عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروزه در دانشگاه ها غرب گرایی ترویج می شود و در این میان غرب به دنبال این است تا ژاپن اسلامی به پا نشود.
کد خبر: ۹۰۳۸۵۹۲
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

به گزارش سرویس بسیج اساتید خبرگزاری بسیج ؛ دکتر مهدی گلشنی در نشست نخبه کشی با ابزار بروکراسی در سازمان بسیج اساتید با بیان اینکه این نشست فرصت خوبی برای پیگیری بعضی مسائل اعضای هیئت علمی دانشگا‌ه‌ها است، اظهار کرد: ما در دوران سخت و حساسی به سر می‌بریم. اگر بیدار نشویم دچار شرایط بدی خواهیم شد اساتید انقلابی ساکت هستند و آن‌ها که تفکرات غربی دارند در صحنه ماندند و سعی دارند جوانان ما را از راه اصلی خود خارج کنند.


حذف نام فرهنگ از عنوان وزارت علوم مساوی بود با ترویج بی فرهنگی در جامعه
وی با اشاره به فراگیر شدن فرهنگ غرب و تاثیر آن در خانواده‌های ایرانی و ظهور پدیده‌های غربی، افزود: آن زمان که نام وزارت علوم تغییر کرد و فرهنگ از نام وزارت و بساط دانشگاهی جمع شد، دانشگاه‌های ما و مسلمان‌ها خواب بودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مقاله محوری را آمریکایی‌ها ترویج کردند، افزود: با این کار دو خاصیت مهم یعنی رفع نیاز‌های داخلی با استفاده از مقالات و پژوهش های علمی و نوآوری را از ما و جامعه علمی ما گرفتند.


چاپ مقالات متعدد و بی کیفیت هدف کشورهای غربی / غرب نمی خواهد ژاپن اسلامی برپا شود
وی در ادامه با اشاره به کارایی نداشتن مقالات چاپ شده در ایران گفت: در سال ۲۰۰۵ حدود ۸ هزار مقاله و درسال ۲۰۱۲ حدود ۴۰ هزار مقاله در ایران چاپ شده است و مهم ترین سؤالاتی که در اینجا مطرح می شود این است که با این تعداد مقاله، آیا واردات ما کم شده؟ آیا صادرات زیاد شده است؟ معاون پژوهشی وزیر علوم گفته تعداد مقالات ما ۴۰ درصد رشد داشته اما این رشد به چه مفهوم ما باید اثر این را در جامعه ببینیم، ما که حتی چادر مشکی خانم های ایرانی را از خارج وارد می‌کنیم؟ این حاصل غفلت مسلمانان است.
گلشنی با بیان اینکه غرب نمی‌خواهد ژاپن اسلامی به پا شود، گفت: چه کسانی معاون آموزشی می‌شوند؟ این‌ها برنامه‌ریزی شده است، کسانی که در مسیر اجرای اهدافشان باشند انتخاب می‌شوند از آن طرف معاونان فرهنگی بسیاری از دانشگاه در این خط نیستند که فرهنگ و هویت ایرانی را ترویج کنند، با این وضعیت می‌خواهید دانشجویان خارج نروند؟


نهاد رهبری در دانشگاه‌ها باید فعال تر عمل کند/ جامعه اسلامی باید بیدار شود
عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از عملکرد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، گفت: نهاد رهبری در دانشگاه‌ها باید فعال تر عمل ‌کند اگر واقعاً اساتید مسلمان و حتی آن‌ها که به دین اعتقاد ندارند، اما به ملیت اعتقاد دارند، ساکت ننشینند، اوضاع این ‌طور نمی‌ ماند خیلی از اساتید قضاوت ‌های اشتباه دارند و بسیج اساتید و افراد مسلمان غافل‌اند.


وی ادامه داد: رسماً در ایران اعزام به خارج را تبلیغ می‌ کنند راه حل این است که مسلمانان دغدغه ‌مند، نهاد‌های نمایندگی که در غفلت کامل به سر برده اند و بسیج اساتید وارد عمل شوند و نگذراند فرهنگ اسلامی ما که هدف برپای نظام جمهوری اسلامی بوده است از یادها و متن زندگی خارج شود، جامعه اسلامی باید بیدار شود در این میان شورای عالی انقلاب فرهنگی هم خواب است چراکه این شورا باید دانشگاه ها را نیز رصد کند و مشکلات را متذکر شود اما این چنین نیست.
مهدی گلشنی تأکید کرد: در این زمینه نیاز به وحدت ملی داریم و به این مسائل ازجمله اینکه وزیر علوم وقتی از او وقت می‌خواهند و رد می‌کند، به صورت قانونی اعتراض کنیم.
وی با انتقاد از واگذاری انتخاب رئیس دانشگاه‌ها ازسوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به کمیته چهار نفره گفت: این‌ها هم می‌توانند تحت فشار قرار بگیرند رئیس دانشگاه باید از متوسط دانشگاه بالاتر باشد، فرهنگ داشته باشد چه فایده که تعداد بالای مقالاتی داشته باشد که به دردی هم نمی‌خورد؟
گلشنی با اشاره به اینکه مطالبه‌ گری ‌ها باید ادامه داشته باشد تا به نتیجه برسد و در این راه نباید کوتاه آمد گفت: جامعه ‌ای که احساس تعهد می‌ کند نباید ساکت باشد، معنی آن اغتشاش و تحرکاتی که مورد سوء استفاده خارجی ‌ها قرار گیرد، نیست، باید این پرسش مطرح شود که چرا به تخلفات رسیدگی نمی‌شود.


دانشگاه های کشور به مکانی برای سیاسی کاری تبدیل شده
در این نشست معاون سرمایه انسانی سازمان بسیج اساتید با اشاره به اینکه دانشگاه های کشور به جای حل مسائل و مشکلات مطرح در حوزه های مختلف، خود به یک مشکل تبدیل شده است و با مسائل مختلف رو به رو است گفت: دانشگاه های کشور به مکانی برای سیاسی کاری‌ های برخی افراد خاص مبدل شده است.


نخبه پروری و توجه به نیازهای کشور دلیل اصلی اخراج اساتید دانشگاه شیراز
احمد نادری با اشاره به چرایی اخراج و معلق کردن وضعیت برخی از اساتید نخبه دانشگاه های کشور بخصوص دانشگاه شیراز گفت: به هم ریختن و تغییر جو محافظه کارانه دانشگاه، تدوین شیوه های نوین تدریس و پژوهش، نوآوری، خلاقیت و برخورداری از سابقه درخشان علمی و اهمیت دادن به دانشجو و اهداف علمی انقلاب اسلامی و جاری کردن فرهنگ اسلامی در دانشگاه مهم ترین دلایل اخراج این اساتید بوده است.
نادری افزود: بارها سعی در برقراری جلسه حضوری با وزیر علوم شدیم اما پس از پیگیری‌های فراوان، وی حتی لحظه ای را به صحبت با اساتید اخراج شده اختصاص نداد و مسئول دفتر وزیر به نقل از ایشان گفت که وضعیت این اشخاص مشخص و نیازی به دیدار نیست از این رو بر آن شدیم تا با برگزاری این چنین نشست ها و تکرار آن با حضور سایر اساتید برتر و نخبه کشور این موارد را حل کنیم.


برخی به دنبال نخبه کشی و ترویج تفکر اعزام به خارج هستند/ وزارت علوم کم کاری کرده است
وی ادامه داد: سؤال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که چه مکان یا نهادی در کشور وجود دارد تا به تخلفات وزارت علوم و دانشگاه ها بپردازد و این موارد را بررسی کند و این شیوه مدیریتی در کدام گوشه از دنیا اجرا می شود که در ایران رواج دارد؟
معاون سرمایه انسانی سازمان بسیج اساتید در پایان گفت: با بررسی این مسائل می توان فهمید که در کشور برخی با حرکات و رفتارهای ضد و نقیض خود سعی در نخبه کشی و سعی در رواج تفکر بورس شدن و عظیمت به کشورهای غربی دارند.


برخی از مدیران به دنبال توسعه علم کارآمد نیستند
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و یکی از اساتید نخبه اخراج شده این دانشگاه گفت: هدف ما به عنوان یک استاد مسلمان ترویج علم و تشویق دانشجویان به علم و دستیابی به موفقیت های مهم و اساسی بوده و دنبال نخبه پروری بوده ایم نه صرفاً درس دادن و نمره دادن به دانشجو، اما برخی در دانشگاه شیراز به دلایل شخصی و حسادت ها و دلایل واضح دیگر دست به اخراج کردن ما زدند چراکه آنها به دنبال توسعه علم کارا در میان دانشجویان نیستند.
علی حقدل افزود: هیئت مدیره دانشگاه با جعل اسناد و متوسل شدن به زور امضای مخالفت سایر اساتید با حضور ما را گرفتند و آن را مدرکی جعلی برای اخراج ما قرار دادند.
وی با بیان اینکه بارها به دنبال حل مسائل و صحبت با وزیر علوم و برخی از مسئولان بودیم گفت: موضوع اخراج و سنگ اندازی های دانشگاه شیراز زمانی آغاز شد که ما طراحی و ساخت موتور موشک های سوخت مایع و خلاقیت هایی در رشته هوافضا را آغاز کردیم و دنبال خودکفا کردن و کاربردی کردن این علم در کشور بودیم.


فرزندان من احساس تعهد کردند / تازه به دوران رسیده های سوار بر انقلاب به دنبال اهداف دشمنان هستند تا اسلام
یکی از اعضای سابق هیئت علمی دانشگاه شیراز و پدر دو نخبه ایرانی علیرضا و حامد مسندی نیز در این نشست گفت: فرزندان من با بهترین مدارج عالی در مقطع لیسانس در کالفرنیا، در دو مقطع ارشد و دکترا بورسیه شده و پس از تحصیل با وجود پیشنهاد کاری و حقوق بسیار بالا در کشورهای اروپایی برای خدمت به ایران بازگشتند اما دانشگاه شیراز به دشمنی با آنها برخواست.
مسندی ادامه داد: فرزندان من احساس تعهد و وظیفه نسبت به کشور خود داشتند و سعی داشتند حاصل زحمات علمی خود را در کشور خود به نتیجه برسانند و علی‌رغم همه مشکلات در جذب و حقوق کم در دانشگاه شیراز کار خود را آغاز کردند این دانشگاه با فهمیدن جایگاه بالای علمی آنها و ایثارگر بودن آنها به دشمنی با آن‌ها پرداختند.
وی با اشاره به اینکه تازه به دوران رسیده‌های سوار بر انقلاب که مدیریت‌ها را بر عهده گرفته‌اند و ماسک ظاهری دینی بر صورت خود زده ‌اند و در دانشگاه ‌ها حضور یافته اند و بر صندلی مدیریت تکیه زدند با حیله های مختلف و باند بازی های متعدد سه نخبه علمی و برجسته هیئت علمی را از دانشگاه اخراج کردند بیان کرد: با کدام معیار و مقایسه و مدرکی این سه نفر به عنوان عضو هیئت علمی انتخاب شدند که حالا این‌طور فله‌ ای و بی ‌هیچ دلیل و مدرکی این اعضا اخراج شده اند؟


عدالت و قانون در دانشگاه های کشور رعایت نمی شود/ مکانی برای رسیدگی به تخلفات مدیران دانشگاه ها باید مشخص شود
مسندی افزود: وزارت علوم هر از چند گاهی آماری از رتبه بندی‌ های جهانی و جایگاه ایران در حوزه علم ارائه می ‌دهد که بر اساس این آمار‌ها از نظر رتبه علمی ایران دارای رتبه ۲۰ است. چند روز پیش نیز اعلام شد ایران در جهان اسلام رتبه نخست را دارد. از نظر کیفیت، اما رتبه ۱۰۰ را داریم و از اسرائیل هفت میلیونی، عقب ‌تر هستیم و اینجا مطرح می شود که این‌ها از چه نشأت می‌گیرد؟ چاپ مقالات متعدد بدون کیفیت و بدون کارایی چه جایگاهی می تواند داشته باشد که این سال ها صرفاً به چاپ مقالات بی کیفیت پرداخته ایم؟
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: رئیس دانشگاه شیراز خلاف آیین نامه‌ های جذب پس از ۱۷ سال تبدیل وضعیت شد. حال با چه سازوکاری این اعضای هیئت علمی پس از ۵ سال اخراج می‌شوند؟ اگر چه بی‌عدالتی در همه زمینه ‌ها است، اما استاندارد وزارت علوم برای چه کسانی برای رعایت می ‌شود؟ متأسفانه هیچ نهادی نیست که تخلفات وزارت علوم را به صورت مستقیم بررسی کند.
پدر حامد و علیرضا مسندی در بخشی از سخنانش گفت: فرزندان من که رها کردند و با دل خون رفتند، یکی از آن‌ها اخراج شد و دیگری انصراف داد، در مورد آن‌ها نمی ‌گویم، اما نمونه دکتر حق‌دل را کم دیده ‌ام. آیا این‌ها باید اخراج شوند و عده ‌ای بر سر کار باشند که سوادی هم ندارند.
وی با بیان اینکه رئیس دانشگاه و معاون آموزشی می ‌ترسند وارد جریانات پژوهشی جدیدی شوند و تنها نام دانشگاه مطرح شود و مقاله تولید کنند، خاطرنشان کرد: آقای وزیر حتی یک بار وقت نگذاشت وزارت علوم در این زمینه و موارد مشابه کوتاهی کرده است.
جانشین سازمان بسیج اساتید نیز در پایان این نشست گفت : ماموریت و رسالت بسیج اساتید دفاع و حمایت از نخبگان و فرهیختگان سراسر کشور است و باید در تحول علم و جاری کردن فرهنگ اسلامی همراه با رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی قدم برداریم .
وی با اشاره به وجود بیش از ۳۵ هزار استاد نخبه بسیجی در کشور گفت: باید روحیه انقلابی مطالبه گری و حق خواهی خود را در جریان هایی همچون اخراج نخبگان از دانشگاه ها به کار ببریم .
محمدرضا ابن الدین عنوان کرد: ساختارها و نظام حاکم بر علم غربی همچون موریانه پایه نظام علمی کشور را می خورد و ما خیلی دیر وارد این عرصه شده ایم و باید راهکارهای قانونی و شدنی را در نظر بگیریم و عمل کنیم .

وی اظهار کرد: رهبر گرانقدرمان مسئله آتش به اختیار را در فرهنگ مطرح فرمودند و علم نیز از این موضوع جدا نیست و از این پس در حوزه علمی نیز آتش به اختیار عمل خواهیم کرد.


به گزارش سرویس بسیج اساتید خبرگزاری بسیج ؛ در پایان نشست نخبه کشی با ابزار بروکراسی از زحمات و تلاش های بی وقفه دکتر مهدی گلشنی استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تجلیل و قدردانی شد.

ارسال نظرات