مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وثبت ملی بیش از یک دهه ای لباس محلی زنان استان گردشگردی استان گفت: قدمت لباس محلی زنان این استان به دوره اشکانیان برمی گردد و در طول زمان، تکامل پیدا کرده و به لباس محلی امروزی تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۰۳۹۹۱۸
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱
محمود باقری افزود: حجاب کامل، تنوع رنگ‌ها و گذر پارچه‌ها از سنتی به پارچه‌های امروزی موجب شده است که لباس محلی زنان استان پس از هزاران سال، هنوز پوشش محبوب زنان لر باشد.
وی گفت: این لباس دارای ۳ بخش، سرپوش شامل روسری، چارقد و کلاه، بالاتنه شامل پیراهن و دلگ (نوعی کت) که از گردن تا مچ پا را می‌پوشاند، و تنبان دامنی با چین‌های بسیار که زیباترین قسمت این لباس محسوب می‌شود.
باقری افزود: لباس زنان لر پیوندی با طبیعت این استان دارد به طوری که زردی اشعه خورشید، آبی آسمان و سبزی دشت را می‌توان در رنگ و طرح تن پوش زنان لر مشاهده کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی کهگیلویه وبویراحمد افزود: رنگ و جنس پارچه این لباس‌ها در مناطق مختلف و نسبت به بافت عشایری و روستایی و سن زنان متفاوت است به طوری که دختران نوجوان و کودکان لباسی با رنگ‌های شاد و دامن کم حجم و زنان مسن، لباسی با رنگ‌های تیره و دامن پر حجم‌تر به تن می‌کنند.
ارسال نظرات