یادداشتی به قلم دکتر سمیرا دهقانی

پیام هل من مبارز سردار سلیمانی و احیاء دوباره نهضت عاشورایی/ مسئولیت مدیران در این شرایط چیست؟

سمیرا دهقانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان قروه در یادداشتی به سخنرانی سردار قاسم سلیمانی پرداخت
کد خبر: ۹۰۴۰۶۱۰
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، سمیرا دهقانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان قروه در یادداشتی به سخنرانی سردار قاسم سلیمانی پرداخت و نوشت:

در زمانی که مشکلات اقتصادی ملت سربلند ایران را آزرده خاطر نموده است و مطالبه گری آنان نیز به حق می‌باشد، سخنان حماسی و شجاعانه سردار سلیمانی در همدان و دعوت از شیطان بزرگ برای نبرد بزرگ و سرنوشت ساز شور و نشاط انقلابی را دوباره احیاء نمود و مسئولین ما باید بدانند مردم نجیب ایران امثال سردار سلیمانی‌ها را خواستارند که با عملکرد متعالی و طنین حماسی خود دل‌های آنان را دوباره در ریل انقلاب قرار دهد. شور هل من مبارز سردار دل‌ها جریان عاشورایی را در رگ‌های ملت دوباره احیاء نمود و استوارترین پیام اقتدار ملت به جهان مخابره نمود و این همان سربلندی است که ملت از خادمین خود انتظار دارند.

باید آگاه بود و دانست که؛ ملت نجیب ایران سرافرازانه در حال گذار از شرایط سخت اقتصادی هستند و امروز دیگر نوبت مسئولین در همه سلسله مراتب است که در عمل به این نجابت ملت پاسخ انقلابی دهند، همچنان که سردار بزرگ اسلام در حوزه امنیت ملی و در زمان مناسب پاسخ کوبنده به استکبار جهانی عرضه کردند.

شرایط نامناسب اقتصادی نیز با اتحاد بین جناح‌ها و مدیریت جهادی و استفاده بهینه از منابع داخلی در کوتاهترین زمان ممکن قابل رفع می‌باشد و اگر هم مشکلی در جایی وجود داشته باشد، یکی از اصلیترین علل آنان نبود روحیه جهادی مدیران و جزیره‌ای عمل کردن آنان در بدنه مدیریتی است.

برای لبیک به ندای مقتدای همه آزادگان جهان حضرت امام خامنه‌ای و سرباز سربلند ایشان سردار سلیمانی در حوزه مدیریتی ارائه چند راهکار ضروری به نظر می‌رسد:

فراتر از جناح و قطب بندی‌ها به گزینش و ارزیابی عملکرد مدیران پرداخته شود. آنچه امروزه در برخی سیستم‌ها وجود دارد این است که؛ افرادی با منتسب کردن خود به جناح‌ها و قطب بندی‌های مختلف بر استقلال تصمیم گیری مدیران اثرات منفی گذاشته اند تا آن اندازه که در تعیین سلسله مراتب اداری نیز مدیران دست به عصا اقدام می‌نمایند.

جالبتراز این موضوع؛ خیلی از مدیران تمایل دارند در تعاملات و فعالیت‌های مثبت خود برای توسعه سیستم، فعالیت‌های زیادی انجام دهند، اما در قدم‌های نخست با تخریب یا منتسب کردن آنان به جناح خاص یا بازی‌های تبلیغاتی قدرت ادامه حرکت در مسیر تصمیم گیری از برخی از آنان سلب می‌نمایند و آنان نیز تمایل پیدا میکنند، برای دوری از تهمت و حرف و حدیث‌های بعدی، به صورت لاکپشتی حرکت نمایند که البته این موضوع عمومیت ندارد و بعضی از مدیران با شجاعت در این مسیر‌ها حرکت میکنند، اما با توجه به سنگ اندازی‌های مختلف این حرکت شجاعانه کند می‌گردد.


از مدیران مطالبه گری واقعی شود و بطور شفاف عملکرد آنان زیر نقد وبررسی قرار گیرد. شاخص‌های عملکرد مدیران بایستی براساس معیار‌های مشخصی همچون اصول تعالی خدمات، کارت ارزیابی متوازن و ... تعریف گردد و به صورت دوره‌ای حداقل هر سال یکبار این ارزیابی‌ها صورت پذیرد و مدیران هم در جریان شاخص‌ها و هم در جریان نتیجه ارزیابی عملکرد با تاکید بر رفع مشکلات و نه به صورت بروکراتیک پرداخته شود.


بروکراسی‌های زائد برداشته شود و از مدیران جهادی حمایت ویژه انجام پذیرد.

مدیران خود را ازمردم جدا ندانند و انگیزه لازم برای مشارکت‌های عمومی در مردم ایجاد نمایند.
سرمنشاء‌های تهمت و افتراء در سطوح سازمانی خشکانده شود.

وحدت که اصلی‌ترین فاکتور پیشرفت در ش. هست به معنای واقعی و در عمل جاری گردد.

آموزش‌های تخصصی در بحث رفتار سازمانی و منابع انسانی در اولویت قرار گیرد.

از وجود مشاورین و متخصصین علم مدیریت برای مدیران استفاده شود.

از مدیرانی که سوابق قبلی آنان آنچنان شایسته نیست ولو منتسب به جناح و گروهی خاص، شجاعانه استفاده مجدد نگردد.
از مدیران؛ عمل جهادی و خلاقانه مطالبه شود.

معنویت گرایی سازمانی در ادارات پیاده گردد.

رضایت مندی کارکنان به طور حرفه‌ای بررسی گردد و اقدامات اساسی برای انگیزه کاری کارمندان انجام گیرد.

برداشتن مدیران حاشیه‌ای و فیل‌های سفید مدیریتی در اولویت قرار گیرد. یکی از اصولیترین اصلاح ساختار‌ها دور ریختن فیل‌های سفید مدیریتی است که یعنی افرادی که در سیستم‌های مدیریتی سال‌ها بدون آنکه کارایی آن‌ها به اثبات برسد صرفا به دلیل آنکه سوپاپ اطمینانی برای مدیران نالایق باشند در سیستم هزینه سربار هستند که عملکرد سازمان را به حد زیادی کاهش می‌دهند. این افراد که شناسایی آنان در سیستم‌های مدیریتی کار چندان دشواری نیست خطرات بسیاری برای مجموعه به همراه دارند. این افراد باور‌های انقلابی و اسلامی را با وجه بدی که در جامعه دارند بازیچه خود قرار داده و نتیجه آن کاهش باور‌های عمومی به ارزش ها، بدبین کردن سیستم به عملکرد مدیران و ... است. بدیهی است این یکی از معظلات مدیریتی است که به راحتی قابل شناسایی و مطرح کردن است و می‌باید یکی از اولویت‌های مدیریتی باشد.

درد مردم احساس گردد و برای التیام و بهبود این رنج‌ها از هیچ تلاشی فروگذاری نشود.


عدالت سازمانی به معنای واقعی احیاء گردد.

شایسته سالاری و نخبه پروری به معنای واقعی در فرایند‌ها تعریف گردد. وضعیت عدم پرداختن به شایسته سالاری در بعضی از ادارات بسیار نگران کننده است. در این سیستم ها؛ چرخه انفجار نادانی به وجود آمده و در حال تسری است. به گونه‌ای که؛ مدیران از ترس از دست دادن جایگاه خود، افراد کم توان را مورد حمایت ویژه خود قرار میدهند که این چرخه خطر انفجار نادانی ایجاد خواهد کرد. بعضی از مدیران در حقیقت دنبال چرخه انفجار نادانی هستند و به همین خاطر مخاطرات حضور آنان برای جامعه بسیار دردسرساز است.

امید است با اتحاد و همدلی همه مدیران جهادی در مسیر اقتدار ایران اسلامی پاسخ مناسبی به یاوه گویی‌های همه بدخواهان نظام اسلامی ایران سربلند داده شود.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات