خبرهای داغ:
توسط مخترع قزوینی انجام شد؛

ساخت نمونه اولیه مبدل‌های حرارتی با هدف بازیافت حرارت دودکش های صنعتی

نمونه اولیه مبدل های حرارتی به منظور بازیافت حرارت از دودکش ها توسط مخترع و مبتکر قزوینی ولی اله تقی خانی با حمایت سازمان بسیج علمی ساخته شد.
کد خبر: ۹۰۳۷۷۹۷
|
۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

ساخت نمونه اولیه مبدل‌های حرارتی با هدف بازیافت حرارت دودکش های صنعتی 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  خبرگزاری بسیج، طرح ساخت نمونه اولیه مبدل های حرارتی به منظور بازیافت حرارت از دودکش ها توسط مخترع و مبتکر قزوینی ولی اله تقی خانی مورد حمایت سازمان بسیج علمی قرار گرفت.  

ولی اله تقی خانی در گفتگو با این خبرگزاری گفت:امروزه بحث انرژی و تامین آن به شدت مورد توجه کشورها قرار گرفته و هر کدام استراتژی و برنامه ریزی خاصی برای آن دارند.یکی از راهبردهای اتخاذ شده در این زمینه استفاده از طرح ها و سیستم های بازیافت و بازتولید انرژی است.

 وی افزود:ما شاهد هدر رفت انرژی در بخش های مختلف صنعتی و خانگی و اداری کشورمان هستیم و همین موضوع باعث شد تا طرحی را به منظور استفاده از حرارت تولید شده در دودکش های صنعتی تهیه و ارائه شود.

 تقی خانی با اشاره به هدف خود از ارائه این طرح عنوان کرد:هدف از طراحی این سیستم ، ابداع و ارائه یک ایده جدید در رابطه با بازیافت انرژی با کمترین هزینه و نهایت استفاده از امکانات موجود برای ساخت آن در کشور چه در قسمت خانگی چه در قسمت صنعتی بدون اینکه به تکنولوژی پیچیده ای نیاز باشد.

 وی با اشاره به مزایای طرح عنوان کرد: این طرح مزایای فراوانی دارد ساده از نظر تکنولوژی ٬ اقتصادی ٬ قابل حمل بودن ٬ ایده جدید٬کارایی ٬ بدون نیاز به تعمیرات و نگهداری ٬ توجیه پذیر بودن ، عدم نیاز به خدمات بعداز فروش یا تعویض قطعات از جمله مزایای طرح به حساب می آید.

 این مخترع قزوینی افزود:این طرح که در اصل از لحاظ قیمت تمام شده نسبت به کارآیی آن مناسب می باشد خرید آن هم برای اقشار ضعیف که در محدوده شهرها و روستاها و خلاصه مناطق دور افتاده هم برای اقشار متمول تا حدودی توجیه پذیر است چون در هر صورت استهلاک سرمایه را بعداز مدتی در پی خواهد داشت.

 تقی خانی اضافه کرد: از طرفی نوع صنعتی آن در اندازه ها و دوایر مختلف در حوزه اداری سازمانی و خلاصه هر جایی که دودی از طریق دودکش خارج می شود  چه برای گرم کردن هوا یا آب قابل اجراء می باشد. به دلیل ساده بودن سیستم طراحی آن نقش صرفه جویی انرژی در آن کاملاً ملموس است.

 وی با اشاره به  بکارگیری و استفاده از این فرآیند پیش بینی کرد:اگر این سیستم نصب و بکارگیری شود مواردی همچون استفاده از گرمای اضافی تولید شده،صرفه جویی در مصرف انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی و دوستی و سازگاری با محیط زیست کاملاً مشخص خواهد شد.

 این مخترع قزوینی در رابطه با اجرای طرح بیان کرد:اجرای طرح از نظر علمی تا حدود زیادی نشات گرفته از نمونه خارجی آن است  به منظور اجراء الگو برداری شده  و از نمونه هایی در اشکال و ابعاد مختلف بررسی شده٬ نهایتاً طرح مزبور انتخاب گردیده است.

 وی افزود: روش تحقیق در مورد این طرح در سال های اخیر با توجه به زمینه های قبلی در مورد موضوع انجام شده است.تجزیه تحلیل اطلاعات ظاهراً چیز پیچیده ای را نشان نمی دهند حتی در خیلی از مورد ابعاد و اندازه ها مشابه هستند و  فقط در تولید انرژی از نظر کمی یک مقدار با هم تفاوت دارند.

 تقی خانی اضافه کرد:در رابطه با انجام آزمایشات می توان مقدار گاز دی اکسید کربن را اندازه گیری کرد و آنرا با زمانیکه دستگاه فاقد دستگاه بازیافت است را مقایسه کرد تا در خروجی گاز مربوطه خللی وجود نداشته باشد.

 این مخترع قزوینی اظهار کرد:در رابطه مواد اولیه و تامین قطعات می توان گفت که همه قطعات این طرح از بازار داخل قابل تهیه هستند و مشکلی در این رابطه وجود ندارد. اطلاعات تکمیلی از قبیل عکس و نقشه تهیه گردیده و در دسترس می باشد که کمک زیادی به بحث کارشناسی طرح خواهد کرد.

 وی در ادامه به انواع این طرح اشاره و گفت:این طرح در قالب سه نوع ابداع و نوآوری ارائه می گردد که نوع اول و دوم آن به صورت ساده بوده که فقط هوای گرم تولید می کند ، نوع سوم آن تولید آب گرم می کند. 

 تقی خانی در خصوص سیستم نوع اول که سیستم تولید هوای گرم بود عنوان کرد: در این سیستم از یک جسم استوانه ای از جنس فولاد استفاده شده که ضخامت آن 4 میلیمتر می باشد و طول آن تقریباً 560 میلیمتر و پهنای آن 300 میلیمتر که این استوانه خارجی است.

وی افزود:داخل آن استوانه یک استوانه دیگر دارای طول تقریباً یکسان و مساوی با استوانه خارجی ولی پهنای آن 200 میلیمتر است که استوانه داخلی نامیده می شود قرار دارد. از بین این استوانه ها در عرض چهار عدد لوله با زوایای 30 درجه تقریباً به قطر 1 و طول 330 میلیمتر با فواصل مساوی از روی هم عبور کرده که سطح حرارتی را افزایش می دهد.

 تقی خانی تاکید کرد: هوای گرم حاصل از سوختن مواد سوختنی در مسیر خود با گرم کردن بدنه مبدل و چهار لوله در عرض مبدل باعث انتقال گرما به محیط اطراف میشود و از پرت حرارتی تا حدود زیادی جلوگیری میکند. این انتقال حرارت از لحاظ ظرفیت حرارتی بین 7 تا 10 کیلو وات است.

 این مخترع قزوینی در معرفی  سیستم نوع دوم و  تولید هوای گرم بیان کرد:در این سیستم تقریباٌ تمام ابعاد و اندازه ها مشابه (نوع اول) می باشد با این تفاوت که ضخامت ورق 1 میلیمتر در نظر گرفته شده است بدلیل وزن سبک آن بیشتر جنبه خانگی دارد.

وی در خصوص نوع سوم طرح خود توضیح داد:نوع سوم محصول سیستم تولید آبگرم است.این سیستم تولید آبگرم از لحاظ هندسی و ابعاد خیلی زیاد مشابه سیستم تولید هوای گرم می باشد با این تفاوت دراین سیستم یک لوله مسی به قطر 2/1 به صورت حلزونی در نظر گرفته شده است.

 تقی خانی ادامه داد: در داخل این لوله مسی که در داخل آن آب جریان دارد که گرمای حاصل از مواد سوختنی  آب داخل حلزونی مارپیچ را گرم می کند. بسته به نوع ساختار ممکن است که این آبگرم پیشگرمکن آب پکیج یا مخزن موتور خانه شوفاژ باشد.

 وی افزود:این سیستم در ادامه با تجهیزات کنترل پمپ لوله مخزن آبگرم و یکسری شیرآلات تکمیل شده است. این انتقال حرارت از لحاظ ظرفیت حرارتی بین 7 تا 10 کیلو وات است.

عضو شبکه مخترعان استان قزوین در ادامه به شاخصه این سیستم اشاره و  بیان کرد: یکی از شاخصه های این سیستم آن است که در مقایسه با یکسری از سیستم های دیگر بازیافت انرژی نسبتاً ساده تر انجام می گیرد و ساخت آن به تکنولوژی بالا نیاز ندارد و با استفاده از دستگاههای ساده موجود می توان آن را ساخت. مونتاژ این دستگاه کار سختی به نظر نمی رسد.

وی اضافه کرد:بازیافت هوای گرم در این سیستم احتیاج به سیستم برق یا کنترل سیستم  ندارد و در مورد سیستم تولید آبگرم احتیاج به سیستم برقی و کنترل می باشد. مسئله سرمایه گذاری آن نیز با این اوصاف توجیه اقتصادی خواهد داشت.

تقی خانی در پایان ضمن تشکر از حمایتهای مادی و معنوی سازمان بسیج علمی تصریح کرد:به زودی نمونه اولیه آن نهایی و آزمایشات لازم انجام می شود. برنامه ریزی شده تا بتوان خط تولید این مبدل های حرارتی را نیز راه اندازی نموده و وارد به چرخه صنعت شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار