صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش اعلام کرد: دلار آمریکا ارزشمندتر شده و به ضرر اقتصاد این کشور است، ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا هم آن را کند شدن توان رقابت صادراتی آمریکا دانست.
کد خبر: ۹۰۳۹۵۰۸
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸


به گزارش  خبرگزاری بسیج،‌ صندوق بین‌المللی پول با بیان اینکه ریسک‌ها و تنش‌های تجاری رو به افزایش است، اعلام کرد: دلار آمریکا اضافه ارزش دارد، اما یوآن چین همسو با کالاهای اساسی است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالیانه خود که نرخ مبادلات،‌کسری و مازاد حساب جاری کشورها را ارزیابی می‌کند، اعلام کرد مازاد و کسری حساب جاری در کشورهای توسعه یافته به شدت رو به افزایش است.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، ارزش پول یوآن چین در هفته اخیر با افزایش تنش‌های تجاری با آمریکا به شدت افت کرد.

ارزش پول یوآن چین روز گذشته به کمترین میزان 13 ماه گذشته رسید و برابر 6.8295 در برابر دلار معامله شد.

این در حالی است که نشانه‌هایی است که مقامات پکن سیاست‌های مالی انقباضی برای حمایت از اقتصاد این کشور در پی تشدید جنگ‌های تجاری با آمریکا اجرا می‌کنند.

استون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا به رویترز گفته است که افت ارزش یوآن به شدت نگران کننده است و وزارت خزانه‌داری آمریکا به دقت رصد می‌کند که آیا کاهش ارزش یوآن حاصل دست‌کاری عمدی است یا نه.

IMF اعلام کرد که کارشناسان این صندوق ارزیابی کرده‌اند، مازاد حساب جاری چین سال گذشته آرام آرام رشد کرد و به 1.7 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسید و چین را در زمره کشورهای با تراز تجاری بیشتر قرار داد.

دیگر کشورهای  با مازاد حساب جاری نظیر آلمان،‌کره جنوبی، هلند، سوئد و سنگاپور است.

کشورهایی هم هستند که دارای کسری حساب جاری بیش از اندازه هستند و به کشورهای دیگر بدهکارند. کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس،ترکیه و آرژانتین هم از این جمله هستند.

این گزارش حاکی است که دلار آمریکا در مقایسه با سطح میان مدت با اضافه ارزش مواجه شده و از 8 درصد به 16 درصد رسیده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای اخیر انتقاد کرده است که بالا بردن نرخ بهره آمریکا باعث افزایش ارزش دلار و کند شدن توان رقابت صادراتی آمریکا شده است.

ارسال نظرات