یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به افزایش نفوذ چین و هند در جامعه بین‌الملل تاثیرگذاری آمریکا بر اقتصاد جهانی به تدریج در حال کاهش است و جنگ تجاری آمریکا سقوط امپراتوری آمریکا را سرعت می‌بخشد.
کد خبر: ۹۰۳۸۰۲۴
|
۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، مارک فابر سردبیر و مدیر مسئول «The Gloom, Boom & Doom» معتقد است نفوذ آمریکا در اقتصاد جهانی به تدریج در حال کاهش است و این امکان وجود دارد که دیگر اقتصادهای در حال ظهور نظیر چین و هند بتوانند در تبدیل شدن به کشورهای سرآمد جهان از آمریکا سبقت بگیرند.

وی ادامه داد:‌نقش آمریکا به عنوان یک امپراتور در جهان در دهه‌های 1950 تا 1960 میلادی به اوج خود رسید. از آن زمان به بعد برخی دیگر کشورها نظیر چین توانسته‌اند بسیار قدرتمندتر شوند و اخیرا هند نیز چنین روندی را در پیش گرفته است. امپراتوری آمریکا و تاثیرگذاری این کشور بر جهان رو به زوال است و در واقع این روند مدت‌هاست که شروع شده است.

فابر گفت: جنگ تجاری آمریکا علیه دیگر کشورها می‌تواند به این روند سرعت بخشیده چرا که اهمیت دیگر کشورها را در حوزه بین‌الملل افزایش داده و از توجهات به آمریکا می‌کاهد.

به گفته این کارشناس بین‌المللی آمریکا بزرگترین بازنده جنگ تجاری است که خود آغاز کرده است، برنده حقیقی می‌تواند هر کشوری بجز آمریکا باشد. در نتیجه گیری این اقدامات اتحادیه اروپا تجارت خود با آسیا را افزایش خواهند داد و کشورهای آسیایی نیز به جای آمریکا به سمت اروپایی‌ها کشیده خواهند شد.

وی ادامه داد: از طرفی حجم مبادلات تجاری بین چین و اقتصادهای نوظهور و بالعکس نیز رشد خواهد کرد.

فابر گفت: یکی دیگر از برندگان جنگ تجاری که آمریکا به راه انداخته است، روسیه است چرا که  هم چین واردات منابع طبیعی از روسیه را افزایش خواهد داد هم مسکو واردات کالا از پکن را بالا خواهد برد.

فابر می‌گوید: البته بازارهای سهام در آمریکا همواره نسبت به اخبار مربوط به جنگ تجاری این کشور علیه دیگر کشورهای جهان غفلت کردند اما اگر جنگ تجاری به صورت کامل شکل گیرد این مسئله برای رشد اقتصاد جهانی مناسب نخواهد بود. همین حالا هم روند رشد اقتصاد جهانی کند شده است و من فکر می‌کنم پیشروی و دامن زدن به جنگ تجاری یک اشتباه بزرگ است.

وی می‌گوید: کشورهایی نظیر برزیل، ترکیه و آرژانتین بیشترین آسیب‌پذیری را از جنگ تجاری خواهند داشت چرا که این کشورها هم اکنون هم با مشکلات مالی، افزایش کسری بودجه،‌پایین آمدن شدید نرخ ارز ملی و همچنین نرخ بدهی خارجی بسیار بالا مواجه هستند.

این سرمایه‌دار می‌گوید: علیرغم آنکه اخیرا شاهد افزایش ارزش دلار در برابر دیگر ارزها به خصوص ارزهای ملی کشورهای در حال توسعه هستیم اما این روند نمی‌تواند در بلندمدت ادامه پیدا کند.

فابر می‌گوید: بهترین راه برای حفاظت از سرمایه‌گذاری اشخاص در زمان بحران های اقتصادی رفتن به سمت پول نقد،‌اوراق دولتی، فلزات گرانبها و مسکن است.

ارسال نظرات