خبرهای داغ:
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه سومین جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی خبر داد.
کد خبر: ۹۰۳۷۲۵۲
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از شیراز، صابر سهرابی در نشست خبری اعلام برنامه های آیین اختتامیه جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی بیان کرد: بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) توانسته با برگزاری جشنواره رضوی جایگاه بسیار خوب و ارزشمندی بین تمام هنرمندان به دست بیاورد.

سهرابی افزود: این جشنواره تنها جشنواره ای است که هنرهای هنرهای هفتگانه و زیر مجموعه های آن ها را درگیر کرده و نه تنها در سراسر کشور بلکه فراتر از مرزهای کشورمان هم هنرمندان از آن ارتزاق می کنند.

وی اشاعه فرهنگ رضوی و گسترش فعالیت های هنری و فرهنگی را از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: معرفی و گرامیداشت و پاسداشت کسانی که در حوزه رضوی فعالیت می کنند از آثار و برکات جشنواره رضوی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه اختتامیه جشنواره رضوی اقوام ایرانی یکم مرداد ماه امسال در شهرستان گراش برگزار می شود، اظهار کرد: در دوره گذشته 352 اثر از 10 گویش به دبیرخانه ارسال شده بود اما امسال رشد چشمگیری را مشاهده کردیم و با اضافه شدن یک گویش دیگر، 1500 اثر از 13 استان به دبیرخانه ارسال شد که 1200 اثر مرتبط با موضوعات جشنواره بود و مورد ارزیابی داوران قرار گرفت.

وی بیان کرد: در این جشنواره قالب های لری، بلوچی و ابهری، گیلکی، تالشی و تالی، مازندرانی، استرآبادی و طبری، کردی و گویش های وابسته به آن از قبیل اورامانی، کرمانجی، گورانی و زازا و گویش های فارس شامل لارستانی و گویش های وابسته شامل گراشی، اوزی، فیشوری، اشکنانی، اسیری، فداغی، اهلی، خنجی، بستکی و بندری، کوهمره ای و گویش های وابسته شامل دوسیرانی، کنده ای، سمغانی، نودانی، پاپونی، شورابی، بایگانی و ...، گویش های منفرد فارس شامل سیوندی، عبدویی، کلانی، دوانی، کرشی، کرونی و ...، گویش های مرکزی شامل نطنزی، میمندی، جوشقانی، قهرودی، زفره ای، سده ای، خرزوقی، کهکی، آمره ای، انارکی و ...، گویش های سمنانی شامل سرخه ای، لاسگردی، شهمیرزادی، سنگسری، خوری، خوزی شامل شوشتری، دزفولی، بهبهانی و ... و گویش آذربایجانی یا کرینگانی همچون دوره های گذشته مورد رقابت قرار گرفتند که با اضافه شدن گویش های خراسانی شامل لهجه های مشهدی، گنابادی، طبسی و ... تعداد گویش ها در این دوره به 11 گویش رسیده است.

سهرابی افزود: داوری آثار ارسالی به جشنواره توسط داوران در خود استان ها با هماهنگی دبیرخانه جشنواره صورت گرفت و آثار 29 شاعر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس تاکید کرد: کتاب "رودهای البرز، چشمه های زاگرس" که آثار برگزیده این جشنواره را در بر می گیرد در آیین اختتامیه جشنواره رونمایی می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها