خبرهای داغ:
در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان قم مطرح شد

لزوم ایجاد نماد برای خدیجه انقلاب اسلامی در قم/ انتقاد از عدم شرکت مدیران در مراسم تشییع پیکر شهدای مدافع حرم

در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان قم برای ایجاد نماد برای محرزیه بوسعدی لائیب ملقب به خدیجه انقلاب اسلامی در استان تاکید شد.
کد خبر: ۹۰۴۰۶۶۰
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
لزوم ایجاد نماد برای خدیجه انقلاب اسلامی در قم/ انتقاد از عدم شرکت مدیران در مراسم تشییع پیکر شهدای مدافع حرم
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان قم عصر امروز در سالن جلسات امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد.

سید جواد هاشمی در ابتدای این جلسه با اشاره به وضعیت گلزار‌های شهدای استان قم اظهار کرد: ۷۲ گلزار شهید در استان داریم که بیشتر آن‌ها در روستا‌ها است، بودجه‌ها برای این گلزار‌های شهدا در اختیار بخشداری‌ها و دهیاری‌ها است.

وی ادامه داد: در گلزار شهدای علی بن جعفر ۳ هزار و ۵۰۰ شهید، در گلزار شهدای شاه ابراهیم ۴۵۰ شهید، در گلزار شهدای شیخان ۷۵۰ شهید و در قبرستان بقیع پیکر ۱۷ شهید مدفون است. باید توجه بیشتری به گلزار‌های شهدا در روستا‌های قم شود، دستگاه‌ها بودجه‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند و باید گزارشی از عملکرد خودشان در این زمینه را بدهند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم افزود: باید جلساتی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بخش‌های استان برگزار شود، همچنین نیازمند ساماندهی تصاویر شهدا در سطح شهر قم هستیم، اکثر نصب این تصاویر به درخواست والدین شهدا نصب شده است.

هاشمی در پایان مدیران استان قم را در مراسم‌های تشییع شهدای مدافع حرم استان غایب دانست و تصریح کرد: این مساله موجب دلگیری خانواده‌های این شهدا می‌شود.



برگزاری ۸۰۰ یادواره شهید در سال

احمد حسینی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم در ادامه این جلسه با اشاره به وضعیت گلزار‌های شهدای ایران اظهار کرد: ساماندهی این گلزار‌های شهدا در کشور جزو تکالیف برنامه ششم توسعه است.

وی ادامه داد: هر سال ۸۰۰ تا هزار یادواره شهدا در استان قم با محوریت شهدای اقشار مختلف برگزار می‌شود.



حسن عابدی در بخش دیگری از جلسه با اشاره به تعداد شهدای ورزشکار استان قم اظهار کرد: ۲۶۰ شهید ورزشکار در استان شناسایی کردیم؛ در سال ۹۶ به منازل خانواده‌های ۱۴۶ شهید دفاع مقدس و مدافع حرم استان قم رفتیم و استان برتر در این زمینه شناخته شدیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته نخستین کنگره شهدای جوان مدافع حرم در قم برگزار شد و خانواده‌های شهدا از ۱۶ استان در این کنگره شرکت کردند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم افزود: اماکن ورزشی را به نام شهدا در استان نامگذاری می‌کنیم، همچنین مسابقات ورزشی هم در قم به نام شهدا برگزار می‌شود و کتاب‌هایی در خصوص شهدا توسط تشکل‌های استان قم منتشر شده است.



ضرورت بزرگداشت خدیجه انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد لطفی نیاسر در ادامه این جلسه با اشاره به تهیه برنامه‌های ویژه شهدا در استان قم اظهار کرد: برنامه‌های سه تا ۶۰ دقیقه برای شهدا به خصوص شهدای انقلاب با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در صدا و سیمای مرکز قم در حال تولید است.

وی ادامه داد: باید برای شهدای شاخص استان قم از جمله شهید زین الدین بازی‌های رایانه‌ای تولید شود، چنین بازی‌های مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.

مدیرکل صدا و سیمای استان قم افزود: یک زن فرانسوی به نام محرزیه بوسعدی لائیب ملقب به خدیجه انقلاب اسلامی، تمام ثروتش را در راه انقلاب هزینه کرد و پس از مرگش، پیکر او در قم به خاک سپرده شد و مزار این بانو در غربت فراوانی به سر می‌برد، او گرچه که جزو شهدا نیست، اما باید نمادی برای او در قبرستان بقیع، ایجاد شود.



۲۰ درصد بودجه فرهنگی در اختیار برنامه‌های ایثار و شهادت است

سید مهدی صادقی در بخش پایانی جلسه با اشاره به ضرورت توجه به گلزار‌های شهدای استان قم اظهار کرد: حفظ و رونق این گلزار‌ها وظیفه همگانی است، اما وظیفه شهرداری و بخشداری در این خصوص سنگین‌تر است.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد بودجه فرهنگی نهاد‌های دولتی در اختیار برنامه‌های ایثار و شهادت است و باید به این مساله در دستگاه‌ها توجه شود، همچنین باید نامگذاری معابر در استان قم هم به نام شهدا در اولویت قرار بگیرد.

استاندار قم افزود: مقبره بانوی فرانسوی محرزیه بوسعدی لائیب ملقب به خدیجه انقلاب اسلامی به عنوان نمادی از ایثار هم باید از بودجه فرهنگی مورد بازسازی قرار بگیرد، همچنین به تولید بازی‌های رایانه‌ای برای شهدا هم در استان توجه شود.

صادقی، ساماندهی گلزار‌های شهدای استان قم را ضروری دانست و تصریح کرد: باید برای این گلزار‌ها طرح داشته باشیم و از بودجه فرهنگی در این زمینه هزینه کنیم، همچنین مدیران دستگاه‌های استان قم باید نسبت به شناسایی شهدای خود اقدام کنند و در طول سال به خانواده‌های این شهدا سرکشی داشته باشند.

وی ادامه داد: در بخش آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بهتر از این می‌توانیم عمل کنیم، دانش آموزان باید در برگزاری برنامه‌های مرتبط با ایثار و شهادت در مدارس مشارکت داشته باشند.

استاندار قم افزود: گاهی فراموش می‌کنیم که شهدا با ایثارگری‌های خودشان انقلاب را به پیروزی رساندند و تا همین امروز هم برای حفظ این انقلاب در حال ایثار جان خود هستند، به برکت خون شهدا ماندیم، به خاطر این خون‌ها دشمنان از حمله به کشورمان هراس دارند.

صادقی، جانبازان را صبور دانست و تصریح کرد: آن‌ها با وجود مشکلات جسمی شان، اما انتظاری ندارند و اجر جانبازان کمتر از شهدا نیست، انسان با حضور در منازل خانواده‌های شهدا و صحبت با والدین آن‌ها احساس خجالت می‌کشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات نباید ما را از بزرگداشت شهدا بازدارد، این یک وظیفه دینی و ملی ما است، بخشداران در استان قم باید نسبت به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بخش‌ها توجه کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار