خبرهای داغ:
گیاه کینوا که از آن به عنوان خاویار گیاهی نام برده می شود و یکی از محصولات کشاورزی با ارزش غذایی بالاست، برای نخستین بار در شهرستان شبستر آذربایجان شرقی کشت شد.
کد خبر: ۹۰۴۰۹۰۴
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، مدیرجهاد کشاورزی  شبستر در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار داشت: با در نظر گرفتن منابع آبی موجود منطقه و اصلاح الگوی کشت، جایگزینی و کشت محصولات با نیاز آبی کمتر از اولویت ها و برنامه های اصلی جهاد کشاورزی است.
جعفرصادقی افزود: حفظ منابع آب و خاک جز با تغییر الگوی کشت و اصلاح روش‌های آبیاری از سنتی به تحت فشار امکان پذیر نیست و در این راستا برای اولین بار در شهرستان شبستر و در اراضی شهر وایقان محصول کینوا کشت شده است.
وی با اشاره به خواص خوراکی و دارویی این گیاه، گفت: مقدار پروتئین دانه و وجود انواع ویتامین ها و اسیدهای آمینه که کینوا را به خاویار گیاهی معروف کرده است و همچنین مقاومت این گیاه به کم آبی و شوری بالا ، می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات با نیاز آبی بالا از جمله سبزی و صیفی باشد.
صادقی اضافه کرد: در شرایطی که منابع آبی منطقه با افت آب‌های زیرزمینی مواجه بوده و میانگین بارندگی سال های اخیر نسبت متوسط بلند مدت کاهش یافته است، کشت کینوا و سایر محصولات با نیاز آبی کمتر کمک شایانی در حفظ منابع آبی خواهد داشت.
گیاه کینوا در واقع یک پروتئین کامل است که کالری کمی دارد و کسانیکه رژیم غذایی لاغری دارند، می توانند از آن استفاده کنند.
کینوا برای تمامی گروه های خونی مفید است و منبع غنی از آهن، فسفر، ویتامین B، اُمگا3، منیزیم، کلسیم و لیزین می باشد و خاصیت متعادل سازی قند خون و دیابت را دارد.
قیمت این محصول که اغلب از آمریکای لاتین و کشور بولیوی وارد کشور می شود، هر کیلوگرم حدود 120 هزار تومان است.

ارسال نظرات