مدرس علوم اجتماعی و ارتباطات تاکید کرد: امروز جامعه شناسان مهم‌ترین مقوله تعیین قدرت در جوامع را رسانه می‌دانند.
کد خبر: ۹۰۴۲۴۱۶
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ وحید یامین‌پور در برنامه گردهمایی فعالان فضای مجازی با اشاره به رسانه‌های مرتبط با تکنولوژی، اظهار کرد: چیزی که باعث توجه به رسانه‌های مرتبط با تکنولوژی‌های نوین ارتباطی است مقوله قدرت است و به‌همین دلیل اهمیت دارد؛ هرچیزی که با قدرت مرتبط باشد یک مقوله سیاسی محسوب می‌شود.

وی افزود: رسانه‌ها باعث تولید اقتدار و حفظ قدرت هستند سال‌ها توجه‌ها به این سمت رفته که ممکن است حوزه‌ای دارای نیروی انسانی و اقتصادی باشد، اما قدرت نداشته باشد، اما امروز جامعه شناسان مهم‌ترین مقوله تعیین قدرت در جوامع را رسانه می‌دانند.

این مدرس علوم اجتماعی و ارتباطات با اشاره به اینکه قدرت برآمده از رسانه است؛ گفت: دوران رسانه‌های انحصاری و آثار سیلابی و قدرتمند را پشت سر گذاشته‌ایم و دیگر هیچ رسانه‌ای مدعی تولید موج‌های بزرگ نیست.

وی ادامه داد: تحولاتی که در رسانه رخ داده منجر به این شده است که رسانه‌ای با قابلیت تولید موج‌های عظیم از رده خارج شده و آن‌ها تبدیل به دنباله‌روی سایر رسانه‌ها شده‌اند.

یامین پور با اشاره به اینکه هرکاربر یک تولیدکننده پیام است و قدرت رسانه‌ای آن‌ها متفاوت است؛ عنوان کرد: در دنیای ما و رسانه‌های تعاملی و شبکه‌های اجتماعی موج‌سازی به پایان رسیده و کفه ترازو آرام آرام به سمت گروه‌های مرجع سنگین شده است.

وی با تاکید بر اینکه قدرت گروه‌های مرجع با قدرت تلویزیون هماورد شده؛ تصریح کرد: برخی از آن‌ها نیز قدرتشان از تلویزیون بیشتر شده و مدتی است تلویزیون از آن‌ها اعتبار می‌گیرد، سلبریتی‌ها و گروه‌های مرجع نیازی به تلویزیون ندارند، چون خودشان دارای رسانه‌های پرمخاطب و رسمی و غیررسمی هستند.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر رسانه از جنس قدرت است؛ متذکر شد: باید توجه کنیم قدرت سیاسی از جنس گفتمان است و از دل گفتمان بیرون می‌آید، بنابراین اگر رسانه‌ها بخواهند مؤثر باشند باید فعالیتی از جنس فعالیت‌های گفتمانی داشته باشند و تصور نکنند در هر محیطی می‌توان هر نوع تأثیری داشت.

وی بیان کرد: نسبت به قابلیت‌های رسانه‌ها می‌توان با دیده شک نگاه کرد و این موضوع اثبات شده است که هر رسانه قابلیت متفاوتی دارد، از رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی با اهداف تربیتی کاری بر نمی اید.

یامین‌پور با تاکید بر اینکه صرف حضور در شبکه اجتماعی استعداد انسان برای تربیت بنیه‌های اخلاقی و اعتقادی را تضعیف می‌کند؛ تشریح کرد: اثری که شبکه‌های اجتماعی بر دروی ذهن، تمرکز و اخلاق علمی انسان می‌گذارد به شدت مخرب، ضدتربیت و ضد تعمق است بنابراین درباره اینکه محیط‌های علمی بچه‌ها را به‌سمت شبکه‌های اجتماعی سوق دهند باید مراقبت کرد.

وی هشدار داد: حضور در شبکه‌های اجتماعی هرچه کمتر و هر چه دیرتر باشد، بهتر است؛ هرچه سن حضور در این شبکه‌ها پایین‌تر باشد، میزان تخریب بیشتر است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها