روزنامه "گاردین" در گزارشی اعلام کرد که در هر بیست دقیقه، یک کودک انگلیسی مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد که بنا به دلایل مختلفی، موارد چشم‌گیری از این معضل به پلیس گزارش نمی‌شود.
کد خبر: ۹۰۳۸۰۸۲
|
۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ "فاجعه‌ی تجاوز به آتنا، دختر 8 ساله"، "مرگ اهورا پس از تجاوز ناپدری" و ده‌ها عنوان دیگر از این قبیل اخبار، طی چند سال گذشته، اذهان عمومی را خدشه‌دار کرده و آسیب‌های روحی-روانی فراوانی را در پی داشته است.

افزایش آمار تجاوز به کودکان
چند سالی است که آمار تجاوز به کودکان افزایش یافته است، آماری که بی‌شک تنها گوشه‌ای از رویدادهای این نابهنجاری اجتماعی محسوب می‌شود و تعداد فراوانی از این بزه، در خفا و به دور از دیدگان می‌ماند. البته باید توجه داشت که تجاوز به کودکان تنها محصور به کشور ما نشده و در بسیاری از دیگر کشورهای جهان با آماری غیرقابل تصور اتفاق می‌افتد.

یکی از کشورهایی که رکوردار تجاوز به کودکان محسوب می‌شود، انگلستان است. این کشور همواره بالاترین آمار تجاوزات جنسی را به خود اختصاص داده، تاجایی که این روند به سمت و سوی خشونت جنسی کشیده شده است. بر اساس داده‌های موجود، از ابتدای سال 2016 تا پایان آن بیش از 202 هزار و 666 تعرض جنسی در انگلیس رخ داده است. به عبارت دیگر در هر هفته حدود 4 هزار نفر مورد تعرض جنسی قرار گرفته‎‌اند که از این تعداد 42 درصد، کودکان و نوجوانان بوده‌اند.(1)

روزنامه "گاردین" نیز در گزارشی اعلام کرد که در هر بیست دقیقه، یک کودک انگلیسی مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد که بنا به دلایل مختلفی، موارد چشم‌گیری از این معضل به پلیس گزارش نمی‌شود.

آمار روابط جنسی کودکان در ایران
بین کودکانی که در ایران مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرند، تعداد زیادی از کودکان کار و بی‌سرپرست مشاهده می‌شوند تا جایی که سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد؛ بر اساس پژوهش‌های انجام شده، کودکان کار و کودکان خیابانی بیش از دیگر کودکان مورد تجاوز قرار می‌گیرند و میانگین سن شروع روابط جنسی در دختران، 12.5 و در پسران 7تا13 سال گزارش شده و در مجموع، اِعمال خشونت، تعرض و توهین، جزو جدا نشدنی زندگی این کودکان محسوب می‌شود.

آسیب‌های تعرض جنسی به کودکان
باید توجه داشت که کودکان، همواره در معرض انواع آسیب‌های روحی-روانی قرار دارند و از این رو محافظت از آنان تا سن 15 سالگی که قانون از لحاظ، رشد فکری و توانایی جسمانی در نظر گرفته است. آسیب‌ها نیز انواع گسترده‌ای دارند که به دو دسته‌ی اصلی روحی و جسمی تقسیم می‌شوند، که در موضوع تعرض جنسی؛ هم روح و هم جسم کودک مورد آسیب‌های همه‌جانبه قرار می‌گیرد. یکی از اصولی که والدین می‌توانند در راستای محافظت از کودکان خود، آموزش خودمراقبتی به فرزندان است.

دانش جنسی کودکان
برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در زمینه‌ی تعرضات جنسی؛ لازم است اقداماتی با هدف آموزش در این حوزه ارائه شود تا کودکان بتوانند از خودشان مراقبت کنند و سلامت روان داشته باشند. آموزش در تمام مراحل سنی باید صورت بگیرد و از دوران پیش از دبستان، دبستان، دوران بلوغ، جوانی، میانسالی و حتی سالمندی این آموزش‌ها لازم است.

البته شکل آن در هر دوره متفاوت است. آموزش برای کودکان بهتر است در قالب بازی و داستان صورت گیرد و شیوه آموزش نباید به گونه‌ای باشد که کنجکاوی کودک بیش از حد تحریک شود و برای او اشتغال ذهنی ایجاد کند.(2)

در آموزش خودمراقبتی؛ که از نظر کارشناسان خانواده، بهترین زمان آن بین 4 تا 5 سالگی است، والدین باید به کودکان خود آموزش دهند که با چه افرادی معاشرت کنند، چگونه رفتار جنسی را از محبت تمییز دهند، معنی حریم خصوصی را درک کنند.

البته نمی‌توان تمام ابعاد خودمراقبتی را در این چند مورد گنجاند، اما بی شک همین چند نکته‌ی اصلی تاثیرات گسترده‌ای در زندگی فردی کودکان خواهد گذاشت.

پی‌نوشت:
1- هر ۲۰ دقیقه به یک کودک تجاوز می‌شود، مشرق نیوز
2- دانش جنسی دقیق یا نامناسب در صحبت یا نقاشی‌ها، روزنامه جام جم

منيع : تبيان

ارسال نظرات