خبرهای داغ:
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اکنون بیش از ۵۰ باب فقهی داریم و در زمان فعلی نیازمند ایجاد ابواب دیگر فقه هستیم، توسعه مرز‌های فقه و تخصصی شدن آن ضرورت امروز است.
کد خبر: ۹۰۴۲۴۴۲
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵
توسعه مرز‌های فقه ضرورت امروز است/ حوزه به سراغ اجتهاد تمدن ساز برود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره نخبگان علوم انسانی در مرکز همایش‌های غدیر با اشاره به ویژگی‌های دین اسلام اظهار کرد: این دین یک دین تمدنی است و اندیشه قرآنی و آیات وحی، تمام دنیای را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی ادامه داد: تمدن سازی اسلام یک تمدن سازی منحصر در یک عصر نیست، تمدن سازی در اسلام از انعطاف‌های ویژه‌ای برخوردار است، اسلام در عصر کنونی می‌تواند هدایت گر تمدن جهانی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: می‌توانیم که علم اسلامی داشته باشیم و علم بشر در پرتوی روح دینی قرار بگیرد، مبادی و مبانی می‌تواند در جهت گیری یک علم تاثیر داشته باشد.

آیت‌الله اعرافیپ کشف حقایق در جهان را تک روشی ندانست و تصریح کرد: عقل و نقل در این خصوص اهمیت زیادی دارد و برای مسائل انسانی متدلوژی وحی به اندازه متدلوژی تجربی مهم است.

وی ادامه داد: روش وحیانی در کنار روش تجربی می‌تواند عرصه‌های جدیدی را به روی انسان باز کند، گنجینه دین براساس وحی در قلمرو‌های علمی گزاره‌های زیادی دارد، این گنجینه عظیم چیزی نیست که بتوانیم از کنار آن به راحتی بگذریم.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: علوم انسانی موجود از منظر اسلام قابل نقد و ارزیابی است، علم انسانی به صورت ویژه می‌تواند اسلامی باشد و این سبقه اسلامی می‌تواند در ذات علم تاثیر خودش را بگذارد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به تلاش حوزه برای تولید علم انسانی اسلامی اظهار کرد: گنجینه خوبی در این خصوص در حوزه علمیه قم به وجود آمده است، دبیرخانه انجمن‌های حوزه با ۱۰ نهاد در حال کار است و چهار هزار اثر در خصوص علوم انسانی اسلامی در این مرکز جمع آوری شده است و به دنبال ارائه محصولاتی در این خصوص در سال جاری هستیم.

وی ادامه داد: در مدیریت حوزه در چند سال اخیر کاری را در حوزه فقه معاصر انجام دادیم، اکنون بیش از ۵۰ باب فقهی داریم و در زمان فعلی نیازمند ایجاد ابواب دیگر فقه هستیم، توسعه مرز‌های فقه و تخصصی شدن آن ضرورت امروز است و در حوزه تفسیر و اخلاق نیاز به کار‌های تخصصی داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: حوزه باید به سراغ اجتهاد تمدن ساز برود، دانشگاه هم باید برای تولید محصولاتی در پرتوی این نگاه بنیادی کار‌هایی را انجام بدهد، دانشجویان نخبه در این خصوص سرمایه‌های بزرگی هستند و این قشر می‌تواند افق‌های جدیدی را باز کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها