مسعود نجابتی پنجمین جشنواره هنر مقاومت به همراه دبیران بخش‌های دهگانه این رویداد به تشریح تغییرات صورت گرفته پرداختند و «جوان‌گرایی»، «تغییر رویکردها» و «اضافه‌شدن بخش‌های جدید» را مهم‌ترین این تغییرات دانستند.
کد خبر: ۹۰۳۸۷۴۳
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت فتح خبرگزاری بسیج ، نشست خبری پنجمین جشنواره هنر مقاومت با حضور مسعود نجابتی دبیرکل جشنواره و دبیران بخش‌های دهگانه، پیش از ظهر امروز (دوشنبه اول مرداد) در مجموعه فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

* پوست‌اندازی جشنواره هنر مقاومت در پنجمین دوره

نجابتی در ابتدای این نشست با اشاره به تغییرات جشنواره پنجم نسبت به دوره‌های قبل، گفت: در این دوره رشته‌‌هایی را به سایر رشته‌ها اضافه کردیم تا در تقارن با چهلمین سال انقلاب کار ویژه‌ای در جشنواره انجام دهیم.

دیر کل جشنواره درباره حذف قید «جهانی» از عنوان جشنواره گفت: سازمان بسیج مستضعفین به عنوان حامی جشنواره، روی فرهنگ‌سازی در داخل کشور تمرکز دارد، ضمن اینکه مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ارز یکی دیگر از دلایل حذف این قید بود.

وی افزود:  همچنین از ظرفیت شعبه‌های بسیج هنرمندان، هیأت‌های کشور، مساجد و حوزه‌های هنری استفاده و آثار را در تمام کشور اکران می‌کنیم.

دبیرکل پنجمین جشنواره هنر مقاومت اظهار داشت: امسال نفرات اول تا سوم نداریم بلکه در هر رشته 4 برگزیده داریم و در اختتامیه مجموعاً از 40 هنرمند برگزیده در ۱۰ بخش تجلیل خواهد شد. بخش تجلیل از هنرمندان پیشکسوت را هم داریم. 

نجابتی به برپایی کارگاه‌های تخصصی در مدت جشنواره به همت دبیران بخش‌های دهگانه اشاره کرد و دیگر اتفاق این جشنواره را تکثیر آثار فاخر در قالب محصولات فرهنگی از جمله لوازم‌التحریر و تیشرت دانست.

جشنواره امسال محصول‌محور است

سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر بخش کارتون و دبیر اجرایی جشنواره دهم در این نشست اظهار داشت: امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و مضامین و نوع نگاه متناسب با این رخداد است.

وی اظهار داشت: توفیق شد خدمت مقام معظم رهبری برسیم و برخی مفاهیم و اتفاقاتی که در این دوره از جشنواره رقم می‌خورد، حاصل آن جلسه است.

شجاعی طباطبایی خاطرنشان کرد: دوره‌های قبل جشنواره بیشتر نمایشگاه‌محور بود اما این دوره محصول‌محور است و قرار هست یک کار مردمی صورت بگیرد.

دبیر بخش کارتون پنجمین جشنواره هنر مقاومت درباره این بخش توضیح داد: در حوزه کارتون سراغ مطالبات مردم رفته‌ایم و به نقد اشرافی‌گری ـ از ژن خوب تا اختلاف طبقاتی ـ پرداخته‌ایم.

وی ادامه داد: در حوزه کاریکاتور کار بر اساس سفارش انجام می‌شود و 40 شخصیت منفور و خبیث قبل از انقلاب از جمله شاه، نخست‌وزیرانش، مسعود و مریم رجوی و ... سوژه کاریکاتوریست‌ها قرار می‌گیرند.

* کتاب «پیامی به تاریخ» ادیبانه و توصیفی نیست

احمدرضا دالوند دبیر بخش علمی پژوهشی درباره این بخش گفت: این بخش در گذشته به صورت ارسال مقاله بود، اما امسال به صورت کتاب «پیامی به تاریخ» با موضوع رویش‌های انقلاب برگزار می‌شود و به نسل جدید توجه می‌شود. این نسل با نسل‌های قبلی تفاوت عمده‌ای دارند، خیلی جوان هستند و با فضای مجازی مأنوس‌اند.

وی ادامه داد: وقتی از من خواسته شد چنین کتابی بنویسم اولین نکته‌ای که به ذهنم رسید این بود که همواره آثار هنرمندان با نگاهی ادیبانه و توصیفات بررسی می‌کنند که جای هیچ نقدی را باقی نمی‌گذارند به همین دلیل تلاش بی‌شمار می‌کنم کلمه حاوی معنا باشد، نه اینکه صرفاً یک متن زیبا بنویسم.

* فستیوال پرچم‌ها در راهپیمایی ۲۲ بهمن و پیاده‌روی اربعین

علی حیاتی دبیر بخش جدید پرچم و کتیبه هم اظهار داشت: این جشنواره قرار است برای مردم و مطالبات و انقلاب آنها باشد، قرار نیست نمایشگاهی باشد و بگوییم در چهلمین سال انقلاب همه چیز خوب و آرام است.

«جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی» و «پیاده‌روی» دو بخش مهمی است که حیاتی به آن اشاره کرد و از آن با عنوان فستیوال پرچم‌ها یاد کرد.

« زن مسلمان ایرانی» سوژه عکاسان می‌شود

حسن قائدی دبیر بخش عکس هم در این نشست توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این اولین تجربه دبیری جدی من در یک جشنواره ملی است.

قائدی درباره موضوع جشنواره عکس گفت: پیشنهادم «زن مسلمان ایرانی» بود که مورد موافقت قرار گرفت. قرار هم نیست شعار بدهیم و زن ایرانی را نه فقط در پایگاه‌های بسیج و خانواده‌های شهدا که در همه جا دیده‌ایم و در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی، کارآفرینی و ... حضور زن ایرانی را نشان دهیم.

* برجسته‌کردن دستاوردهای انقلاب در بخش پوستر

سیدمحمدرضا میری دبیر بخش پوستر جشنواره در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: پوستر یک رسانه کارآمد و پر استفاده در فضای حقیقی و مجازی است و موضوعات روز و مورد علاقه مردم می‌پردازد و به فضای تبلیغات شهری نزدیک است.

دبیر بخش پوستر اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های جدی در 10 استان کشور برای جوانان علاقه‌مند به نهضت مردمی و پوستر انقلاب از دیگر اهداف ماست. ان‌شاءالله آثار تولیدی بهانه‌ای در بین مردم برای بازخوانی گفته‌های  انقلاب است.

کالاهای ایرانی از ضعف طراحی رنج می‌برند

احمد عابدینی دبیر بخش طراحی صنعتی گفت: طراحی صنعتی یک بحث استراتژیک در طراحی کالاهاست و با توجه به شعار امسال (حمایت از کالای ایرانی)، به جشنواره هنر مقاومت اضافه شده است.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از کالاهای ایرانی از ضعف طراحی رنج می‌برند، به همین جهت در بخش طراحی صنعتی پنجمین جشنواره هنر انقلاب به سه موضوع می‌پردازیم، صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف، زندگی ساده ایران و پرهیز از تجمل‌گرایی، صنایع دستی در زندگی امروز ایرانیان.

* گرافیک متحرک در کشور متولی ندارد

عباس صانعی دبیر بخش گرافیک متحرک (موشن گرافیک) در این نشست گفت: تا الان متولی خاصی برای گرافیک متحرک وجود ندارد در حالی که در 7 ـ 6 سال اخیر بسیار رایج شده است. بنابراین امیداواریم این جشنواره به پایگاه و متولی گرافیک متحرک تبدیل شود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های گرافیک متحرک این است که در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند اطلاعات و مفاهیم بسیاری به مخاطب منتقل کند.

صانعی درباره موضوعات مختلف بخش گرافیک متحرک گفت: «ما می‌توانیم، مطالبه‌گری از مسئولان، ارائه راهکار برای مشکلات کنونی، معرفی مسئول تراز انقلاب اسلامی و معرفی الگوهای جوان مؤمن انقلابی» 5 سرفصل مدنظر است.

* تدارک ۲ کتاب تصویرسازی برای دانش‌آموزان

محمدرضا دوست‌محمدی دبیر بخش تصاویرسازی توضیح داد: تصویرسازی باید کاربردی باشد و امیدواریم هنر ما مانند کشورهای پیشرفته در جامعه دیده شود.

وی اظهار داشت: در پنجمین جشنواره هنر مقاومت به دو مجموعه «40 داستان کوتاه برای کودکان» و «40 داستان کوتاه برای نوجوانان و جوانان»‌ می‌پردازیم. در واقع مجموعه اول برای دانش‌آموزان اول تا ششم است و مجموعه دوم دانش‌آموزان هفتم تا ورود به دانشگاه‌ را شامل می‌شود.

«کار و کارگر ایرانی»‌ موضوع نقاشی دیجیتال است

حسن روح‌الامین دبیر بخش نقاشی دیجیتال که امسال جایگزین بخش نقاشی شده است، گفت: نقاشی دیجیتال مزایای بسیاری دارد که سال‌های گذشته آن را نداشتیم. از جمله اینکه به گالری‌ها محدود نیست، ضمن اینکه هزینه مصرفی ندارد.

وی ادامه داد: موضوع را «کار و کارگر ایرانی»‌ در نظر گرفته‌ایم و زندگی روزمره به ویژه کار یکی از پرمخاطب‌ترین موضوعات تاریخ نقاشی ایران است.

روح‌الامین، رخوت و تنبلی را یکی از آفات جامعه امروز دانست و افزود: اگر کار را عبادت بدانیم به تولید و کار بیشتر اهمیت می‌دهیم و می‌توانیم از این شرایط نامطلوب اقتصادی عبور کنیم «کارگر» کم بهره‌ترین عضو جامعه از رشد اقتصادی و سرباز خط مقدم جبهه اقتصاد است.

ارسال نظرات