نمی‌کنیم که مذهب یا حتی دین تو چیست؟ نه، مواطن ماست و از حقوق همشهری گری با ما دارد استفاده می‌کند و در این مملکت زندگی می‌کند. چیزی باید بپردازد، کاری باید بکند و حقوقی هم دارد، حق امنیت، حق زندگی، حق کار، حق تلاش، حق تحصیل و فرهنگ دارد.» (دیدار با روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان، ۲۷/۸/۱۳۷۰)
بنابراین از دیدگاه رهبر معظم انقلاب جریان انقلاب و ارزشی نه تنها مخالف آزادی و حقوق شهروندی نیست بلکه خود از عمل کنندگان و ترویج کنندگان این گفتمان‌ها است.
 سردار سلیمانی نیز در سخنانی گفت: رابطه حزب الهی‌ها با غیر حزب الهی‌ها از رابطه جریان حزب الهی با هم مهمتر است. وی در سخنانی دیگر گفتند «اینکه در جامعه مدام بگوییم او با حجاب است و این بی حجاب یا اصلاح طلب و اصول گرا، چه کسی می‌ماند؟ این‌ها همه مردم ما هستند»
تولید هراس اجتماعی از جریان ارزشی و انقلابی و اینکه این جریان با گفتمان‌هایی  مانند آزادی، صلح و توسعه مخالف است همواره سوژه جریان رقیب بوده و هست.
پس در این شرایط و با توجه به نیاز‌های جامعه، تغییراتی لازم است که هم آرمان‌های انقلاب اسلامی را در نظر بگیرد و هم بتواند به نیاز‌های مردم پاسخگو باشد و هم اینکه از سوی جریانات دیگر و حتی مخالفان جمهوری اسلامی به ناحق متهم به مخالف با آزادی نشود.
بنابراین جریان ارزشی نه تنها می‌تواند بلکه باید پرچمدار حقوق شهروندی، آزادی و صلح باشد، برای ترویج حقوق شهروندی تلاش کند و در راه آزادی‌های مشروع و اصیل قدم بردارد؛ و در این راه خطیر، ارتباط هرچه بیشتر با مردم و شناسایی نیاز‌های اساسی جامعه، مسئله اصلی است. 
ارسال نظرات