تولیت آستان قدس رضوی نسبت به راه اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه‌های علمیه تاکید کرد.
کد خبر: ۹۰۴۲۳۳۸
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، در دیدار با طلاب استعداد‌های برتر حوزه‌های علمیه کشور، در تالار آیینه آستان قدس رضوی، با بیان این که وجود حضرت رضا (ع) باب العلم، باب الحکمه و باب المعرفه است، گفت: همه آنچه از علم و دانش آمده متعلق به وجود ایشان است.

وی با بیان این که در عالم بسیاری مدعی دانشمندی هستند و فرمول‌های بسیاری را نیز به جهت استعداد برتری خود فرا می‌گیرند، تصریح کرد: فقیه، فقه در جان و سرشت او نشسته و فقه نیز به معنای عقاید حقه، اخلاق فاضله و باید‌ها و نباید‌های الهی است.

حیات طیبه انسان باید در همه حال جلوه‌ای از فقه باشد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که آنچه از دین است اگر در جان انسان بنشیند آنگاه همه حرکات و سکنات، از کلام و رفتار و قیام و قعود همه بر مبنای فقه و جلوه‌ای از فقه می‌شوند، خاطر نشان کرد: فق‌های بزرگ ما در طول تاریخ فقه در جانشان نشسته بود و اینان انسان‌های عبد مخلص در محضر پروردگار بودند که تلاش داشتند هر آنچه هست جلوه‌ای از فقه باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که این علم و اساس آن بر بندگی است و جان انسان نیز از علم و دانش مایه گرفته، اظهار کرد: امروز موضوع مهم و اساسی شناخت فقه و نیاز‌های جامعه است که می‌خواهد مبنی بر آموزه‌های دینی باشد؛ در حقیقت زمان شیخ انصاری و شیخ طوسی فقه حکومت نمی‌کرد، اما امروز جامعه مبتنی بر فقه قرار دارد.

مرکز امور نخبگان بستری برای بروز ظرفیت‌های نخبگی طلاب است

وی با بیان این که نخبگان در شناخت فقه و جامعه از یک سو و نیاز جوامع از سوی دیگر نقش مهمی دارند چراکه می‌توانند جامعه را برخوردار از فقه کنند، اظهار کرد: بنابراین وظیفه نخست طلاب در حوزه بهره گیری از ظرفیت‌های حوزوی بوده و مرکز امور نخبگان و استعداد‌های برتر نیز بستری برای بروز ظرفیت‌های نخبگی طلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که همه ائمه ما اصحاب و شاگردان خاصی داشتند که اینان ظرف وجودی شان برای درک مفاهیمی بیش از دیگران بود، عنوان کرد: در همه حوزه‌های درسی علما حلقه‌های محدودی از شاگردان خاص خود داشتند که این حلقه‌های خاص ظرفیت‌های بیش تری در درک مفاهیمی دارا بودند که بیان آن به سهولت در حلقه‌های درسی ممکن نبود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که البته آن زمان مرکز نخبگی وجود نداشته و امروز چنین مرکزی برای چنین امر مهمی تعلق گرفته که در زمینه نخبه پروری در فضای حوزه‌های علمیه تلاش کرده و افرادی به صورت خاص این را دنبال می‌کنند، گفت: حوزه‌های استفتاء از جمله این حلقه‌های خواص هستند که به دیدگاه فق‌ها نزدیکترند.

طلبه موثر، قطعا دارای پایه و مبانی اصولی قوی است

وی با بیان این که بنیاد این حرکت جدید نیست، اما ساز و کار آن نوین و بروز است، تصریح کرد: باید تجربه پیشینیان مورد توجه بوده و برای آیندگان حرکت علمی قوی‌تر با ساز و کار به روز‌تر صورت بگیرد؛ البته در این زمینه حتما هر طلبه نخبه علمی نخبه اجرایی نیست؛ یعنی ممکن است یک طلبه در حوزه علمی نخبگی داشته باشد، اما از نظر اجرایی قوی نباشد که این امروز در همه حوزه‌ها رایج است، اما اشکالی ندارد و طلبه‌ای که می‌خواهد در جامعه موثر باشد باید دارای پایه و مبانی اصولی قوی باشد.

تاکید بر راه اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه‌های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کرسی‌های آزاد اندیشی در فضای حوزه‌های علمیه، با بیان این که در کنار حفظ و تقویت مبانی اصولی باید سخن جدیدی در کرسی‌های آزاد اندیشی ارائه شود، خاطر نشان کرد: باید در فضای حوزه‌های علمیه با راه اندازی، این کرسی‌های آزاد اندیشی مقابل تحجر ایستاد و ایستادگی کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که نخبگان جامعه و نظام اسلامی باید آن پرچمی را که امام خمینی (ره) آن مجاهد کبیر برافراشت، همچنان تا ابد سرافراز نگه دارند، اظهار کرد: دشمنان به شدت با تاسیس، تثبیت و توسعه این نظام مخالف بودند، اما با گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی هم تاسیس، هم تثبیت و هم توسعه محقق شده و بیداری اسلامی عالم را فراگرفته است.

توطئه دشمن در القا ناامیدی و ناکارآمدی نظام

وی با بیان این که امروز در دهه چهارم انقلاب اسلامی دشمنان القا ناامیدی و ناکارآمدی در نظام جمهوری اسلامی می‌کنند که این حرکت ناشی از اتاق فکر‌های گسترده و حرکت‌های وسیع راهبردی در غرب است تا نظامی به نام فقه نهادینه نشود، بیان کرد: امروز در سوریه نیرو‌های مردمی در دفاع از انقلاب گام برداشند، حشد الشعبی به راه افتاده و مجاهدینی به نام حزب الله افراد مقتدر پرورش می‌دهد که همه نشان می‌دهند آنان در این القا ناکارآمدی در نظام اسلامی نیز شکست مسلم خورده اند.

طلاب نخبه مرزبانان فرهنگی عقیدتی جامعه اند

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که امروز شما باید در اندیشه راهکار در راستای حل کردن مسائل، بازکردن گره‌ها و پاسخگویی به نیاز‌های روز جامعه با کار فرهنگی پیشرو باشید، یادآور شد: یکایک شما به عنوان مرزبانان فرهنگی عقیدتی هستید؛ بنابراین باید در برابر افکاری که ایثار و اراده‌ها را بر ضد نظام تهدید می‌کند بایستید و نگذارید جهالت علمی ریشه بدواند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این روشنفکر حقیقی آنانی هستند که نیاز جامعه را شناخته و پیش از دیگران هشدار می‌دهند، بیان کرد: همه شما باید در تشخیص مشکل و آسیب و اعلام آن پیشرو باشید؛ علم خودتان را اظهار کنید؛ اگر آسیب‌هایی در جامعه اسلامی می‌بینید آن را فریاد بزنید و در مقابل آنانی که خوی درنده دارند، سکوت نکنید.

روشنفکران جامعه نسبت به القائات و حوزه فکری فرهنگی حساس باشند

وی با بیان این که آسیب وارد شده به جامعه را راصدین درک می‌کنند که بیش از دیگران بر مسائل جامعه احاطه دارند، تصریح کرد: هر یک از شما روشنفکران جامعه باید نسبت به القائات و حوزه فکری فرهنگی حساس باشید و بدانید کشور قطعا با تلاش حوزه‌های علمیه در زمینه نخبه گزینی، نخبه پروری و حمایت از آنان، می‌تواند در مسائل علمی بدرخشد.

حجت الاسلام والمسمین رئیسی ضمن اشاره به مدرسه علمیه عالی نواب به عنوان یک مرکز علمی منسجم، سازماندهی شده و به روز در حوزه‌های علمی، خطاب به طلاب نخبه استعداد برتر خاطر نشان کرد: مدرسه علمیه عالی نواب امروز با دیروز قابل قیاس نیست؛ بسیاری امکانات امروز برقرار شده که دیروز هیچ یک نبودند و باید از این امکانات بهره جست و تلاش بسیار کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که حوزویان باید در برابر فضای ناامید کردن مردم، فضای امید را در جامعه اسلامی القا کنند، ابراز کرد: هر یک از شما مسئول و موظفید تا با تلاش عملی نگذارید توطئه‌های جدید دشمنان نظام و انقلاب در زمینه القا ناکارآمدی و همچنین ناامیدی در بدنه جامعه اسلامی موثر واقع شود و راه حل نجات بخش امروز کشور نیز عمل به فرمایشات و رهنمود‌های مقام معظم رهبری و عملیاتی کردن آن را در راستای گشایش گره مشکلات در جامعه اسلامی است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها