باغ دولت آباد یزد یکی از باغهای بزرگ ایران بوده که دارای مرتفع ترین بادگیر شناسایی شده در ایران است.
کد خبر: ۹۰۴۰۰۷۵
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد،شهر یزد دارای آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. اگر برای سفر نوروزی خود این شهر را انتخاب کرده اید، بازدید از مجموعه تاریخی باغ دولت آباد را از دست ندهید.
باغ دولت آباد یزد یکی از باغ‌های بزرگ ایران است که در اصلی این مجموعه در خیابان شهید رجایی قرار گرفته است و در دیگری که در بلوار دولت آباد قرار دارد ورودی نداشته و تقریباً در دست مرمت و بازسازی است. به همین علت تردد از در اصلی انجام می‌گیرد.

این باغ دارای مرتفع‌ترین بادگیر شناسایی شده در ایران است. مساحت زمین‌های باغ در اسناد مختلف تاریخی ۲۰۰۰ جریب ذکر شده است. مساحت کل عرصه و اعیان این باغ که محصور است حدود ۴۰۰۰۰ متر مربع می‌باشد.

عناصر تشکیل دهنده باغ دولت آباد عبارتند از: چند عمارت شامل: عمارت تالار آیینه، عمارت سردر، عمارت بهشت آیین، عمارت بادگیر، عمارت حرمخانه یا حرمسرا، عمارت تهرانی، عمارت مستخدمین یا خانه‌ی خدم و حشم و آشپزخانه‌ها و دیوان خانه به شکل مثمن، ساباط، آب انبار، درشکه خانه، اصطبل تابستانه و زمستانه و همچنین دارای قنات، حوض‌ها و جداول آب متعدد در فضای باغ است.

قنات تاریخی عظیم و مهم دولت آباد با قدمتی بیش از دویست سال از بهم پیوستن پنج رشته قنات تشکیل شده که از ارتفاعات مهریز سرچشمه می‌گرفته و پس از مشروب کردن بخشی از اراضی مهریز و به کار انداختن چند آسیاب آبی و پس از طی بیش از ۵۰ کیلومتــر به یزد می‌رسیده و آبادی‌هایی چند در اطراف یزد، چون آبشاهی، خــرمشاه و باغ دولت آباد را آبیاری می‌کرده است. اما این باغ در حال حاضر توسط چاه نیمه عمیق مجاور باغ آبیاری می‌شود.
ارسال نظرات