نشست تخصصی بررسی فعالیت های قرآنی سپاه با حضور مسئولین مراکز و مؤسسات قرآنی سپاه و بسیج و کارشناسان این حوزه در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۴۲۳۱۵
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست تخصصی بررسی فعالیت های قرآنی سپاه با حضور مسئولین مراکز و مؤسسات قرآنی سپاه و بسیج و کارشناسان این حوزه صبح روز سشنبه 9 مرداد ماه در دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد.

دکتر محمود حاجیلویی دبیر علمی نشست و مدیردانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه امام حسین(ع) در ابتدای این نشست با بیان اینکه ضرورت توسعه فرهنگ قرآنی در سپاه امری روشن و واضح است، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم تا با ایجاد فضایی مناسب، هم افزایی بین نهادها و دستگاه های فعال در عرصه های قرآنی مرتبط با سپاه ایجاد کنیم.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: برای تحقق این هم افزایی اولین گام ما تمرکز بر الگوی بهره مندی از فرصت ها و ظرفیت هاست که در همین راستا اولین نشست در این مکان و با حضور صاحب نظران و مدیران این حوزه برگزار شده است.

موازی کاری و برنامه های بدون هدف آسیب بزرگی برای فعالیت های قرآنی

در ادامه دکتر محمد علی خواجه پیری دبیر کارگروه قرآنی قرارگاه خاتم الاوصیاء(ع) گفت: من مدت ها پیش در خصوص چالش های پیرامون فعالیت های قرآنی نهادها اعلام نکرانی کرده بودم، به نظر من امروز موازی کاری و برنامه های بدون هدف آسیب بزرگی برای فعالیت در عرصه های قرآنی است.

وی با بیان اینکه گرفتاری های موجود در جامعه قرآنی بیشتر به مدیریت ضعیف ما مسئولین بازمی گردد، تصریح کرد: متأسفانه آنطور که رهبر معظم انقلاب انتظار داشتند نتواسنتیم عمل کنیم و به دغدغه های به حق ایشان پاسخ مناسب دهیم.

خواجه پیری با تأکید بر لزوم تقسیم وظایف میان مجموعه های قرآنی سپاه، گفت: لازم است نیمی از مجموعه ها کار اجرایی را بر عهده بگیرند و نیمی دیگر وظیفه مطالعات و پژوهش برای برنامه های آینده را عهده دار شوند، در این صورت می توان انتظار داشت که کار فرسایشی صورت نگیرد.

ولی یاراحمدی مشاور قرآنی معاون فرهنگی سپاه نیز در این نشست با تشریح سطوح مختلف برنامه های قرآنی سپاه گفت: بخشی از فعالیت های قرآنی سپاه به واسطه بسیج و با هدف ترویج فرهنگ قرآن کریم و برای عموم مردم جامعه اجرا شده است، این کار عموما با دو بازوی بسیج و کارگروه تخصصی قرآن کریم قرارگاه خاتم الاوصیا(ع) صورت گرفته است.

وی ادامه داد: امروز بسیج برنامه های متعدد همچون اردوهای جهادی و اردوهای راهیان نور در دست اجرا دارد، اگرچه در ظاهر این برنامه ها قؤآنی نیست اما در جهت ترویج فرهنگ و سبک زندگی قرآنی فعالیت های بسیار اثرگذاری بوده اند.

امورات قرآنی را به نیروهای جوان و مستعد بسپاریم

مشاور قرآنی معاون فرهنگی سپاه به لزوم اعتماد به نیروهای جوان و مستعد برای در دست گرفتن امورات قرآنی اشاره کرد و گفت: امروز دانشو تجربه خوبی در عرصه قرآنی در اختیار داریم، با این وجود در بحث ساختار فرهنگی با مشکل مواجه هستیم و به نظر من هم اصلی ترین عامل عدم توسعه فرهنگ قرآنی نیز در همین موضوع است.

دکتر رحیم قربانی مسئول سازمان قرآن وعترت سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ نیز در این نشست اذعان کرد: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب می توان کامل ترین و جامع ترین نقشه راه را برای فعالیت در عرصه های قرآنی آماده کرد.

لزوم تشکیل قرارگاه قرآنی سپاه

وی با اشاره به فرمان رهبر انقلاب مبنی بر لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم گفت: امروز با گذشت حدود 8 سال از این فرمان هنوز تعداد حافظان به یک میلیون نفر نرسیده است و این یعنی که ما از برنامه عقب هستیم؛ به اعتقاد من لازم است قرارگاه قرآنی سپاه تشکیل شود تا برنامه ها و فعالیت ها هدف دار شده و اثرگذاری نیز ارتقا یابد.

قربانی با تأکید بر اینکه نگاه به فعالیت های قرآنی باید راهبردی باشد، افزود: مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت در عرصه قرآنی فرمودند که نگاه به کار در این حوزه باید نگاهی راهبردی باشد، اگر متولیان امر در این عرصه چنین نگاهی داشته باشند، وضعیتمان بسیار بهتر از حال کنونی خواهد بود.

همچنین محمد ذوالفقاری مسئول دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: ما امروز در دورافتاده ترین نقاط کشور پایگاه های بسیجی داریم که کار قرآنی انجام می دهند و حافظ قرآن تربیت می کنند، به اعتقاد من نگاه تشکیلاتی بر سر این مجموعه ها چیزی جز یک مانع برای ادامه فعالیتشان نیست.

وی تصریح کرد: ما امروز نیاز به گفتمان سازی قرآنی در بدنه سپاه و بسیج داریم و این دغدغه رهبر معظم انقلاب است؛ این کار باید با نگاهی نو وشیوه ای جذاب صورت بگیرد تا نتیجه مطلوب در پی داشته باشد.

غفلت از نقش مادران به عنوان اولین مروجان قرآن کریم

خانم ملاباشی مسئول دارالقرآن سازمان فرهنگی خانواده سپاه با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به دهه 60 گفت: در دهه 60 مادران در خانواده ها اولین مروجان قرآن کریم بودند و اگر امروز قاریانی نام آور در سطح بین المللی داریم، تربیت شده دامن همین مادران هستند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در سال های اخیر موضوع نقش مادران در ترویج فرهنگ قرآنی بسیار مغفول واقع شده است و از طرفی دشمن روی این زمینه بسیار سرمایه گذاری کرده است که مادران را از قرآن و توجه به امور قرآنی دور کند.

مسئول دارالقرآن سازمان فرهنگی خانواده سپاه تأکید کرد: با توجه به برنامه ریزی بلند مدتی که دشمن روی این موضوع داشته است، لازم است تا برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی قرآنی ابتدا به نقش خانواده و ترمیم قسمت های آسیب دیده در پی برنامه های ضدفرهنگی غرب، بپردازیم.

ارسال نظرات