عضو شورای شهر یزد گفت: در حال حاضر و با این وضعیت خشکسالی چاره ای جز بازچرخوانی آب از پساب ها وجود ندارد و این موضوع در استان یزد، امری حیاتی است که اراده، همت و تعامل مسئولان و دستگاه های اجرایی استان یزد را می طلبد.
کد خبر: ۹۰۴۰۸۷۰
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، امروزه مفهوم شهر‌ها بدون فضای سبز موثر در اشکال گوناگون آن دیگر قابل تصور نیست؛ پیامد‌های توسعه شهری و پیچیدگی‌های معضلات زیست محیطی آن‌ها موجودیت فضای سبز و گسترش آن برای همیشه اجتناب ناپذیر کرده اند.

اما کمبود آب و خشکسالی‌های متوالی در اوضاعی که تامین آب شرب برخی استان را با مشکل مواجه کرده است نه تنها گسترش و افزایش فضای سبز را به بحران جدی تبدیل بلکه حتی حفظ فضای سبز موجود را با چالش روبرو کرده است.

شهر یزد به جهت قرارگیری دراقلیمی خشک و بیابانی با معضلات و مشکلات بی پایانی در حوزه خشکسالی و کم بود آب مواجه است که باید دید مسئولان شهری یزد برای حفظ فضای سبز موجود چه تدابیری اندیشده اند؟

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، گفت: سرانه فضای سبز در دوره چهارم شورای شهر ۲/۱۳ مترمربع به ازای هر فرد بوده این مقدار در پایان دوره چهارم یعنی شهریور ماه ۱۳۹۶ به ۲/۱۵ مترمربه به ازای هر نفر رسیده است.

«مهدی کاشفی زاده» اذعان داشت: نکته‌ای مهمی که در این رابطه مغفول مانده، تعریف فضای سبز است به عنوان مثال شاید ما بگوئیم استان مازندران به خاطر جغرافیا اقلیمی خود بیشترین فضای سبز را دارد، اما منظور از فضای سبز و سرانه‌ای که از آن اعلام می‌شود، فضای سبز تحت اختیار و مدیریت شهرداری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار فضای سبز در شهر یزد کم داریم، ادامه داد: سرانه فضای سبز شهر یزد وضعیت خوبی دارد، اما برای رسیدن به میزان استاندارد ما کمبود حدود ۷۰۰ هکتاری مواجه هستیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد، حفظ فضای سبز موجود سیاست اصلی شهرداری است، اذعان داشت: ما در این حوزه تلاش خود را در حفظ فضای سبز موجود قرار دادیم، اما در عین حال باید برای افزایش فضای سبز و رسیدن به معیار مطلوب نیز برنامه ریزی کنیم.

کاشفی زاده، با بیان این چالش که «آیا ما با این کمبود آب و خشکسالی میتوانیم فضای سبز جدید اضافه کنیم و یا حتی فضای سبز موجود را حفظ کنیم؟»، تاکید کرد: در این حوزه شهرداری چندین اقدام مانند بازگرداندن پساب فاضلاب به چرخه، اختصاص یک کنتور آب چاه در کنار آب شرب، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و کاشت گیاهان کم آبخواه را در دست پیگیری دارد.

وی در رابطه با روند بازگرداندن پساب فاضلاب، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه که استانداری یزد در سالیان گذشته داشته است بنابراین بوده که از مجموع پساب فاضلاب، ۳۰ لیتر بر ثانیه به شهر یزد، ۹ لیتر بر ثانیه به شهر شاهدیه و ۹ لیتر به شهر زارچ اختصاص یابد که با مخالفت وزارت نیرو این موضوع از دستور کار خارج شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد اضافه کرد: از آنجا که این پساب فاضلاب باید تصفیه شود وزارت نیرو اعلام کرده اگر کسی بنایی بر استفاده از این پساب را دارد باید بر روی آن سرمایه گذاری کرده، تصفیه خانه ساخته و در نتیجه از پساب آن استفاده کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر و با این وضعیت خشکسالی چاره‌ای جز بازچرخوانی از آب‌های پساب وجود ندارد و این موضوع در استان یزد، امری حیاتی است که اراده، همت و تعامل مسئولان و دستگاه‌های اجرایی استان یزد را می‌طلبد.

کاشفی زاده خاطرنشان کرد: مجموع سیاست گذاری باید به سمتی برود که هرجا متجمع آپارتمانی، بیمارستان ها، هتل‌ها و ... وجود دارد الزام برای ساخت تصفیه خانه نیز ایجاد شود.

عضو شورای شهر یزد ادامه داد: نکته دومی که وجود دارد، استفاده از فاضلاب شهری یزد است؛ طبق اعلام ریاست آب و فاضلاب شهری یزد، فاضلاب کشی تمام شهر یزد، نیازمند زمانی بین ۳ تا ۴ سال و اعتباری حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه غالب آبیاری فضای سبز شهر یزد توسط آب چاه‌ها انجام می‌شود، گفت: بخش کمی از فضای سبز شهر یزد با آب شرب آبیاری می‌شود با این حال هم چندین کنتور آب شرب شهرداری بسته و به آبفای شهری تحویل داده شده است.
ارسال نظرات