امام جمعه شاهرود گفت: مهمترین منبع کرامت، تقوا است؛ تحصيل کرامت و کسب آن به اندازه ظرفیت ماست
کد خبر: ۹۰۳۹۱۹۸
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی در جلسه تفسیر هفتگی قرآن کریم در مسجد ثارالله شهرک ذوالفقار شاهرود با اشاره به موضوع کرامت در آیات قرآن با اشاره به آیات سوره اسراء آیه ۷۰، سوره انفال آیه ۲۲، سوره اعراف آیه ۱۷۹ و سوره کهف آیه ۲۸ با مطرح کردن این سوال که اصلا کرامت یعنی چه؟ اظهار کرد: انسان کریم آفریده شده است و کرامت دو نوع است، ذاتی و اکتسابی و انسان چه مومن یا غیر مومن، کرامت دارد و انسان ذاتاً کریم است و این کرامت تفضل حضرت حق است.
وی با بیان اینکه چه چیزهایی کرامت آفرین است و چه چیزهایی کرامت زدا؟ افزود: مهمترین منبع کرامت، تقوا است. تحصيل کرامت و کسب آن به اندازه ظرفیت ماست. قرآن کریم مصادیق کرامت انسان را هم از دریا و هم از خشکی استفاده می کند، از پاکیزه ها به او روزی داده شده است( انسان همیشه به دنبال چیزهای پاکیزه بوده است)و در علم، در ایمان، در جهاد، و احسان، بر بسیاری از موجودات فضیلت دارد و می تواند آنها را کسب کنیم بیان می کند.
امام جمعه شاهرود با بیان اینکه نقطه مقابل کریم، دنائت است گفت: اهل انفاق را کریم می خوانند اما انفاق به معنای کریم نیست، بلکه انفاق یکی از مصادیق کرامت است.
وی با اشاره به اینکه یکی از چیزهایی که در اختیار ما نیست این است که کرامت مان و بزرگی مان را بدهیم! تصریح کرد: کرامت از فضائل انسانی ست و حق نداریم کرامت مان را بفروشیم و این خواست خداوند است که با کرامت باشیم.
امینی با این پرسش که چرا این دهه را، دهه کرامت می نامند؟ عنوان کرد: این دهه، فاصله بین دو میلادِ کریمه و کریم انبیاء است، میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت رضا(ع).
وی افزود: همه انبیاء کریم هستند ولی بعضی از ائمه در بعضی صفات، در زمانه شان معروف بودند، هر امامی به تناسبِ آنچه مردم در آن زمانه آنها را دیده اند، به یک صفتی معروف هستند.
امام جمعه شاهرود ادامه داد: مهربانی مادر نسبت به فرزند رأفت است، چون از جان اش مایه می گذارد، امام رضا(ع) امام رئوف است، یکی دیگر از صفات امام رضا(ع) کریم است و همینطور خواهر ایشان فاطمه معصومه(س)، کریمه است.
وی مهمترین عوامل کسب کرامت که باید آن را تحصیل کنیم و حفظ کنیم را برشمرد گفت: اهل تقوا اهل کرامت هستند، مبارزه با هوا پرستی، دنیا گرایی و غفلت است. دوری از دنیا و مبارزه با خواسته های نفسانی و غافل نبودن، کرامت آفرین است، تنها راه سلطه دنائت بر انسان این است که انسان، کرامتش را به ذلت برساند.
وی با بیان عواملی که کرامت را در انسان‌ از بین می برد گفت: غفلت از خود؛ انسانی که کرامت نداشته باشد، قلب دارد اما فهم ندارد، چشم دارد اما نمی بیند و این انسان در تعبیر قرآن، از چهارپایان هم بدتر است.
امینی عدم تعقل را عوامل از بین بردن کرامت برشمرد و افزود: عقل را خدا به انسان داده است اما وقتی انسان فکر نکند که راحت از او گرفته میشود و بعد به بدترینِ موجودات تبدیل می شود.
وی با اشاره به هواپرستی بیان کرد: چه کسانی سقوط می‌کنند کسانی که اهل تبعیت از هوا هستند و معبودشان می شود هوا، فقر گاهی تحمیلی و یا توهمی است، این فقر از آن است که نداشته هایمان را بزرگ می کنیم، بلکه داشته هایمان را بزرگ کنیم و آن نیمه ی پر لیوان را ببینیم، ثروت کرامت نمی‌آورد اما غنا کرامت آفرین است و طمع، ذلت می آورد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها