جنوب شرقی منطقه پونک یا به‌عبارتی ده‌پونک، امامزاده‌ای قدیمی به نام «امامزاده عینعلی و زینعلی(ع)» را در خود جای داده است؛ امامزاده‌ای که امروزه مکانی مقدس به عنوان مرکز خدمات رفاهی و پزشکی مردم قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۰۳۷۶۱۵
|
۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، در نگاه قرآن، احادیث و نیز بزرگان دین، زیارت امامزادگان از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار بوده و بر این امر تاکید فراوان صورت گرفته است. همواره در طول تاریخ اسلام و حیات جامعه اسلامی، نه تنها مفهوم امامت، بلکه هرگونه پیوند و ارتباط با اهل‌بیت و ائمه معصومین(ع)، چه به لحاظ سببی و چه نسبی، از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است، حتی صحابه، یاران و دوستداران و محبان ایشان نیز، شأن و مقامی والا در میان مردم داشته‌اند. با دقت بر اینکه نهادی با نام «اوقاف و امور خیریه » متولی امور بقاع متبرکه و امامزادگان گشته است، هرساله سرمایه مالی و انسانی زیادی را صرف نگهداری، رسیدگی و توسعه این اماکن می‌کند، ضروری به نظر می‌رسد که به لحاظ فرهنگی نیز بستر ذهنی مناسبی در سطح کلان جامعه ایجاد شود و دید روشنی نسبت به فلسفه زیارت امامزادگان و تاثیرات سازنده‌ای که این امر می‌تواند در جامعه اسلامی به همراه داشته باشد، به آحاد جامعه اعطاء شود. زیارت امامزادگان علاوه بر قداست و معنویتی که به انسان می‌بخشد در هر دو بعد فردی و اجتماعی و نیز در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تاثیرات پراهمیتی را به دنبال داشته است.

بقعه یکی از این امامزاده‌های که در شمالغرب پایتخت قرار دارد، امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) هستند که مورد احترام و تکریم اهالی منطقه پونک و محلات حومه قرار دارند. طبق روایاتی که ساکنان و خادمان این زیارتگاه متبرکه نقل می‌کنند، امام‌زاده عینعلی (ع) در زمان شهادت 7 یا 11 ساله و امامزاده زینعلی 13 یا 15 ساله بوده‌اند که در این مکان به شهادت رسیده و توسط ارادتمندان به خاندان اهل‌بیت (ع) به خاک سپرده شده‌اند. تاریخ ساخت بنای این زیارتگاه به زمان فتحعلی شاه برمی‌گردد. امامزاده در وسط یک حیاط زیبا قرار دارد که اهالی این منطقه عزیزان خود را در آن به خاک سپرده‌اند و درختانی با قدمت بالا در این حیاط فضایی روحانی ایجاد کرده‌اند.

28 مردادماه (پنجم ذی‌القعده) مصادف با سالروز تکریم از امامزادگان و بقاع متبرکه است که همین موضوع، انگیزه‌ای شد تا گفت‌وگویی با «مهدی مزینانی» تولیت آستان مقدسه امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) درباره شخصیت و جایگاه علمی و معنوی این دو امامزاده واجب‌التعظیم و فعالیت‌های جانبی این آستان متبرکه انجام دهیم. در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

* امامزادگان در میان مردم مسلمان، دارای اعتبار و منزلتی هستند که از سابق تاکنون این ارادت استمرار داشته است. در ابتدا توضیح کوتاهی درباره این دو امامزاده واجب‌التعظیم برای مخاطبان بفرمایید.

امامزادگان عینعلی و زینعلی (علیهاالسلام) از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) است. قدمت این امامزادگان به 900 سال پیش برمی‌گردد که این دو بزرگوار در این محل به شهادت رسیدند و مدفون شدند.

* بهره‌مندی زائران از فضای بانشاط و معنوی آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع)

* به نظر شما وجود امامزادگان بر معنویت‌بخشیدن و صیقل‌دادن روح انسان، چه ظرفیت‌های دیگری را در ترویج شعائر اسلامی دارند؟

امامزادگان ظرفیت‌های بسیاری را چه بالقوه و چه بالفعل دارند که اگر بخواهیم به ظرفیت‌های آنها اشاره کنیم، می‌توانیم ظرفیت‌های بقاع را در مقابل مساجد و مراکز دینی مقایسه کنیم. اولاً فعالیت‌های مساجد و مراکز دینی محدود به زمان هستند و مخاطب خاص خود را دارند و همانند امامزادگان عمومیت ندارند در حالیکه امامزادگان محل رفت و آمد عموم افراد با هر طرز تفکر و  تعقلی است؛ افراد بسیاری با نگاه‌های مختلف مذهبی و سیاسی به امامزادگان می‌آیند و بسیاری نیز فقط برای قرائت فاتحه برای اموات مدفون شده خود به این محل می‌آیند. جوانان و نوجوانان زیادی به جهت فضای معنوی که امامزادگان دارند به این اماکن مقدّس مشرف می‌شوند. درب‌های امامزاده از 6 صبح تا 10 شب به روی مردم گشوده می‌شود و اهالی محل و زائران هر زمانی که بخواهند می‌توانند به زیارت بیایند در صورتی که مساجد بدین شکل نیستند و این ظرفیت را ندارند. خانواده‌های بسیاری در طول شبانه‌روز به این محل می‌آیند و علاوه بر استفاده معنوی از فضای معنوی آستان، از فضای سرسبز و با نشاط این مکان نیز بهره‌مند می‌شوند در حالی که مساجد این فضا را در اختیار ندارند.

خدمات‌دهی به زائران در کنار فضای معنوی

* این آستان برای زائران و  مجاوران علاوه بر ایجاد فضای معنوی، آیا خدمات دیگری را نیز در نظر گرفته است؟

یک سری برنامه‌های دائمی و مستمر همچون مناسبات مذهبی و فرهنگی است که طبق روال برگزار می‌شود و اجرای آن جزو برنامه‌های ذاتی امامزادگان است امّا در کنار آن، طرح‌های بسیاری در این امامزاده به اجرا درآمده است که تاسیس مجموعه فرهنگی ساجدین از جمله آن است. در این مجموعه، کلاس‌های مختلف آموزشی در بخش علمی، فرهنگی و غیره و همچنین خدمات پزشکی مانند احداث درمانگاه  و دندانپزشکی به منظور خدمات‌دهی به زائران و مجاوران تاسیس شده است. درالقرآن ساجدین در ساختمان مجاور امامزادگان مسئولیت برنامه‌ریزی قرآنی برای  بخش حفظ، ترتیل و قرائت نوجوانان و جوانان برعهده دارد؛ حتی دوره‌های تربیت مربی هم در کنار برنامه‌های فرهنگی دیگر در این مکان مقدس اجرا می‌شود.

انواع برنامه‌ها و جلسات برای جوانان اعم از برگزاری تورهای گردشگری به اقصی نقاط مختلف کشور از جمله اقداماتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

* در بحث خدمات‌رسانی نیز نکته‌ای را مطرح کردید. آیا از درآمد امامزاده در بخش کمک‌ به محرومین و مستضعفین استفاده می‌کنید؟

همه درآمدهای امامزادگان از جمله این امامزاده به سازمان اوقاف و امور خیریه واریز می‌شود که سازمان ردیف‌های بودجه‌ای برای امامزادگان در نظر گرفته است که کمک‌ به محرومین و مساعدت در خدمات پزشکی و غیره از جمله آنها است امّا ما در کنار آن از ظرفیت‌های مردمی برای این کارها استفاده می‌کنیم. افراد خیّری هستند که بانی خبر می‌شوند و برای محرومین هزینه‌هایی را به‌صورت خیرخواهانه پرداخت می‌کنند. ما بیش از ده‌ها جهیزیه برای نوعروسان در این محل جمع‌آوری کرده‌ایم و هزینه‌های پزشکی، تحصیلی و غذایی محرومان در این محل جمع‌آوری  و ارسال می‌شود. 

* در موضوعات علمی نیز فعالیت‌هایی را به طور کلی بیان کردید. می‌توانید بیشتر در این باره توضیح دهید؟

مهد قرآنی در این مرکز تشکیل شده است که 40 دانش‌آموز در طول سال از خدمات فرهنگی و آموزشی آن بهره‌مند می‌شوند که روند آموزشی در آن از 4 سالگی تا پیش دبستانی ادامه دارد. در کنار آن نیز باشگاه ورزشی هوایی برای بهره‌مندی جوانان از این رشته ورزشی با هماهنگی مراکز و نهادهای مسئول انجام دادیم.

* رهبر انقلاب امازادگان را به‌عنوان قطب فرهنگی جامعه خواندند و این امامزاده به جهت قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب، می‌تواند تاثبر بسزایی در محدوده سرزمینی داشته باشد. آیا در این خصوص برنامه‌ و طرحی پیش‌بینی شده است؟

برای رسیدن به اهداف فرهنگی و آموزشی این آستان، یک سری برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده است. سالهای گذشته اگر به این امامزاده مشرف می‌شدید فقط یک بقعه قدیمی مشاهده می‌کردید که هیچ امکانات نسبی و اولیه‌ای هم در کنار آن وجود نداشت امّا امروز که در خدمت شما هستیم در وهله اول زیرساخت‌های آن مهیا شده است و به‌تدریج در ابعاد مختلف فرهنگی نیز به موازات بخش‌های عمرانی و سازندگی رو به جلو حرکت خواهیم کرد تا نمود بیرونی خود را پیدا کند.

* یکی از نکاتی که از سابق تاکنون در میان مردم خیرخواه و نیک‌اندیش وجود داشته، موضوع وقف است که بسیاری از نیازهای محرومین از درآمدهای موقوفات امامزادگان تامین می‌شود. آیا همانند سابق این فرهنگ در میان مردم رواج دارد؟ و آیا شما از خدمات وقف برای استفاده در موضوعات مختلف بهره‌مند هستید؟

در موضوع وقف می‌توانم بگویم در طول تاریخ تاکنون فرهنگ وقف در میان مردم ارزش و اعتباری بسیاری داشته است که امروزه هم ما از اثرات و برکات آن بهره‌مند می‌شویم. در سال گذشته قطعه زمین 4 هزار متری در جوار امامزاده داشتیم که به این آستان وقف شد. در این منطقه، قیمت قطعه زمین بالاست و این وقف نشان از عشق و ارادت مردم به خاندان اهل‌بیت(ع) دارد که در همه برهه‌ها می‌توانند به اندازه بضاعت خود برای تامین هزینه‌های مصرفی و خدماتی مردم به این مهم بپردازند.

* این موقوفه به‌نام چه کسی ثبت شده است؟

موقوفه شهید خداپرست است که همجوار حرم قرار گرفته است.

پدری که به مراد دلش رسید

* مردم زیادی به این مکان مقدس می‌آیند و علاوه بر توسل معنوی و صیغل‌دادن روح خود، حاجت‌های مادی و معنوی خود را در این مکان مقدس مطرح می‌کنند. آیا شما در طول مدیریت خود خاطره‌ای دارید که برای مخاطبان، خواندنی باشد؟

قطعاً اتفاقات زیادی در این مکان می‌افتد که بنا بر مصلحت نمی‌توان بسیاری از آنها را  بیان کرد. موردی که اخیراً اتفاق افتاد مربوط بود به پدری که فرزندش مشکلی برایش بوجود آمده بود و یک شبانه‌روز به امامزاده آمد و به این دو بزرگوار متوسل شد و فردای آن روز با شیرینی آمد و گفت که فرزندش بهبود یافته و پزشکان اعلام کرده بودند دیگر نیازی به عمل نداشته است. اینها چیزهایی است که از برکات و فضائل خاندان اهل بیت(ع) بارها از سوی مردم دیده شده است و این مکان نیز از آن مستثنا نیست. بسیار فراتر از این اتفاقات رخ می‌هد که خیلی قابل پخش نیست.

* ساخت و ساز ساختمان‌ها در جوار این مضجع، یقیناً هزینه‌هایی را به دنبال خواهد داشت. آیا در هزینه‌های ساخت و ساز کسری بودجه ندارید؟

کسری بودجه چیزی است که همه آحاد مردم و مراکز فرهنگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که این امامزاده نیز از آن مستثنا نیست. هزینه‌هایی که فقط برای یک فاز این امامزاده انجام شده، بیش از 30 میلیارد تومان است که در مقایسه با سرمایه چهل‌ساله این امامزاده که به 10 میلیارد هم نمی‌رسد قابل قیاس نیست لذا کسری بودجه زیاد داریم که امیدواریم با کمک خیران نیک‌اندیش این پروژه به پایان برسد.

*مطلب پایانی اگر هست. بفرمایید.

همه تلاش خود را می‌کنیم این امامزاده با تاسی از فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند باید امامزادگان به قطب فرهنگی تبدیل شود، به مرکزیت و قطب فرهنگی منطقه تبدیل شود و از هیچ تلاشی در این راه دریغ نخواهیم کرد. احداث ساختمان‌ها و مراکز فرهنگی در 21 هزار متر زمین که در جوار این امامزادگان واقع شده است به منظور خدمات‌رسانی و ایجاد بستر مناسب برای تحقق فرمایشات رهبر انقلاب خواهد بود. در این طرح جامع نکات آموزشی و علمی و غیره در نظر گرفته شده است. حتی موزه و سالن اجتماعات، داراضیافه و غیره در نقشه راه این امامزادگان در نظر گرفته شده که امیدواریم با تلاش مردم خیراندیش به اهداف پیش روی این آستان دست یابیم.

ارسال نظرات