تمایل عمان به حضور بنیاد مستضعفان در ساخت آزادراه یک میلیارد دلاری، امکان صادرات کشاورزی از ایران به کشورهای دیگر با همکاری بنیاد، مواردی بود که در دیدار رئیس بنیاد مستضعفان و سفرای ایران مطرح شد.
کد خبر: ۹۰۴۱۶۳۱
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲


به گزارش  خبرگزاری بسیج ، دیدار سفیران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف با رئیس بنیاد مستضعفان امشب در محل بنیاد انجام شد.

در این دیدار معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت:‌ شرکت‌ها و امکانات خوبی در ایران داریم، این فقط در حوزه اقتصادی نیست و کارهای بزرگی در حوز‌ه‌ اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و غیره انجام شده است.

سیدمحمدکاظم سجادپور اضافه کرد: نقش این دیدارها انسجامی علمی در مورد سیاست‌ها در خارج از کشور است؛ به این انسجام می‌رسیم که سیاست‌های دولت اقتصادمحور است. 

سجادپور افزود:‌ سیاست و اقتصاد در هم تنیده هستند و انسجام این دو حوزه ضرورت کاری بنیادین کار ما است.

معاون وزیر امور خارجه گفت:‌ سومین نقش دیدار امروز انبساطی است. سیاست دشمنان ایران بستن و منقبض کردن فضای بین‌المللی ما است، باید با هر وسیله انبساط بین‌المللی و منطقه‌ای را فراهم کنیم و فکر کنم، وظیفه ما باز کردن فضا برای کنش‌کران اقتصادی در حوزه بین‌المللی که در نهایت سود آن به مردم می‌رسد.

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم سفیر ایران در فیلیپین اظهار داشت: ضرورت دارد موضوع صادرات محصولات کشاورزی ایران به فیلیپین همه جانبه نگریسته شود، در حال حاضر سیب ایران در فیلیپین 40 دلار و گیلاس 50 دلار قیمت دارد؛ پروژه چند میلیارد دلاری با کمک فیلیپینی‌ها در ایران اجرا خواهیم کرد که جای بنیاد در این پروژه خالی است و ضرورت دارد، بنیاد حضور یابد.

در ادامه مراسم اعلایی سفیر ایران در ونزوئلا گفت: طی هماهنگی با دولت ونزوئلا آمادگی داریم، در چهار حوزه با ایران نظیر صدور دارو و غیره همکاری کنیم.

در ادامه رحیمی سفیر ایران در نیجریه گفت: اگر بنیاد مستضعفان با راهبرد جدید خارج از کشور یکی از شرکت‌های توانمند خود که بالای یک میلیون دلار در سال امکان صادرات دارد، را در کشورهای هدف ثبت کند و توانمندی‌های را پشتیبانی کند، مناسب است.

رحیمی افزود: در نیجریه زمینه همکاری در حوزه کشاورزی با بنیاد وجود دارد، اما پیگیری‌ مجدانه از سوی ایران انجام نشده است که بنیاد با دستور رئیس بنیاد مستضعفان در حوزه ساخت‌وساز نقش مؤثری خواهد داشت. 

در ادامه سجادی سفیر ایران در ارمنستان اظهار داشت: آزادراه ایران - ارمنستان آماده ساخت است که ضرورت دارد بنیاد مستضعفان در این حوزه ورود کند.

در ادامه حیدری سفیر ایران در بوسنی و هرزگوین گفت: ایران در زمان جنگ بوسنی حمایت سخاوت‌مندانه و شجاعانه‌ای از مردم بوسنی داشت، اما پس از جنگ نتوانستیم این حضور را به تعامل اقتصادی و عملی تبدیل کنیم و عربستان و اروپای غربی در بوسنی برای خود پایگاه مناسبی ایجاد کردند.

در ادامه این مراسم، سفیر ایران در شیلی بیان کرد: ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه ارتباطات اقتصادی ایران و شیلی وجود دارد. در گذشته ارتباطات ویژه‌ای بین ایران و شیلی وجود نداشت؛ در شیلی ثبات اقتصادی و بالاترین شفافیت اقتصادی وجود دارد، آنجا هیچ رانتی رخ نمی‌دهد.

وی افزود: هر شرکتی که توانایی داشته باشد، می‌تواند وارد شیلی شود، البته یک شرکت ایرانی در حال حاضر در شیلی حضور دارد که در حوزه مس فعالیت می‌کند.

بنابراین این گزارش، در ادامه این مراسم سفیر ایران در عمان اظهار داشت:‌ در عمان شرکت‌های دولتی و خصوصی از حضور بنیاد در بخش فولاد، سیمان و ساختمان رضایت کامل دارند. 

شاهرودی به دیدار رئیس بنیاد مستضعفان و وزیر راه و شهرسازی در عمان اشاره کرد و گفت: ایجاد آزادراه و تونل در عمان در این دیدار بررسی شد، عمانی‌ها در هفته‌های گذشته به من اعلام کردند که مناقصه ساخت آزادراه برگزار خواهند کرد که ارزش آن یک میلیارد دلار است و چون  بنیاد مستضعفان آزادراه تهران - شمال را می‌سازد، آنها مایل بودند بنیاد در مناقصه این پروژه شرکت کند.

وی گفت:‌با توجه به تأسیس کارخانه سیمان در عمان حضور بنیاد در این آزادراه می‌تواند مکمل باشد.

در ادامه این دیدار همچنین محمدی سفیر ایران در اندونزی گفت: روابط خوب و دیپلماتیک مناسب بین ایران و اندونزی برقرار است و اندونزی بازار مناسبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی، سرمایه‌گذاری مشترک و تأمین نیازهای این کشور است.

ارسال نظرات