مدیر مؤسسه مطالعاتی راهبردی علوم و معارف اسلامی تاکید کرد:

داشتن نقشه‌ای جامع برای تبدیل آموزه‌های رضوی به رفتار اجتماعی

مدیر مؤسسه مطالعاتی راهبردی علوم و معارف اسلامی به داشتن نقشه‌ای جامع برای تبدیل آموزه‌های رضوی به رفتار اجتماعی تاکید کرد.
کد خبر: ۹۰۳۸۲۱۸
|
۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
سیدمحمد محسن دعایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی؛ گفت: جشنواره بین‌‍المللی امام رضا (ع) یکی از تابلو‌های درخشان در سطح فرهنگ رضوی است که توانسته آثاری خوب و اقدامات موفقی داشته باشد.

وی گفت: در نشست‌های هیئت علمی جشنواره پیش از این اشاره کردم که جشنواره برای گفتمان سازی فرهنگ رضوی و تبدیل فرهنگ رضوی به سبک رضوی باید مؤفق‌تر عمل کند. نکته اینکه غرض از همه این اقدامات ملی و فراملی این است که به چگونه زندگی کردن امام رضا (ع) آشنا شویم و در مرتبه بعدی عامل به این سیره و شیوه در زندگی روزمره خود شویم.

مدیر مؤسسه مطالعاتی راهبردی علوم و معارف اسلامی ادامه داد: اگر با عطف نظر به شاخص‌های محصول محور و خروجی محور بتوانیم بگوییم در پرتو فعالیت‌های انجام شده در ذیل این جشنواره، چند نفر به معنای واقعی کلمه، رنگ امام رضایی شدن را به زندگی روزمره خود زدند آن گاه است که موفق شده‌ایم.

دعایی ضمن تأکید بر نتیجه‌گرایی در برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، خاطرنشان کرد: اگر هزاران اثر فاخر هنری و محصول فرهنگی درجه یک تولید شود و در مشهد و سایر استان‌ها بهترینشان رونمایی شود، اما در برآوردی که از مخاطبان جشنواره گرفته می‌شود تغییری در رشد فکری و زیستی بر اساس مدل رضوی ایجاد نشود نمی‌توانیم خودمان را صاحب توفیق بدانیم.

دعایی درباره همکاری مؤسسه مطالعاتی راهبردی علوم و معارف اسلام با جشنواره امام رضا (ع)، بیان کرد: می‌توانیم در بخش انجام پروژه‌های پژوهشی و تبدیل نتایج به محصولات فرهنگی و اشاعه فرهنگی یاور جشنواره باشیم. پیش از این هم قرار بود هنرمندانی که در دوره‌های پیشین در جشنواره صاحب رتبه شدند در دوره‌های آموزشی تخصصی با محوریت سیره رضوی شرکت کنند که کماکان امکان برگزاری این مهم در جهت آشنایی بیشتر هنرمندان با محتوای زندگانی هشتمین امام شیعیان جهان مهیا است. این دوره آموزشی در پی ایجاد روح فرهنگ رضوی و نکات عمیق‌تر این فرهنگ در آثار هنری هنرمندان است.

وی در تشریح روش‌ها برای نهادینه کردن فرهنگ گفتگو و اخلاق رضوی در جامعه، بیان کرد: مهندسی فرهنگی مدل و اسلوب ویژه‌ای دارد. باید بسته‌ای کامل برای ارائه این فرهنگ به جامعه پیش‌بینی شود. در این بین هم نیاز به الگوسازی و هم تولید محصولات فرهنگی و هم موارد پیچیده‌تری مثل مبناسازی و ایجاد نگرش و گفتمان در جامعه داریم. از سطح اسطوره‌ها تا سطح کارکرد‌ها برای تولید سبک رضوی اخلاقی باید برنامه داشته باشیم. اگر می‌خواهیم آموزه‌های رضوی به رفتار اجتماعی تبدیل شود باید نقشه‌ای جامع داشت. نمی‌شود چنین آرمان بزرگی را بدون ریل‌گذاری دقیق پیگیری کرد.

دعایی در پایان به بخش‌هایی از نکات ویژه در سیره و فرهنگ رضوی که مناسب جامعه امروز است اشاره کرد و گفت: در چند سطح می‌توان صرفاً به بیان مثال‌های پرداخت. در سطح ارتباط با خدا، امام رضا (ع) الگوی ارتباط عابدانه و عاشقانه بودند. عبادت‌ها و خضوع و خشوع و خاکساری ایشان در ارتباط با خدا قابل مثال است. در سر فصل ارتباط فردی هم می‌توان گفت که حضرت در اوج نظافت تقید به بی‌آلایشی در زندگی داشتند. اگر می‌خواهیم به حضرت ثامن اقتدا کنیم باید از گرفتار شدن در حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن در زندگی بپرهیزیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار