بطحایی در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور:

نظام آموزشی فعلی دانش‌آموزان را فقط برای کنکور آماده می‌کند

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: نظام آموزشی طوری طراحی‌ شده است که همه دانش‌آموزان فقط برای کنکور آماده می‌شوند.
کد خبر: ۹۰۳۷۹۹۰
|
۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: نظام آموزشی طوری طراحی‌ شده است که همه دانش‌آموزان فقط برای کنکور آماده می‌شوند.

 سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور با اشاره به وسعت عملکردی فعالیت‌های پرورشی اظهار کرد: در حوزه پرورشی نکات بسیار زیادی هست که باید به تفسیر به آنها پرداخت و در همین راستا بررسی سیاست‌های جدید وزارت آموزش‌ و پرورش که برآمده از سند تحول بنیادین است، از جمله اقدامات مهمی است که برای ارتقای رویکردهای تربیتی مدارس در سال تحصیلی آینده باید معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها به آن بپردازند.

‎وی افزود: از دو واژه آموزش‌ و پرورش، مفاهیم مختلفی برداشت می‌شود و در عرصه‌های مختلف مانند پیشینه تمدنی‎، فرهنگ و باور سازمانی و جامعه تعاریفی از این دو واژه وجود دارد که ما باید به‌عنوان یک چالش در آموزه‌های دینی، سازمانی و فرهنگی این تفاوت‌ها را بررسی کنیم، هرچند که بین تلقی ما آموزش‌ و پرورشی‌ها هم تفاوت‌هایی وجود دارد.

‎بطحایی، فهم و درک مشترک از ‎دو واژه آموزش‌ و پرورش را ضروری دانست و گفت: آموزش روش و ابزاری برای پرورش است و مقصد و هدف آموزش، پرورش است، پس اگر آموزشی داشتیم که به پرورش نرسد حتماً تلاشی بی‌ثمر بوده است و متأسفانه در نظام آموزش‌ و پرورش برخی مواقع جای ابزار و هدف تغییر کرده است و این خطای استراتژی است که شکاف عمیقی در نظام آموزش‌ و پرورشی ایجاد کرده است و بسیاری از گرفتاری‌ها در مدرسه و جامعه همین جابجایی هدف و ابزار است.

‎وزیر آموزش‌ و پرورش در ادامه گفت:‎در مدارس آموزشی می‌دهیم که آثار مؤثر تربیتی به‌جا نمی‌گذارد و در محتوا و روش آموزش‌ها دچار خطا شده‌ایم و عوامل متعددی در جابجایی هدف و ابزار موثر بوده است که از همه مهم‌تر کنکور و دانشگاه است و نظام آموزش طوری طراحی‌ شده است که همه دانش‌آموزان فقط برای کنکور آماده شوند.

وی افزود: متأسفانه امروز شاهدیم که از همان دوران ابتدایی برنامه‌های آمادگی آزمون‌ها و کنکور برای دانش آموزان طراحی و اجرا می‌شود و البته جامعه و خانواده هم این را می‌خواهد و آن مدرسه‌ای که بیشترین فشار را وارد می‌کند و کتاب غیردرسی و آزمون‌های متعدد دارد، در نگاه والدین موفق‌تر است و دانش‌آموزی که رتبه بالاتری می‌آورد در نگاه جامعه موفق‌تر است.

 بطحایی در ادامه اظهار کرد: باید رقابت‌های فردی در مسابقات دانش‌آموزی حذف شود و فعالیت‌ها و مسابقات به سمتی سوق داده شود و برای دستیابی به این منظور باید رقابت‌های گروهی شکل بگیرد تا دانش‌آموزان کار جمعی و گروهی را یاد بگیرند و برای ما پرورش دانش‌آموزان مهم است.

وزیر آموزش‌ و پرورش تأکید کرد:‎ ‎معاونان پرورشی در سر خط فعالیت‌های تربیتی هستند و باید اهتمام ویژه‌ای در اجرای رویکردهای تربیتی داشته باشند و این فضا را در استان‌ها ترویج دهند و با جسارت به دنبال تحول بنیادین باشند و زمینه‌های تربیتی همچون صبوری جوانمردی دیگر ویژگی‌های اخلاقی را ترویج دهند.

‎در ادامه این برنامه علیرضا ‎کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت ایام دهه کرامت، اظهار کرد: در حاشیه برگزاری جشنواره کرال فرهنگیان استان‌های کشور، گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی فرصت مغتنمی است تا سیاست‌های وزارت آموزش‌ و پرورش با رویکردهای تربیتی را برای سال تحصیلی آینده موردبحث و بررسی قرار دهیم.

‎وی افزود: با توجه به دغدغه‌های وزیر آموزش‌ و پرورش در خصوص اجرای متوازن سند تحول بنیادین، ارتقای جایگاه مدارس به‌عنوان کانون محلی، نهادینه کردن فعالیت‌های فرهنگی، راهبردها و راهکارهایی تدوین‌شده است که شامل مدرسه محوری، توسعه مشارکت‌ها، کیفیت‌بخشی، مشاوره، توانمندسازی دانش آموزان، ارتقای جایگاه تشکل‌های دانش‌آموزی، نشاط محوری و بهره‌وری منابع، حمایت از کالاهای ایرانی، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب است.

ارسال نظرات