خبرهای داغ:
جمعی از مردم بخش کالپوش شهرستان میامی از کم آبی در فصل تابستان گلایه کرده و از مسوولان امر رسیدگی به این وضع را خواستار شدند.
کد خبر: ۹۰۳۹۹۳۳
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰

به گزارش خبرنگار بسیج از میامی،بخش کالپوش در شمال شرق استان سمنان قرارداشته از آب و هوای مساعد و بارندگی های به نسبت کافی برخورداراست وبا داشتن زمین های حاصلخیز قطب تولید محصولات کشاورزی و باغی این استان نیز به شمار می رود.
اگرچه به خاطر خشکسالی های مداوم 15 سال گذشته کم آبی در دیگر نقاط این استان امری پذیرفته است ، اما مردم بخش کالپوش معتقدند این منطقه کوهستانی که از بارش های برف و باران کافی در زمستان ها برخوراست نبایستی به این وضعصیت دچار شوند.
به گفته اهالی این بخش ، مردم از محرومیت های زیادی رنج می برند و همین امر موجب کوچ برخی از مردم به شهرها شده ، اما این روز ها کمبود آب برشدت مهاجرت افزوده است.
بخش کالپوش حدود 20 هزار نفر جمعیت دارد، از 12 روستا تشکیل شده و مرکز آن روستای رضوان است.
رضا سبحانی یکی از اهالی روستای دشت شاد کالپوش ، در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: با شروع تابستان مردم این روستا حتی یک روز هم آب کافی برای آشامیدن نداشتند.
وی به ساخت سد کالپوش اشاره کرده و گفت: چند سالی است که سد کالپوش آبگیری شده و بدون استفاده است
، برای مردم این سوال پیش آمده ، آب این سد کی قرار است به درد مردم بخورد؟
سبحانی در ادامه بابیان اینکه انتظارمی رود مسئولان برای رفع این مشکل تلاش نمایند تصریح کرد : تامین آب آشامیدنی اکنون یکی از دغدغه های مردم این روستاست و چنانچه به این نیاز اصلی مردم پاسخ داده نشود، برخی از مردم به سوی شهرهای اطراف مهاجرت خواهند کرد.
علیرضا براتی از اهالی روستای باغچه کالپوش هم به خبرنگار بسیج گفت: بهره برداری نکردن از آب سد کالپوش برای رفع نیاز مردم ، به گسترش شایعه هایی دامن زده است.
وی افزود: مردم این منطقه نگران این هستند که مبادا آب سد کالپوش برای آبرسانی به دیگر شهرهای استان اختصاص یابد و مردم بخش از آن محروم شوند.
براتی تصریح کرد : اگر قرار است از آب سد استفاده شود، اهالی منطقه در اولویت هستند.
مهدی براتی دهیار روستای باغچه هم به خبرنگار ایرنا گفت: هر چه بر گرمای تابستان افزوده می شود، شدت کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی هم بیشتر می شود .
براتی افزود: برخی منازل هر2 روزیکبار آبرسانی می شوند .
روح الله فردوسشاهی دهیاردشت شاد نیزبااشاره به وضعیت بحرانی آبرسانی به این روستا به خبرنگارایرنا گفت: مردم روزانه فقط 10دقیقه ازنعمت آب آشامیدنی لوله کشی برخوردارند که ممکن است این مقدار هم کاهش یابد.
فردوسشاهی افزود: بیشتر مهاجرت ها ازروستاهای این بخش به شهرها ، به خاطر نبود امکانات نخستین بویژه آب آشامیدنی می باشد.
محمدمهدی کریمی فرماندارمیامی بااشاره به اهمیت آبرسانی به روستاهای کالپوش تصریح کرد: طرح انتقال آب به روستای باغچه از چشمه نزدیک روستا و طرح انتقال آب به دشت شاد نیازمند مطالعات دقیق می باشد.
مسلم فدایی مدیرآبفار میامی نیز با تاکید بر کم آبی در روستاهای بخش کالپوش افزود : روستای دشت شاد با 2.5 لیتر در ثانیه ، باغچه 3.5 لیتر در ثانیه و سوداغلن با پنج لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجهند.
وی تصریح کرد:روستاهای بخش مرکزی همچون ارمیان ،محمدآباد ،کوهان ،بکران ، شریف آباد و هونستان نیز با افت فشار و کمبود آب مواجه می باشد .
مدیرآبفارمیامی با اشاره به گرمای تابستان خاطرنشان کرد: کمبود آب در این فصل با کاهش دبی چشمه ها و چاه ها به دلیل گرمای بی سابقه و عدم توجه مردم به صرفه جویی و مصرف بی رویه است وتامین آب آشامیدنی مردم به ویژه روستاییان مهم ترین نگرانی مسوولان می باشد.
وی از اختصاص 15میلیاردو800میلیون ریال برای اصلاح و بازسازی شبکه آب آشامیدنی و استاندارد سازی انشعاب های روستاهای حسین آباد کالپوش، نردین، عباس آباد و تامین و احداث شبکه آب اشامیدنی روستای حق الخواجه در سال گذشته خبرداد.
فدایی گفت: اصلاح خط انتقال و ترمیم مخزن ذخیره روستای نام نیک، بهسازی و شست و شوی چاه های آب شرب روستاهای عباس آباد،نردین،کلاته اسد،محمد آباد،جودانه، جداسازی آب آشامیدنی از آب بهداشتی روستای فرومد ، اصلاح و بازسازی شبکه آب آشامیدنی و استاندارد سازی انشعاب های روستای دشت شاد، منطقه بندی و رفع مشکلات 95 درصد از شبکه آب آشامیدنی روستای نام نیک از دیگر طرح های این اداره بوده است.
حمیداسماعیلی بخشدارکالپوش نیز با بیان این که بحران کم آبی درروستاهای باغچه ودشت شاد از شدت بیشتر برخوردار است ، به خبرنگارایرنا گفت: مجتمع آب رسانی به روستاهای کالپوش بااعتبار40میلیارد ریال به پیمانکارواگذارشده است .
وی گفت: هماهنگی لازم بادهیاری ها برای آب رسانی بااستفاده از تانکرهای محلی شده است ،
برغم کارهایی که مسوولان انجام می دهند، مردم 2 روستای باغچه ودشت شاد کالپوش در بحران کم آبی موجود رنج بیشتری می برند.
امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان میامی 12هزارو500 انشعاب دارد.
شهرستان میامی با 40 هزار نفر جمعیت با 2 بخش مرکزی وکالپوش در شرق سمنان واقع است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها