رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: در جریان بازرسی از مدارس غیردولتی به دلیل تخلفات ۱۷ تذکر کتبی به موسس و مدیر، سه لغو ابلاغ مدیر و سه لغو مجوز مدرسه را داشتیم.
کد خبر: ۹۰۴۰۰۰۱
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجتبی زینی‌وند درباره نظارت بر مدارس غیردولتی در فصل ثبت‌نام اظهار کرد: تعلیم و تربیت در فرهنگ کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و تحولات جهانی باعث شده است توجه به تربیت و آموزش نسل فعلی مورد توجه باشد. توجه به آموزش و پرورش برای تربیت انسان‌های پاسخگو، مسئولیت‌پذیر و رشد یافته و اهمیت منابع انسانی در توسعه کشورها است و هیچ توسعه‌ای در جوامع محققق نمی‌شود مگر اینکه آموزش و پرورش توسعه یافته‌ای داشته باشند.

وی افزود: یکی از جلوه‌های مشارکت همگانی و مشارکت مردم در آموزش‌وپرورش حضور موسسان مدارس غیردولتی به عنوان خیران مدرسه ساز و کارفرآینان برتر آمورشی است که توانسته‌اند بخش سنگینی از کار را از دوش دولت بردارند و بستر ارتقای آمورش و پرورش در مدارس غیردولتی را فراهم کنند که ارتقای این جایگاه مورد تاکید آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: افزایش رضایت مردم، افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی، اصلاح فرآیندها و فعالیت‌ها در سایه نظارت و کنترل جدی امکان پذیر است. نظارت حلقه اصلی کامیابی یا ناکامی مدیران است و در بحث نظارت بر مدارس غیردولتی با توجه به ضرورت نظارت بر عملکرد و برنامه‌های این مدارس و بهره‌گیری و جایگزینی روش‌های اثربخش نظارتی به جای روش‌های سنتی و ناکارآمد دو سیاست را طراحی کردیم.

زینی‌وند با اشاره به اینکه سیاست نخست راهبردی است، افزود: حول محور سیاست‌گذاری و دربرنامه زمانی کوتاه مدت و بلندمدت و بهره‌گیری از روش‌های نوین و اثربخش نظارتی، دستورالعمل جامع نظارت بر مدارس غیردولتی را در قالب یک سامانه نرم‌افزای تهیه کردیم و در چهار سطح نظارت داریم که از سطح مدرسه تا وزارتخانه قابل ارزیابی است. سطح نخست توسط موسسان مدارس  و مدیران خودرازیابی می‌شود، سطح دوم توسط منطقه، سطح سوم توسط استان و نظارت عالی نیز توسط سازمان مدارس غیردولتی اعمال می‌شود.

وی بیان کرد: سیاست دوم عملیاتی است که بر نظارت‌های مستمر بر مدارس و مراکز غیردولتی در طول سال متمرکز است و مهمترین هدف ما در نظارت مدیریت کنترل، هدایت فعالیت‌ها و برنامه‌ها و انجام اقدامات اصلاحی به موقع و موثر است و با این دغدغه نظارت‌ها را در مدارس غیردولتی به صورت جدی دنبال می‌کنیم. در سال تحصیلی 96-97 بیش از 5 هزار و 700 بازدید توسط بازرسان منطقه‌ای و استانی از مدارس انجام شد و این به جز نظارت‌های ناظران میدانی و کارشناسان سازمان مدارس غیردولتی است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: اگر با مدرسه‌‌ای برخورد و مدیر لغو ابلاغ می‌شود به خاطر احترام به مدارسی است که قوانین را رعایت می‌کنند و برای کمک به نظام تعلیم وتربیت به میدان آمده‌اند. در بحث نظارت در دو ماه گذشته سازمان مدارس غیردولتی مبتنی بر گزارش‌های دریافتی و شکایات مردمی اقدام کرده است و در سامانه شکایت 120 گزارش مردمی داشتیم که پس از بررسی‌ها 22 مورد تخلف محرز شد و گزارش به شورای نظارت شهر تهران ارسال شد و منجر به 17 تذکر کتبی به موسس و مدیر مدرسه، سه لغو ابلاغ مدیر مدرسه و سه لغو مجوز مدرسه شد.

زینی‌وند درباره نوع تخلفات مدارس غیردولتی گفت: تخلفاتی که منجر به لغو شده است عبارتند از اخذ شهریه اضافه و به کارگیری نیروی مرد چون در مدارس دخترانه شهر تهران اجازه به کارگیری نیروی مرد وجود ندارد همچنین برخی مدارس دستورالعمل ثبت‌نام را دربحث سن رعایت نکرده بودند و 17 مدرسه هم تذکر کتبی دریافت کردند که به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های صادره توسط وزارتخانه بود.

وی درباره نوع شهریه مدارس غیردولتی عنوان کرد: امسال شهریه را براساس الگوی شهریه تعیین کردیم و براین اساس شهریه مصوب براساس ساعات فوق برنامه درسی و درسی مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش تعیین شده است و آنچه خانواده‌ها باید هنگام ثبت نام پرداخت کنند شهریه ثابت است و به جز شهریه ثابت چند شهریه تحت عنوان اختیاری تعیین شده است که یکی از آنها هزینه فعالیت‌های تابستانی است و این فعالیت‌ها باید اختیاری باشد و نباید تدریس کتاب‌های سال تحصیلی جدید باشد، هزینه برنامه‌های تابستانی 10 درصد کل هزینه ثابت مدارس غیردولتی است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی افزود: هزینه اختیاری دوم فعالیت‌های فوق برنامه خارج از برنامه‌های درسی است و هنوز هیچ برنامه‌ای را در اینباره به مدارس غیردولتی ارائه نکرده‌ایم و الان این سامانه در اختیار موسسان قرار گرفته است و تا پایان مرداد می‌توانند اطلاعات برنامه‌ها را در سامانه ثبت کنند و تا نیمه شهریور مناطق بررسی و برنامه‌ها را تایید می‌کنند و در صورت تایید هزینه‌های مربوط به فوق برنامه‌های درسی می‌توانند آنها را به صورت اختیاری از خانواده‌ها دریافت کنند.

زینی‌وند مطرح کرد: خانواده‌ها از دو طریق از شهریه مدارس مطلع شوند، نخست به پورتال سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به آدرس http://mosharekatha.ir/ مراجعه کنند و از قسمت مربوط به شهریه از شهریه مدارس مطللع شوند یا اپلیکشین استعلام میزان شهریه را از همین سایت دانلود کنند و با استفاده از آن از میزان شهریه مصوب، فوق برنامه‌ها و هزینه برنامه‌های تابستانی و حتی پیش دبستانی‌های غیردولتی مطلع شوند.

وی تاکید کرد: آنچه که خانواده‌ها به هنگام ثبت نام باید به مدارس پرداخت کنند نخست شهریه ثابت است که باید در معرض دید آنها قرار بگیرد و دوم هزینه فعالیت‌های تابستانی به صورت اختیاری است و شهریه علی الحساب نداریم و اگر مدرسه‌ای این کار را انجام دهد در حال تخلف است  و به دنبال ایجاد زمینه برای دریافت شهریه بیشتر است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره سامانه ثبت و پاسخگویی به شکاتیات مردمی گفت: خانواده‌ها می‌توانند به مراجعه به پورتال سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در قسمت شکایت‌ها، موارد مدنظر را ثبت کنند و هیچ‌گونه کد دانش‌آموزی از آنها دریافت نمی‌شود و اطلاعات خانواده‌ها به صورت محرمانه در اختیار سازمان مدارس غیردولتی است بنابراین اگر مدرسه ای شهریه اضافه می‌گیرد یا برنامه‌های تعیین شده را در طول سال ارائه نمی‌دهد آن را در سامانه شکایت‌ها ثبت کنند و در آن سامانه شماره تلفن خود را ارائه دهند که نتایج پیگیری‌ها اعلام خواهد شد. هم اکنون 5 تیم در سازمان مدارس غیردولتی مسئول رسیدگی به شکایت‌هایی است که به دست ما می‌رسد.

وی بیان کرد: مهمترین هدف در طراحی سامانه‌های مدارس غیردولتی ارتباط مستقیم با مردم،صرفه جویی در زمان و افزایش کارایی در عملیات سازمانی و ارائه خدمات بهتر به شهروندان است و براین اساس 13 سامانه راه اندازی شده است و سامانه آنلاینی وجود دارد و زمانی که ناظر به مدرسه‌ای می‌رود و موردی را بررسی می‌کند همان لحظه رئیس سازمان مدراس غیردولتی در جریان نظارت او از مدرسه قرار می‌گیرد و اداره ارزیابی و عملکرد پیگیری می‌کند.

زینی وند در پایان گفت: براساس مصوبه مجلس تنها مرجع صدور مجوز پیش دبستانی آموزش و پرورش است و مراکزی که این مجوز را نداشته باشند، اجازه ثبت نام نوآموزان را ندارند.

ارسال نظرات