مدرس دانشگاه گفت:ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی به تحقق شعار سال کمک می کند.
کد خبر: ۹۰۳۸۱۹۰
|
۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج ؛"عباس آزادی"؛  اقتصاددان و مدرس دانشگاه؛ در گفتگو با خبرنگار مابا اشاره به نامگذاری سال  از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی  اظهار کرد :در حمایت از کالای ایرانی این نکته قابل ذکر است که یکی از محوری‌ترین مباحث اقتصاد مقاومتی، خوددکفایی در تولید کالاهای مورد نیاز داخلی و مصرف و تعصب نسبت به این کالاهاست.

آزادی گفت : قطعاً واژه حمایت از تولید داخل دارای دو بعد خواهد بود که بعد اول به تولیدکننده برمی‌گردد، یعنی تولیدکننده داخلی از ابتدای ساخت و پردازش کالا ضمن رعایت کیفیت و استانداردهای لازمه در تولید اولیه، مراحل بازاریابی و بسته‌بندی و بازاررسانی را نیز مطابق استانداردهای بین‌ال مللی انجام دهد.

وی افزود: در این صورت کالای داخلی قدرت رقابت با کالای مشابه خارجی و رقبای بازار را پیدا خواهد کرد یا به اصطلاح اقتصادی دارای مزیت نسبی خواهد شد؛ اگرچه باید با کاهش هزینه‌ها هم همراه باشد.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: بعد دیگر به آحاد مردم و مصرف‌کنندگان برمی‌گردد که نسبت به کالاهای تولیدی داخل تعصب داشته باشند. این درحالیست که هم اکنون مصرف‌کننده انبوه کالاهای قاچاق خارجی هستیم.

وی گفت: بسیاری از این کالاها و یا کالاهایی از نظر کیفی نزدیک به این کالاهاست را در داخل کشور تولید می‌کنیم. به طور مثال ایران یکی از بهترین تولیدکنندگان کفش چرم و ماده اولیه کفش چرم در دنیاست و چرم ایران همیشه جزو سه کشور برتر دنیا بوده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: این در حالی است که متاسفانه ما مصرف‌کننده عمده کفش وارداتی هم از مبادی رسمی و هم قاچاقی هستیم که افزایش حجم قاچاق کفش در سال‌های اخیر تولید داخلی این صنعت را با مشکلات جدی همراه کرده است. هر چند در این زمینه اگر هم تولیدکننده داخلی کفش، استانداردهای لازم را بیشتر رعایت کند و طرح‌های جدیدتر، مد روز و متناسب با شرایط مشتریان ارایه کند، می‌تواند جای مناسب خود را در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کند.

آزادی تاکید کرد: بنابراین در ارتباط با حمایت از تولید داخل هم مردم و هم تولیدکنندگان همزمان نقش دارند، اگرچه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید مورد توجه همگان قرار گیرد تا شرایط برای اشتغال پایدار نیز برای مردم مهیا شود.

 

ارسال نظرات