خبرهای داغ:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خبر داد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از اجرای طرح استفاده مجدد از آب خاکستری در قم در راستای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی خبر داد.
کد خبر: ۹۰۴۱۳۳۹
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
اجرای طرح بازچرخانی و استفاده از آب خاکستری در قم

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، علی جان صادق پور در جلسه کارگروه هماهنگی امور عمرانی و زیربنایی استان که به ریاست معاون استاندار قم و با هدف بررسی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی برگزار شد، دانش بنیان بودن طرح‌ها، توجه به مردمی شدن اقتصاد، مدیریت مصرف، حمایت از تولید ملی و استفاده از همه ظرفیت‌های دولتی و بخش خصوصی را رویکرد شرکت آب و فاضلاب قم در طرح‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد.

وی احداث نیروگاه برقابی بر روی خط انتقال آب و نصب شیرآلات کاهنده مصرف آب، احداث و توسعه نیروگاه خورشیدی در تأسیسات شرکت و اجرای طرح بازچرخانی و استفاده مجدد از آب خاکستری در مجتمع‌ها و مصرف‌کننده‌های عمده را از جمله پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت آب و فاضلاب قم ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به تشریح جزییات نیروگاه برقابی احداث شده در تصفیه‌خانه آب قم پرداخت و ابراز کرد: خط آبرسان نیروگاه، از خط لوله ۱۸۰۰ میلی‌متری سرشاخه‌های دز منشعب شده و پس از به حرکت درآوردن توربین و تولید انرژی توسط ژنراتور، مجدداً به خط لوله ۱۸۰۰ میلی‌متری سرشاخه‌های دز باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه نیروگاه برقابی قم با استفاده از ظرفیت هیدرولیکی خطوط انتقال انرژی الکتریکی تولید می‌کند، توان تولید این نیروگاه را سه مگاوات معادل انرژی مورد نیاز ۷ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در مجموع این نیروگاه با سرمایه‌گذاری ۱۷۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.

صادق پور کاهش استهلاک شیر‌های کنترلی، توان تولید برق سازگار با محیط زیست، ایجاد درآمد برای سرمایه پذیر و سرمایه‌گذار، استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود خطوط انتقال آب، استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی و انتقال دانش و اشتغال‌زایی را از جمله ویژگی‌های این پروژه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه نیروگاه خورشیدی آبفای قم در دو فاز در مساحت ۲۰۰ مترمربع و با هزینه دو میلیارد ریال و به ظرفیت ۴۵ کیلووات به بهره‌برداری رسیده است اظهار کرد: با افتتاح این نیروگاه بیش از ۲۰ درصد نیاز برق ساختمان اداری شرکت آب و فاضلاب از این طریق تأمین می‌شود و در واقع الزام قانونی شرکت را در این زمینه به اجرا رسانده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نصب و راه‌اندازی آسان، بازدهی بالا و عدم نیاز به باطری برای ذخیره انرژی الکتریکی و به صفر رساندن هزینه‌های نگهداری را از جمله مزایای نیروگاه خورشیدی برشمرد.

وی احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۳ مگاوات در اراضی مخازن معصومیه را از جمله برنامه‌های آینده شرکت آب و فاضلاب اعلام و خاطرنشان کرد: بخشی از آب شهر مقدس قم توسط مخازن و ایستگاه پمپاژ موجود از این تأسیسات تأمین می‌شود و نقشی استراتژیک در پایداری و تأمین فشار و دبی شبکۀ شمال شهر قم دارد.

صادق پور تاکید کرد: در همین راستا و با توجه به مباحث مهم پدافند غیرعامل در مسیر تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز ایستگاه‌های پمپاژ و تأسیسات آبرسانی در شرایط بحرانی و نیز کمک به پایداری شبکه برق این منطقه، تصمیم به احداث نیروگاه خورشیدی در تأسیسات معصومیه قم را به عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی توسط بخش خصوصی گرفتیم.

وی باز چرخانی و استفاده مجدد از آب خاکستری در مجتمع‌ها و مصرف‌کننده‌های عمده را از دیگر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت آب و فاضلاب قم عنوان کرد و افزود: آب خاکستری عمده فاضلاب خانگی را تشکیل می‌دهد که با فرایندی بسیار ساده و کم هزینه قابل تصفیه است که از آن می‌توان در مصارف فضای سبز، استفاده در تأسیسات، شستن خیابان‌ها و خودرو‌ها و... استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور گفت: بر اساس این قانون تمام هتل‌ها، بیمارستان‌ها، شهرک‌ها، مجتمع‌های مسکونی، ساختمان‌های دولتی و ادارات، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی و نظایر آن در صورتی که از سامانه‌های بازچرخانی آب و پساب استفاده کنند، مشمول دریافت مشوق‌ها و تخفیفات وزارت نیرو می‌شوند.

وی به برخی دیگر از اقدامات شرکت آب و فاضلاب در راستای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: تحویل رایگان پساب خام فاضلاب به دانشگاه قم برای آبیاری فضای سبز به منظور کاهش مصرف آب شرب، استفاده از پساب تصفیه‌خانه کوچک ۴۰۰ مترمکعبی شهر پردیسان برای آبیاری فضای سبز، انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری برای فروش پساب و... از جمله این اقدامات است.
ارسال نظرات