کارخانه چوب و کاغذ مازندران به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده کاغذ در کشور اقدام به واردات کاغذ روزنامه کرده است،‌ د
کد خبر: ۹۰۳۸۴۵۱
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، کارخانه چوب و کاغذ مازندران به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده کاغذ در کشور اقدام به واردات کاغذ روزنامه کرده است،‌ در شرایطی که مطبوعات برای تأمین کاغذ مورد نیاز با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند‌، توقف خط تولید این کارخانه و این واردات شبهه‌برانگیز شده است.

در ماه‌های گذشته و به‌دنبال گران شدن قیمت کاغذ در کشور برخی از روزنامه‌ها ترجیح دادند از انتشار نسخه کاغذی خود خودداری کنند‌ و یا به کاهش صفحات خود اقدام کنند‌، در این میان چشم امید به کارخانه‌های تولیدی داخل است که به میدان آمده و خودی نشان دهند‌‌، بیشترین حجم کاغذ روزنامه در داخل کشور در کارخانه چوب و کاغذ مازندران تولید می‌شود که البته مدت‌هاست خط تولید روزنامه در این کارخانه متوقف شده است و با وجود ورود دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید کاغذ روزنامه هنوز خبری از خروجی این تولید نیست‌، چرا که بنا به گفته‌های مسئولان از مهرماه سال گذشته تا کنون و با اجرایی شدن منع برداشت چوب از جنگل‌ها،‌ مواد اولیه تولید کاغذ در این کارخانه به‌شدت محدود شده است.

اما ماجرا زمانی بحث‌برانگیز می‌شود که  نام کارخانه چوب و کاغذ مازندران میان فهرست دریافت‌کنندگان ارز 4200تومانی برای واردات کاغذ روزنامه دیده می‌شود‌، اینکه چرا بزرگترین تولیدکننده کاغذ روزنامه در کشور درست در روزگاری که انتظار می‌رود چرخ تولید را با سرعت بیشتری به حرکت وادارد، اقدام به واردات این نوع کاغذ کرده است‌، پرسشی است که باید پاسخی روشن برای آن یافت.

 کارخانه چوب و کاغذ مازندران به‌عنوان بزرگترین کارخانه تولید داخلی کاغذ در کشور ظرفیت تولید سالانه 175 هزار تن شامل 90 هزار تن کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر و 85 هزار تن کاغذ فلوتینگ را دارد‌، با این حال برای واردات 3 هزار تن کاغذ روزنامه، یک میلیون و 116 هزار و 296 یورو از بانک مرکزی دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید:‌

کارخانجات تولید کاغذ در آستانه تعطیلی/شرایط واردات چوب سخت‌گیرانه است

 این کارخانه هم‌چنین تعهداتی از سال گذشته به وزارت آموزش و پرورش داشته است که هنوز بخشی از آن را تحویل نداده است‌، به‌نظر می‌رسد مشکل تولید مشکلی جدی در این کارخانه است،‌ علیرضا آهی مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران اما مهمترین مشکل را شرایط سخت اقتصادی می‌داند،‌ شرایطی که او را وادار کرده است دست به واردات کاغذ روزنامه و صادرات فلوتینگ کند. متن گفت‌وگو با وی به‌شرح ذیل است:‌

* تسنیم: اقدام کارخانه چوب و کاغذ مازندران برای واردات کاغذ روزنامه تعجب بسیاری را برانگیخت،‌ چه شده است که بزرگترین تولیدکننده کاغذ روزنامه در کشور که در سال‌های گذشته همواره از رقابت با واردات صدمه دیده است،‌ خود اقدام به واردات کاغذ کرده است؟

شرکت چوب و کاغذ مازندران هم تولید می‌کند و هم به‌عنوان یک شرکت بازرگانی بخشی از کسری کاغذ کشور را نیز وارد می‌کند‌، به هر حال کارخانه برای ادامه فعالیت خود نیازمند انجام فعالیت‌های اقتصادی نیز است،‌ ما تعهداتی را به برخی از روزنامه‌های کشور داشتیم که باید عمل می‌کردیم. بخشی از این 3 هزار تن کاغذ به روزنامه همشهری فروخته خواهد شد،‌ بخشی برای روزنامه‌های استانی، نشریات استانی، نشریات کوچک و اتحادیه مطبوعات اختصاص خواهد یافت.

* تسنیم:‌ یعنی اصلاً فروش در بازار آزاد نداشتید؟

خیر، به هیچ وجه در بازار آزاد فروش نداشتیم.

* تسنیم:‌ شنیده می‌شود، کارخانه مازندران تولید کاغذ تحریر و روزنامه را که نیاز اصلی کشور است،‌ متوقف کرده و تنها تولید کاغذ فلوتینگ و بسته‌بندی برای صادرات به خارج از کشور را دارد.

خیر، چنین نیست،‌ ما همین هفته گذشته هزار تن کاغذ تحریر تولید کردیم و بخشی از تعهدات باقی‌مانده خود به وزارت آموزش و پرورش را پاسخ دادیم. از روز گذشته نیز خط تولید روزنامه روشن شده است و ما کاغذ روزنامه را نیز در دست تولید داریم.

بخش عمده‌ای از تولید ما کاغذ فلوتینگ است،‌ به هر حال در شرایط فعلی کشور و کمبود مواد اولیه باید بهترین تصمیم‌ها را گرفت،‌ من اگر بخواهم کاغذ چاپ و تحریر بزنم چوب باکیفیتی نیاز دارم، مطالباتی که ما از سازمان جنگل‌ها داشتیم، کیفیتی نزدیک به چاپ و تحریر ندارد‌، مگر اینکه چوب‌هایی که بابت زراعت خریدیم یا وارداتی‌ها از سال 93 و 94 را در چاپ و تحریر به‌کار ببریم. در سال‌های گذشته چون کیفیت کاغذ چاپ و تحریر خوب نبود، آموزش و پرورش رغبتی نشان نداد، ما سمت‌وسو را به کیفیت بهتر بردیم و سال گذشته یکی دو تا نمونه 100تنی زدیم تا رضایت آموزش و پرورش را جلب کردیم به همین خاطر قرارداد 5هزار تنی را بستیم.

کاغذ صادراتی کارخانه فقط فلوتینگ است، به‌خاطر اینکه خریداران داخلی شرکت را به این سمت برده بودند که مدت‌دار پرداخت می‌کردند‌، و نقدینگی کم بود، در صادرات هم کار کردیم، فقط هم فلوتینگ یا کارتن صادر می‌کنیم، این صادرات موجب شد تا در سال 96 هزینه‌ها و زیان‌ها را پوشش دهیم تأمین حقوق و دستمزد کارگرها را بکنیم.

* تسنیم:‌ آموزش و پرورش مدعی است که شما به وعده‌تان عمل نکردید و از این 5هزار تن تنها 3هزار تن را تحویل داده‌اید؟

بله، 3هزار تن تا پایان سال گذشته تحویل دادیم و در دو سه هفته اخیر نیز هزار تن تولید و ارسال کردیم‌، طی دو هفته آینده هزار تن باقی‌مانده را نیز ارسال خواهیم کرد.

* تسنیم: برای تولید کاغذ روزنامه مگر از خمیر وارداتی استفاده نمی‌کنید، چه نیازی به چوب است؟

خیر‌، چنین نیست‌، در تولید کاغذ روزنامه 10 درصد خمیر و 80 درصد چوب استفاده می‌شود. البته ما کاغذ روزنامه را تعطیل نکرده‌ایم‌، اکنون در حال بروزرسانی و تعمیر دستگاه‌‌ها هستیم تا برنامه چاپ کاغذ روزنامه را آغاز کنیم‌، اما مشکلاتی در این مسیر وجود دارد‌، تا سال گذشته شرایط متفاوت بود‌، کارخانه در قراردادی که اواخر سال 94 و اوایل سال 95 با روزنامه همشهری بسته بود،‌ قیمت را 2 هزار و 150 تومان زده بود‌، در حالی که قیمت تمام‌شده کاغذ برای ما 2700 تومان است. تولید کاغذ روزنامه با این قیمت برای ما جز ضرر چیزی ندارد،‌ طبیعتاً باید فعالیتی را انجام دهیم که بتوانیم تأمین هزینه کنیم.

* تسنیم:‌ برگردیم به موضوع واردات کاغذهای روزنامه،‌ فرمودید که برای سوددهی بیشتر و تأمین هزینه‌‌های جاری کارخانه و پاسخ به کسری کشور اقدام به واردات با ارز 4200تومانی کردید،‌ در حالی که وظیفه اصلی کارخانه تولید این نوع کاغذ بوده است‌، این کاغذها را در بازار توزیع کردید؟

ببینید،‌ ما از همان شرایطی استفاده کردیم که سایر واردکننده‌ها استفاده کردند‌، به‌قیمتی متعادل نیز فروخته‌ایم‌، بسیاری از واردکننده‌ها با قیمت بالاتری در بازار می‌فروشند‌، برای نمونه روزنامه همشهری که بیشترین شمارگان کشور را دارد‌، با پیشنهادهای بندی 4600 تومان و ... نیز مواجه بوده است. درحالی که رقم پیشنهادی ما 300 تومان پایین‌تر است.

ما تلاش می‌کنیم تا چرخه تولیدخود را به‌حرکت در بیاوریم،‌ اما باید تأمین هزینه‌ها را نیز داشته باشیم، ما تا پیش از این آب‌اکسیژنه را لیتری 1600 تومان می‌خریدیم‌، اما اکنون با لیتری 5400 تومان. ما نیتمان این نیست که نیازهای اساسی کشور را رها کنیم و فقط به منافعمان بیندیشیم، اگر ببینم الآن مشتری هست که 4200 تومان کاغذ روزنامه را می‌خرد و برای من هم زیر ده درصد سود دارد، تولید را از سر می‌گیریم‌، اما وقتی ما قرارداد می‌بندیم 2150 تومان ولی قیمت تمام‌شده 2700 تومان است،‌ چه‌کسی می‌خواهد تأمین هزینه‌های ما را بکند؟

کارخانجات داخلی وضعیت بغرنجی دارند،‌ با فروش زمین، ماشین و ملک در این شرایط سخت به حیات ادامه می‌دهند،‌  با وجود این، ما تولید داخل را متوقف نکردیم،‌ حتی از روز گذشته تولید کاغذ روزنامه داشتیم.

* تسنیم:  با مشکل مواد اولیه چه خواهید کرد؟ گویا مذاکراتی برای برداشت چوب‌های بر زمین افتاده با سازمان جنگل‌ها داشتید،‌ به نتیجه رسید؟

واردات چوب از روسیه فعلاً ارزان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش است،‌ سازمان جنگل‌ها نیز هنوز مجوز را صادر نکرده است،‌ کما اینکه ما از سازمان جنگل‌ها 328 هزار متر طلب‌کار هستیم‌.

ارسال نظرات