حجت‌الاسلام پارسانیا شکل‌گیری شبکه ملی اساتید را از اهداف طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی برشمرد و افزود: شکل‌گیری این شبکه علمی به تجمیع ظرفیت نخبگان این رشته در راستای جهت‌دهی بومی و اسلامی منجر می‌شود.
کد خبر: ۹۰۴۱۶۳۶
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام پارسانیا شکل‌گیری شبکه ملی اساتیدرا از اهداف طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی برشمرد و افزود: شکل‌گیری این شبکه علمی در هر یک از رشته‌های علوم انسانی، به تجمیع ظرفیت نخبگان این رشته در راستای جهت‌دهی بومی و اسلامی به علوم انسانی منجر می‌شود.

نشست خبری طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور حجت‌الاسلام پارسانیا،‌ عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران امروز در دانشگاه امام صادق(ع)‌ برگزار شد. 

وی با بیان اینکه این طرح توسط دانشگاه باقرالعلوم(ع) و با همکاری برخی نهادهای علمی و فرهنگی کشور برگزار می‌شود، گفت: رسالت دانشگاه باقرالعلوم(ع) کم به ارتقای سطح فرهنگ و دانش جامعه و رشد و گسترش علوم انسانی اسلامی، پاسخ به نیازهای نظری علوم انسانی در ایران، نوآوری دینی، علمی  و عقلانی در رشته‌های مختلف علوم انسانی و بازاندیشی درباره علوم انسانی اسلامی است. این دانشگاه از طریق تأسیس رشته‌های جدید، اصلاح روش‌های آموزشی، تربیت نیروی انسانی متخصص و علوم انسانی و تدوین متون تخصصی در زمینه‌ علوم انسانی فعالیت می‌کند. 

پارسانیا بیان اینکه طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی از تابستان سال 94 با هدف آموزه‌های تخصصی علوم انسانی آغاز شد، افزود: مخاطبین این طرح دانشجویان کارشناسی هستند که پس از فراخوانی، ثبت‌نام،‌ مصاحبه و پذیرش، به اردوی آموزشی تابستان دعوت می‌شوند و در صورت احراز انگیزه و توان علمی لازم، به این طرح می‌پیوندند. این دانشجویان کسانی‌اند که رتبه‌شان زیر 3 هزار است. در ثبت‌نام اولیه 1000 نفر پذیرش و به دلیل محدودیت امکانات تنها 250 نفرشان جذب طرح می‌شوند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه فاز اول طرح گفتمان آموزش‌محور است و برای پنج سال و بر اساس 60 واحد درسی برنامه‌ریزی شده است، گفت: جلسات و برنامه‌های این طرح علاوه بر اردوی آموزشی تابستان و اردوی آموزشی کوتاه‌مدت زمستان، شامل کارگاه‌هایی به صورت دو هفته یک بار در طی سال تحصیلی است. این کارگاه‌ها در شهر تهران برگزار می‌شود و دانشجویان غیر حضوری گفتمان می‌توانند به صورت مجازی در آن شرکت کنند. پس از پایان فاز اول، دانشجویان وارد فاز دوم یعنی پنج سال پژوهش‌محورِ طرح گفتمان می‌شوند. 

پارسانیا افزود: فاز سوم طرح، شبکه‌سازی و شکل‌گیری شبکه ملی اساتید و نخبگان علوم انسانی است. پس از طی مراحل اول و دوم، مخاطبان گفتمان، با سایر اساتید جوان، هم‌فکر و هم‌دغدغه در سراسر کشور مرتبط شده و به شکل گروهی به تعمیق و توسعه علوم انسانی متناسب با رویکردهای دینی و بومی خواهند پرداخت. شکل‌گیری این شبکه علمی در هر یک از رشته‌های علوم انسانی، می‌تواند به تجمیع ظرفیت نخبگان علوم انسانی،‌ در راستای جهت‌دهی بومی و اسلامی به علوم انسانی منجر شود. 

عضو شورای سیاست گذاری مجمع عالی حکمت اسلامی درباره محتوا و سرفصل‌های آموزشی طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی گفت: این سرفصل‌ها شامل مباحث مقدماتی، مباحث بنیادین و عمومی و مباحث تخصصی رشته‌های علوم انسانی است. به عنوان نمونه در مباحث تخصصی دروسی مثل حقوق، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی، علوم اقتصادی، فلسفه، مدیریت و علوم سیاسی قرار دارد. 

پارسانیا درباره تفاوت این طرح با سایر طرح‌های علوم انسانی کشور گفت: تفاوت طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی با سایر طرح‌های مشابه در بلند مدت بودن آن و تخصصی بودن دوره‌هاست. در طرح‌هایی مثل ولایت و کوثر دوره‌ها به صورت عمومی و مقطعی برگزار می‌شود. 

ارسال نظرات