خبرهای داغ:
فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی خبر داد

کشف و ضبط سنگ صندوقچه‌ای شکل حین حفاری غیر مجاز در مجاورت معبد مهر مراغه

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از کشف سنگ صندوقچه‌ای شکل حین حفاری غیرمجاز در روستای ورجوی از توابع شهرستان مراغه خبر داد.
کد خبر: ۹۰۴۱۲۵۳
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، محبوب ساسانی اظهار داشت: در پی دریافت گزارش مردمی و اطلاعات واصله مبنی بر حفاری غیر مجاز در منزل مسکونی و در مجاورت معبر مهر واقع در روستای ورجوی از توابع شهرستان مراغه به قصد کشف اموال تاریخی- فرهنگی پیگیری موضوع با هماهنگی فرماندهی انتظامی شهرستان مراغه، اداره آگاهی و مقام قضایی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پس از بررسی، تحقیقات میدانی و شناسایی محل، ضمن اشرافیت کامل به محل با تمهیدات لازم به استناد دستور مقام قضایی و رعایت موازین شرعی و قانونی طی بازدید از منزل شخصی به همراه عوامل انتظامی در قسمتی از حیاط حفاری در ابعاد 5/2 * 3 مشاهده گردید که در پی آن یک قطعه سنگ صندوقچه‌ای شکل دارای تزئینات کشف شده بود.

ساسانی با بیان اینکه عامل دستگیر شده مالک مجاور اثر بوده است، ادامه داد: پیش از این و در این خصوص به همه مالکان مجاور اثر آموزش و توضیحات لازم با یادآوری ملاحظات قانونی توسط اداره میراث فرهنگی مراغه و پایگاه حفاظتی این یگان مستقر در شهرستان ارائه شده بود، با این حال مالک مجاور اثر با بی‌اعتنایی و با اقدام غیر قانونی قصد کشف اموال تاریخی و فرهنگی را داشت که با همکاری دوستداران میراث فرهنگی از اجرای هدف خود بازماند.

وی در پایان با اشاره به مستندات قانونی، اعلام کرد: طبق ماده ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی- فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیا مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

ساسانی خاطرنشان کرد: از هم استانی‌های خواستاریم تا در صورت مشاهده مواردی از این قبیل به صورت شبانه‌روزی با شماره تلفن ۳۳۳۴۳۶۵۳-۰۴۱ ستاد یگان حفاظت اداره‌کل آذربایجان‌شرقی تماس حاصل کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها