اگرچه شرکت‌های بزرگ آمریکایی نمی‌خواهند با ترامپ سرشاخ شوند اما تلاش می‌کنند به هر طریق ممکن از لابی‌گری گرفته تا تظاهرات از گسترش بیشتر سیاست اعمال تعرفه گمرکی دولت آمریکا جلوگیری کنند.
کد خبر: ۹۰۳۸۳۷۶
|
۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰


به گزارش خبرگزاری بسیج، شرکت‌های بزرگ آمریکایی به خصوص شرکت‌های مطرح خودروسازی فعال در این کشور به شدت نگران اعمال تعرفه‌های بیشتر از سوی دولت آمریکا بر کالاهای خارجی وارداتی از دیگر کشورها از جمله چین و اعضای اتحادیه اروپا هستند.

دولت ترامپ هم اکنون بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه به ترتیب 25 و 10 درصدی اعمال کرده و خودروسازان آمریکایی که برای ساخت قطعات خودرو از فولاد یا آلومینیوم وارداتی استفاده می کنند اعلام کرده‌اند که این مسئله به افزایش قیمت خودرو منجر شده و رقابت‌پذیری آنها را در بازار داخل و خارج کاهش می‌دهد.

دونالد ترامپ چند روز پیش گفت که طی ۳ تا ۴ هفته آینده تصمیم نهایی را برای اعمال تعرفه بر واردات خودرو و لوازم یدکی اتخاذ خواهد کرد.

خودروسازان آمریکایی به شدت نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند و این مسئله فقط به خودروسازان خارجی محدود نمی شد.

به گزارش رویترز، مدیران ارشد شرکت خودروسازی جنرال موتورز، که یکی از ۳ برند بزرگ خودروسازی آمریکایی محسوب می شود، به شدت نسبت به احتمال خروج کامل یا بهم خوردن مذاکرات پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا ابراز نگرانی کرده اند.

ترامپ در روزهای نخست ورود به کاخ سفید، آمریکا را از پیمان نفتا خارج کرد و هم اکنون نمایندگان سه کشور مکزیک، کانادا و آمریکا در حال مذاکره برای ایجاد تغییراتی در این پیمان و از سرگیری اجرای آن هستند.

مدیران جنرال موتورز همچنین نگران جدی شدن طرح اعمال تعرفه بر واردات خودرو و لوازم یدکی به آمریکا هستند و اعلام کرده‌اند که این مسئله به کاهش حضور این شرکت در داخل و خارج آمریکا منجر خواهد شد.

مقامات جنرال موتورز به همین دلیل از سال گذشته تا کنون بارها با مقامات دولتی و نمایندگان کنگره این کشور در این زمینه مذاکراتی را انجام داده اند.

آنها حتی قرار است اورت ایسنتات، مدیر سابق شورای ملی اقتصاد و مشاور ارشد امور اقتصادی دولت ترامپ، را نیز استخدام کنند.

منابع آگاه نقل کرده اند که ایسنتات که ماه پیش از سمت خود در دولت کنار رفت، قرار است امور سیاست کلی جنرال موتورز را در دست گیرد.

شرکت تویوتا موتورز آمریکای شمالی نیز که زیر مجموعه شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن در آمریکا محسوب می شود و به شدت از اعمال تعرفه بر واردات خودرو و لوازم یدکی متضرر خواهد شد کارگران خود را به واشنگتن فرستاد تا در برابر یکی از ساختمان‌های اصلی فدرال در پایتخت این کشور علیه سیاست‌های دولتی دست به تظاهرات بزنند.

مقامات تویوتا همچنین طی هفته های گذشته دیدارهای فشرده ای با نمایندگان کنگره داشته و درباره تأثیراتبالقوه اینگونه سیاست‌ها بر صنعت خودروسازی در آمریکا مذاکراتی را برگزار کرده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز، ، شرکت جنرال موتورز همچنین چند روز پیش اعلام کرد در حالی ترامپ مصر به اجرای طرح اعمال تعرفه‌های گمرکی به بهانه توسعه تولید و اشتغال در آمریکا است که این اقدام در واقعیت به منزوی شدن شرکت‌های آمریکایی در بازارهای خارجی و از دست رفتن اشتغال منجر خواهد شد.

جنرال موتورز می‌گوید اعمال تعرفه‌ها به کاهش اشتغال و کوچک شدن این شرکت خودروسازی منجر خواهد شد چرا که قیمت تمام شده خودروهای تولیدی را افزایش داده و در نتیجه فروش را کاهش می دهد.

دو شرکت بزرگ خودروسازی دیگر آمریکا شامل فورد و فیات-کرایسلر نیز پیشتر هشدار دادند اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات خودرو و لوازم یدکی به آمریکا به از دست رفتن صدها هزار شغل در صنعت خودروسازی این کشور منجر شده و قیمت خودرو را به شکل قابل توجهی بالا خواهد برد.

در هشدار این دوشرکت آمده است این سیاست همچنین سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در صنعت خودروهایخودران را نیز تهدید خواهد کرد.

ارسال نظرات